Pasningsvalg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.358 visninger
24 svar
28 synes godt om
26. april 2013

kinie

Hej kloge mødre.

Jeg har et par spørgsmål ang. første pasningssted for vores bebs. I behøver ikke at besvare det hele - men meget gerne - og del gerne jeres erfaringer og råd selvom det ikke er noget jeg specifikt har spurgt om

Hvordan vælger man hvor barnet skal passes(hvad gjorde I) ?

Nogle pasningssteder har hjemmesider, men ikke alle... borger.dk kan jeg først logge på når barnet er født - men er det bare en liste med pasningsmuligheder og så vælger man ud fra navnet?

Altså hvilke kriterier er I gået ud fra?

Hvad vidste I om stedet/dagplejeren før valget?

Fik I jeres første valg?

Fik I lov til at besøge dagplejeren/vuggestuen inden i meldte jer på ventelisten? - eller havde I ikke behov for et besøg? og gjorde besøget nogen forskel i valget?

Hvad er jeres rationale omkring at dagplejemødre ikke altid har en pædagoguddannelse?

Hvad er jeres erfaring med vuggestue?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2013

Mettefpigen

Lukas kom i dp.....
Vi søgte om plads tæt på hvor vi boede, og havde en vuggestue som nr 1.... Men der var ventetid så vi fik en dp plads.... Vi besøgte hende og hun lød rigtig god :-)
Jeg havde ikk rigtig nogen forventning inden mødet, men blev rigtig glad da jeg snakkede med hende :-)
Vi valgte hende fordi hun virkede sød og ansvarlig! Og det man sige har været et fantastisk valg :-D
Jeg havde ikk de store kriterier, men skulle have en kemi med hende :-)

Anmeld

26. april 2013

MorDk

Hej med dig

Jeg har en søn fra sep '10 og en datter fra sep '12. Tænker jeg vil fortælle lidt om vores "process"

Allerede da vores søn var helt spæd gik vi igang med at undersøge, hvilke institutioner der var i nærheden. Vi havde valgt vuggestue. Min mor er pædagog og arbejder i en vuggestue og det lå lig'som til højrebenet at vores barn/børn skulle gå i vuggetue. Har intet mod dagpleje, men har slet ingen erfaringer omkring denne pasningsform.

Jeg kiggede på nettet og valgte 4 steder ud i nærheden af vores bopæl (boede dengang på nørrebro) og så tjekkede jeg deres hjemmeside ud og læste om læringsmål/handleplaner, personalepolitik, kiggede billeder osv. Jeg kontaktede institutionerne og fik en aftale i hus. Vi tog på besøg.

Når vi kom ind i institutionen kiggede vi os omkring. Førstehåndsindtryk er vigtig. Og personalets imødekommenhed. Børnenes leg og ja bare sådan generelt.

Spurgte til:

• Hvor tit de var ude, på ture

• Middagslure

• Madordning m.m

Og så tjekkede vi også åbningstider og lukketider da det jo også har en del at sige.

Vi fik vores første priotet.

Vi flyttede til Lyngby i april sidste år. Så Bassen skulle flytte vuggestue. Der fik vi også førstepriotet MEN der havde vi ikke været på besøg, men jeg havde læst på hjemmesiden samt fået anbefalet stedet. Vi var heldige. Vores datter starter samme sted til sommer ♥

Hvis du har yderligere spørgsmål så kan du bare skrive

Anmeld

26. april 2013

Karina84

Ift. om det skal eller skulle (min den store er i Dagpleje og har netop skrevet lillesøster op til DP ogsaa), være dagpleje eller vuggestue, saa har vi valgt efter vores mavefornemmelse.

Der er mange der taler for enten det ene eller eller, vi ku bare mærke at vi synes det er for voldsomt hvis saadan en lille bebs skulle i institution. Skal stadig venne mig til tanken om at han skal i børnehave om mindre end et aars tid 

Jeg tænker at det er knap saa voldsomt at starte i DP, det er mere hjemligt, og tja jeg har det bare bedst med det.

