Vi har altid talt pænt og ordentligt med hinanden. Har egentlig tænkt det er et modent forhold og været glad for den ro der er på.
Vi har talt meget om opgave fordelingen. Som en skriver tidl. er det ikke nødvendigvis 50/50. Men jeg tager mig gerne af alt det huslige og børn, men så er jeg til gængæld ikke den der graver rødder op i haven.
Samtidig er jeg også en pleaser og meget servicerende både over for mand og børn.
Så jo, du har ret i dine antagelser, det kan jeg godt se..
At jeg så synes han bliver mere og mere doven og ligeglad med hvordan her ser ud. nager mig. Når han så siger at det betyder ikke noget for ham at det ikke ligefrem behøver ligne bo bedre og hvis han skal gøre tingene, bliver det når det passer ham, er noget som er kommet frem den sidste mdr. tid hvor jeg har tænkt han måske er stresset med job/studier. Har derfor ikke brokket mig en gjort hvad jeg kunne, så han kun skulle tænke på at sove, jobbe og passe lektier.
Barnet er planlagt og en fælles beslutning. Det har været et stort ønske fra ham at få to biologiske børn. Den tror jeg så ikke jeg er med på længere...
OK. Det virker som om han har eller anden form for krise. Jeg kender jer ikke, så det er svært at regne ud hvor den kommer fra. Kan du huske hvornår det startede?
Tror du at han alligevel er bange for at blive far og det ekstra pres det vil medføre, selvom beslutningen var fælles? Kan der være problemer på jobbet eller af økonomisk art?
Jeg ved godt at der er nogen der bruger "kostbar"-metoden, eller hvad man nu skal kalde den - det du forsøger dig med, når du lægger dig ind på det andet værelse. Min erfaring er at der intet godt kommer ud af den slags. I skal simpelthen lære at snakke bedre sammen og han skal forstå hvordan du har det.
En model som har virket for mig: Prøv at være konstruktiv. Lad være med at benævne de negative ting, prøv i stedet at komme med positive forslag. "Hvad hvis vi aftaler at vi hver især må bruge to timer foran computeren hver dag? Skal vi ikke prøve at se hvordan det vil fungere?" Du fortæller ham ikke hvad han gør galt, du kommer med et forslag til forbedring. Man kan også prøve en noget-for-noget: Vil du helst sætte en vask over eller smøre madpakke? Prøv at få ham til at se hvor meget du rent faktisk laver derhjemme uden at du nødvendigvis kritiserer og bebrejder ham. Og ros ham når han hjælper.
Jeg siger ikke at det er en nem løsning, og du vil sikkert møde masser af modstand, men jeg tror på at det er den bedste måde at nå ind til ham.
Og sig at du ville blive virkelig glad for, og sætte enormt stor pris på, at han kunne hjælpe lidt ekstra til når baby kommer. Det er nok en rigtig god idé at I forventningsafstemmer i forhold til hvem der skal lave hvad med baby.
Det dér med at de tre store er dine børn og at han derfor ikke skal hjælpe med dem... Altså, det kan selvfølgelig godt være at det er en aftale I har, og som du har det fint med. Personligt ville jeg havde det sådan her: Han har valgt at indgå i en familie med dig OG dine tre børn. I er en helhed og han kan ikke bare vælge nogle af jer fra. Og at han så ovenikøbet tillader sig at kritisere den måde du er sammen med dine børn på?! Jeg var eksploderet. Så kan han sgu da selv tage den tre-årige så du kan tilbringe noget tid med de store hvis han synes det er så synd for dem. Helt ærligt, hvad bilder han sig ind?