Om at være enlig...Skal det kun gøres op i penge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2013

Gittemor09

Wimmie skriver:

Jeg har også bemærket at der generelt er megen debat omkring enlige (mødre) og at de har såååå mange penge og at de har det alt for godt.
Heldigvis er det langt fra alle der tænker sådan, men jeg synes der er megen mangel på forståelse og ignorance omkring det.

Det at være enlig er jo mere end bare friplads og tilskud. Jeg bliver harm når folk snakker om at det er mere  attraktivt at være enlig end sammen - fordi folk kun tænker i penge.

Når man er enlig er man i rigtig mange tilfælde:

- Alene om at få det til at hænge sammen med at bringe og hente til institutioner.

- Alene om at passe et sygt barn...smid så lige oveni at man måske selv er syg samtidig - IKKE sjovt!

- Alene hvor man ser kernefamilier lave sjove ting sammen - tage i legoland, tage i zoo, rejse på ferie... Jeg ville langt hellere have dette end økonomisk tilskud 

- Alene i ulvetimen hvor man måske selv lige er kommet hjem fra arbejde/skole og både skal underholde et træt og utålmodigt barn samtidig med at man skal handle eller lave aftensmad.

- Alene om aftenen når barnet sover...ingen at putte sig hos i sofaen og man kan ikke bare gå en tur eller smutte et smut ned i kiosken fordi man har glemt at købe morgenmad til dagen efter.

- Alene når ens barn bare skriger og græder uden at man er klar over hvorfor og der er ingen til at hjælpe med at tage over.

- Alene uden aflastning når man har et pyller-barn der KUN vil hænge på ens arm...ikke sjovt for ryggen i længden  :/

- Alene når man er nede i byen og ens barn kaster op ud over hele klapvognen og man både selv skal sørge for at bære et grædende barn op på 2.sal og få hende vasket mens man samtidig meget gerne vil have vasket den klapvogn der står og stinker nede i gården (ikke fedt kan jeg fortælle -og har ladet mig fortælle  at det er endnu mindre sjovt når det sker i bilen)

Og mange andre ting...

Jeg ville ønske at folk lige ville overveje disse ting når de har så travlt med hvad enlige får... Jeg ville som sagt langt hellere være 2 i hverdagen - naturligvis i et parforhold der fungerer, for når det ikke gør er det bestemt en fordel at være enlig TRODS alle ovenstående ting 

jeg har helt valgt og "overse" den anden debat....

for nøj hvor gør det ondt at læse at hvis man ingen penge har bruger man dem forkert.... jamen okay så... tak for det...

nu står jeg alene med to "små" børn, og hvis nogle kan fortælle mig hvor min guldske er henne skal de være mere end velkommen....

jeg ville da 100 gange hellere have en og dele sorger og glæder mig, trætte og syge børn, zoo og andre udflugter med...

end at jeg vil sidde her alene og skal klare alting selv....

og oveni købet være en super mor.... for hvis man ikke er det, burde man jo ikke være mor...

jeg er rigtig ligeglad med pengene, hvis jeg dog bare kunne få en kernefamilie....

så nej, synes ikke enlige har det for godt.... vi knokler dobbelt så hårdt som en kernefamilie, da vi står med alt selv, og skal tænke på sine børn før et arbejde, venner, familie, shoppingture...

Jeg ville ikke bytte mine børn for noget som helst, jeg ville bare ønske jeg ikke skulle have stået med dem selv...

ja, undskyld det blev langt, men følte mig virkelig trådt over mine små tæer...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2013

Lunae

Wimmie skriver:

Jeg er enig med dig i at der bør kigges på  reglerne mht. forældre på SU (indkomsten generelt).

Men det er jo lavet sådan fordi man medregner at når begge forældre er på SU så har den ene mulighed for at tage et studiejob ved siden af -det har den enlige jo ikke.

Nej og det ved jeg også godt, men igen synes jeg at der ligger en del problematikker i det! Før vi fik vores datter arbejdede vi begge 8 timer om ugen hver lørdag fra 7-15. Da vi fik hende, måtte en af os stoppe. Da hun så skulle i institution, regnede vi lidt på det hele og kom frem til, at hvis min kæreste beholdte det job, så ville det give os omkring 200-400 kr ekstra om måneden! Det er jo virkelig ikke meget, taget i betragtning af at det er for 32 timers arbejde.
Det er rigtig fint, at ens fradrag stiger når man får børn som studerende, men når det så blot betyder at de modregner det i boligstøtte og institutionsplads, så er der lige pludselig ingen økonomisk fidus i at arbejde.

Vi prioriterede derfor at vi begge havde fri om lørdagen og så klarer vi os for det vi har! Misforstå mig ikke - jeg er taknemmelig for det generøse su-system vi har i Danmark. Jeg tror bare på, at man ville kunne omfordele nogle penge eller endda spare, hvis vi gerne vil opretholde et velfærdssystem, hvor det mest fordelagtige er at være på arbejdsmarkedet

Anmeld

15. april 2013

Wimmie

Carina:-) skriver:

Det er møghårdt

Men vi er bare ikke 2 i de situationer selv om jeg er i et forhold-F.eks skal jeg til skolelørdag på lørdag med 3 børn imellem 1 og 7 år alene fordi manden er på job...