Du skriver dig op, og bliver saa tilbudt en dagplejer inden du skal starte, som du tager ned og besøger og saa derefter beslutter dig for om det skal være hende.

Jeg tror bare man skal mærke efter om kemien er der osv. Her har vi været rigtig glad for Sebastians dp'er, hun er en lidt ældre dame, og hendes mand er ogsaa dp'er. Vi har været glade for hendes erfaring og saa er Sebastian ogsaa rigtig glad for hende, hun er lidt som en reserve bedste 

Anmeld

26. april 2013

PernilleogLouis

kinie skriver:

Hej kloge mødre.

Jeg har et par spørgsmål ang. første pasningssted for vores bebs. I behøver ikke at besvare det hele - men meget gerne - og del gerne jeres erfaringer og råd selvom det ikke er noget jeg specifikt har spurgt om

Nogle pasningssteder har hjemmesider, men ikke alle... borger.dk kan jeg først logge på når barnet er født - men er det bare en liste med pasningsmuligheder og så vælger man ud fra navnet?

Fik I jeres første valg?

Fik I lov til at besøge dagplejeren/vuggestuen inden i meldte jer på ventelisten? - eller havde I ikke behov for et besøg? og gjorde besøget nogen forskel i valget?

Hvad er jeres rationale omkring at dagplejemødre ikke altid har en pædagoguddannelse?

Min dreng startede i vuggestue - jeg er slet ikke til dagpleje og kunne ikke finde på at lade ham starte der. Jeg var ude en masse forskellige steder også valgte jeg 3 - valgte ud fra det indtryk jeg fik da jeg var på besøg også læste jeg alle deres pædagogiske læreplaner

Anmeld

26. april 2013

lycly

Min datter kom i dagpleje, og der har man ikke mulighed for at tage rundt på besøg før man HAR fået tilbudt en plads. Så når man får tilbudt pladsen kan man komme ud og besøge Dp moren. Det gjorde vi så, og heldigvis var vi glade for hende allerede da!
Jeg lagde meget vægt på hvordan kemien er, at der ikke bliver røget, om hun selv har børn (hvilket i mine øjne er et kæmpe plus), at hun laver spændende og varieret mad til dem, om de kommer ud hver dag (hvis vejret er til det) og så hvor mange børn der er hos hende. Desuden så arbejder jeg i butik med dårlige arbejdstimer i forhold til at have børn, så fleksibilitet hos Dp moren er også enormt vigtigt for mig

Personligt kan jeg ikke se nogle fordele ved vuggestuen, som ikke overgås af fordele ved dagpleje

Anmeld

26. april 2013

modesty

Hej kloge mødre.

Fik I jeres første valg?

Jeg indhentede informationer i min vennekreds (spurgte på facebook og snakkede med veninder) og hos min SP angående hvilke steder der skulle være gode. Så var jeg ude at se en masse steder. Jeg gjorde det faktisk inden jeg fødte, men de fleste gør det når baby er lille (jeg synes at det var meget nemmere at gøre da jeg var gravid end at skulle rundt med en lille nyfødt). Nogle af de steder jeg havde fået varmt anbefalet, brød jeg mig ikke om, og andre steder som jeg ikke havde hørt så meget om, virkede rigtig gode. Jeg synes klart at man skal tage ud og se stederne selv.

Kriterier der betød noget for mig: Maden (i Kbhs kommune er der som minimum 75% økologi, så det gav sig selv). At de kommer udenfor de fleste dage, medmindre vejret er meget dårligt. Og så bare om stemningen på stedet er god - her er der ikke rigtig noget facit, det er en mavefornemmelse.

M.h.t. dagplejer ville jeg være helt ligeglad med om hun var pædagoguddannet hvis jeg kunne se at hun gav omsorg og kærlighed til "sine" børn, at de fik noget ordentligt at spise, var meget ude o.s.v.

Men jeg ville personligt foretrække vuggestue, da jeg har venner der har haft dårlige erfaringer med DP der var meget syg og bare generelt ustabil, og det er ikke fedt når man er afhængig af den ene person. Desuden er min søn meget social og elsker at der er gang i den. Med et meget stille barn kan det måske være en fordel med DP (men det ved man jo ikke nødvendigvis inden de 4 mdr. hvor man skal skrive op...)

Vi fik vores første valg (men det kommer jo helt an på hvilken kommune du bor i, hvordan ventelisterne er).

Anmeld

26. april 2013

isabellasmor

Hej kloge mødre.

Fik I jeres første valg?

Hej :-) 

Jeg har arbejdet i en vuggestue, og dét gjorde at jeg bestemte mig for at ingen af mine børn skal i vuggestue. Så vi valgte dq, og var så heldige at en sød kvinde hvis barn min mor har passet da min mor var dp, og hvis børn JEG har passet mange gange, var startet som dp meget tæt på hvor vi boede. Så hende fik vi. Men så blev hun sygemeldt da Isabella var ca 6 mdr. (Hun nåede altså ikke at starte) og efter en masse googlen, besluttede vi os for at jeg skulle blive hjemmegående med vores datter. Så jeg søgte et tilskud man kan få ved kommunen, og fik det. Det er det bedste jeg nogensinde har gjort. Jeg elsker at gå hjemme med min datter. Og har tænkt at søge om tilskuddet til et år mere, så hun først skal ud når hun starter i bh. 

Men for at vende tilbage til det med den vuggestue.. det var forfærdeligt. Pædagogerne kom på job med frygten "er det nu,mig der skal være lukker" og børnene fik en sut i munden hvis de sagde en forkert lyd. Så var der nogle voksne som havde favorit børn, og dèt kunne sørme ses ! De børn fik langt mere voksen kontakt og "privilegier" end de andre. Selve de voksne opførte sig som nogle der var godt og grundigt kørt træt i jobbet. Jeg tror simpelthen det er en eftervirkning af alle de forbandede besparelser rundt omkring, som kun gør det sværre at skulle give børnene det de har brug for. Både materielt, men også socialt og psykisk da der jo kun lige er pædagoger nok til at det er forsvarligt..........

Det blev lidt langt. Men håber du kunne bruge lidt  Held og lykke med valget. Vælg med dit hjerte, så bliver det det rigtige valg 

Anmeld

26. april 2013

StudPsyk

kinie skriver:

Hej kloge mødre.

Fik I jeres første valg?

Ift. om det skulle være VS eller DP, så valgte vi dels at lytte til vores mavefornemmelse og se på vores datters personlighed. Hun har brug for rigtig meget stimulering, og er en meget aktiv pige med krudt i røven, og tror ikke hun ville trives i en lille dagplejer med kun 3 andre børn. Ikke med hendes personlighed!

Jeg tror de fleste kommuner har noget pladsanvisning hvor du kan logge ind og søge på institutioner. Så kan du søger på dem i dit distrikt/nærområde og tage på besøg, førend du søger dem.

For os var det vigtigt at de var ude meget, og havde fokus på at barnet skulle lære at være selvstændigt, men stadig kunne støttes i det udviklingstrin hun var på. Vi valgte at tage på besøg for at få en fornemmelse af stederne.

Vi vidste hvordan stedet var bygget op, hvad deres rutiner var, hvordan deres dagligdag foregik og hvilke fokusområder de havde rent pædagogisk.

Fik I jeres første valg?

Nej, vi fik vores andet valg, men set i bagklogskabens lys, nu hvor vores datter er ældre, er vi glade for at det ikke blev vores første prioritet, da det var en lille og meget stille og rolig vuggestue, som havde aldersopdelt børnene (så de ældste var på en stue for sig), og det havde slet ikke været noget for Rose!

Ja, vi fik lov at komme på besøg hos en masse vuggestuer. Jeg ville aldrig skrive mit barn op til en institution, som jeg ikke havde besøgt på forhånd! Og det gjorde klart en forskel, for der var flere institutioner, som lød godt "på papiret", men da vi kom derud, var de bare ikke særlig søde og imødekommende, og der var bare en helt forkert stemning i de vuggestuer, så vi vidste vores datter helt klart IKKE skulle gå der!

Der er plusser og minusser, vil jeg sige. Man kan sige, at en pædagogmedhjælper i VS heller ikke har uddannelse, men så er der jo personale der er uddannet, til at træffe de nødvendige pædagogiske beslutninger. Rent personligt foretrækker jeg, at der er folk med pædagogisk viden, som passer mit barn, da de har en rent faglig viden om hvordan man bedst støtter barnets i dets læring og udvikling.

Elsker vores datters vuggestue! Den er fantastisk. Jeg synes det er så positivt, at der er så mange børn, og at de leger på tværs af alder. Og så har de rigtig meget fokus på udviklingsområder og temaer. Fx har de lige nu naturtema, så er de delt op i småbørnsgruppen, mellemgruppen og storebørnsgruppen, hvor de så laver nogle forskellige projekter mv. Vi føler virkelig, at det gavner vores datter på det rent sociale og udviklingsmæssige plan, at der er så mange skønne børn, at de er så meget ude, at hun får et forhold til forskellige voksne osv. Efter at have haft Rose i VS, ville jeg aldrig vælge DP. Jeg tror helt hundrede, at DP er bedst for nogen børn, men det må man jo så vurdere! Min far er souschef i en børnehave og siger, at de oplever, at de børn der kommer fra DP har det rigtig svært i børnehavemiljøet fremfor dem, der kommer fra VS og er vant til mange børn. Det gælder self. ikke alle børn, men det er da værd at have med, synes jeg..

Anmeld

26. april 2013

StudPsyk

isabellasmor skriver:

Hej :-) 

Jeg har arbejdet i en vuggestue, og dét gjorde at jeg bestemte mig for at ingen af mine børn skal i vuggestue. Så vi valgte dq, og var så heldige at en sød kvinde hvis barn min mor har passet da min mor var dp, og hvis børn JEG har passet mange gange, var startet som dp meget tæt på hvor vi boede. Så hende fik vi. Men så blev hun sygemeldt da Isabella var ca 6 mdr. (Hun nåede altså ikke at starte) og efter en masse googlen, besluttede vi os for at jeg skulle blive hjemmegående med vores datter. Så jeg søgte et tilskud man kan få ved kommunen, og fik det. Det er det bedste jeg nogensinde har gjort. Jeg elsker at gå hjemme med min datter. Og har tænkt at søge om tilskuddet til et år mere, så hun først skal ud når hun starter i bh. 

Men for at vende tilbage til det med den vuggestue.. det var forfærdeligt. Pædagogerne kom på job med frygten "er det nu,mig der skal være lukker" og børnene fik en sut i munden hvis de sagde en forkert lyd. Så var der nogle voksne som havde favorit børn, og dèt kunne sørme ses ! De børn fik langt mere voksen kontakt og "privilegier" end de andre. Selve de voksne opførte sig som nogle der var godt og grundigt kørt træt i jobbet. Jeg tror simpelthen det er en eftervirkning af alle de forbandede besparelser rundt omkring, som kun gør det sværre at skulle give børnene det de har brug for. Både materielt, men også socialt og psykisk da der jo kun lige er pædagoger nok til at det er forsvarligt..........

Det blev lidt langt. Men håber du kunne bruge lidt  Held og lykke med valget. Vælg med dit hjerte, så bliver det det rigtige valg 

Heldigvis er det ikke alle vuggestuer og pædagoger der er sådan  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.