Og ja er enig i at vi behøver ikke misunde hinanden.

Men kan huske på et tidspunkt der var en tråd om topskat og der mente mange jo også at dem der betalte topskat godt liiige kunne betale liiidt mere .

Så man er jo tilbøjelig til at se verden fra sit eget lille ståsted

Nej, jeg misunder dig ikke 

Jeg kunne aldrig leve i et forhold hvor jeg var alene selvom vi var to - men hvis det fungerer for jer, så er det jo helt perfekt 

Anmeld

15. april 2013

Bebsen

Wimmie skriver:

Jeg har også bemærket at der generelt er megen debat omkring enlige (mødre) og at de har såååå mange penge og at de har det alt for godt.
Heldigvis er det langt fra alle der tænker sådan, men jeg synes der er megen mangel på forståelse og ignorance omkring det.

Det at være enlig er jo mere end bare friplads og tilskud. Jeg bliver harm når folk snakker om at det er mere  attraktivt at være enlig end sammen - fordi folk kun tænker i penge.

- Alene om at få det til at hænge sammen med at bringe og hente til institutioner.

- Alene om at passe et sygt barn...smid så lige oveni at man måske selv er syg samtidig - IKKE sjovt!

- Alene hvor man ser kernefamilier lave sjove ting sammen - tage i legoland, tage i zoo, rejse på ferie... Jeg ville langt hellere have dette end økonomisk tilskud 

- Alene i ulvetimen hvor man måske selv lige er kommet hjem fra arbejde/skole og både skal underholde et træt og utålmodigt barn samtidig med at man skal handle eller lave aftensmad.

- Alene om aftenen når barnet sover...ingen at putte sig hos i sofaen og man kan ikke bare gå en tur eller smutte et smut ned i kiosken fordi man har glemt at købe morgenmad til dagen efter.

- Alene når ens barn bare skriger og græder uden at man er klar over hvorfor og der er ingen til at hjælpe med at tage over.

- Alene uden aflastning når man har et pyller-barn der KUN vil hænge på ens arm...ikke sjovt for ryggen i længden  :/

- Alene når man er nede i byen og ens barn kaster op ud over hele klapvognen og man både selv skal sørge for at bære et grædende barn op på 2.sal og få hende vasket mens man samtidig meget gerne vil have vasket den klapvogn der står og stinker nede i gården (ikke fedt kan jeg fortælle -og har ladet mig fortælle  at det er endnu mindre sjovt når det sker i bilen)

Og mange andre ting...

Jeg ville ønske at folk lige ville overveje disse ting når de har så travlt med hvad enlige får... Jeg ville som sagt langt hellere være 2 i hverdagen - naturligvis i et parforhold der fungerer, for når det ikke gør er det bestemt en fordel at være enlig TRODS alle ovenstående ting 

SÅ sandt!

Anmeld

15. april 2013

Wimmie

Bebsen skriver:

SÅ sandt!

Anmeld

15. april 2013

Bebsen

Wimmie skriver:

selv

Anmeld

15. april 2013

Wimmie

Gittemor09 skriver:

jeg har helt valgt og "overse" den anden debat....

for nøj hvor gør det ondt at læse at hvis man ingen penge har bruger man dem forkert.... jamen okay så... tak for det...

nu står jeg alene med to "små" børn, og hvis nogle kan fortælle mig hvor min guldske er henne skal de være mere end velkommen....

jeg ville da 100 gange hellere have en og dele sorger og glæder mig, trætte og syge børn, zoo og andre udflugter med...

end at jeg vil sidde her alene og skal klare alting selv....

og oveni købet være en super mor.... for hvis man ikke er det, burde man jo ikke være mor...

jeg er rigtig ligeglad med pengene, hvis jeg dog bare kunne få en kernefamilie....

så nej, synes ikke enlige har det for godt.... vi knokler dobbelt så hårdt som en kernefamilie, da vi står med alt selv, og skal tænke på sine børn før et arbejde, venner, familie, shoppingture...

Jeg ville ikke bytte mine børn for noget som helst, jeg ville bare ønske jeg ikke skulle have stået med dem selv...

ja, undskyld det blev langt, men følte mig virkelig trådt over mine små tæer...

Ja, nemlig!

Det er som om ens valg er "bliv i et lorteforhold ellers er du selv ude om det og bør  leve på en sten" 

Og nu er det jo heller ikke alle der selv bestemmer om de vil være enlige eller ej... Synes folk bare skal være glade for det de har og lade være med at blande sig i andres lig/økonomi.

Jeg kunne virkelig aldrig drømme om at have ondt i måsen over at nogle har flere penge end mig. Jeg er på SU og jo, det kan være hårdt at se folk tage på lækre ferier og så har man  udsigt til en hel sommer i baghaven - men sådan er det jo og jeg under dem det - jeg har jo selv valgt at tage uddannelse 

Anmeld

15. april 2013

Gittemor09

Wimmie skriver:

Ja, nemlig!

Det er som om ens valg er "bliv i et lorteforhold ellers er du selv ude om det og bør  leve på en sten" 

Og nu er det jo heller ikke alle der selv bestemmer om de vil være enlige eller ej... Synes folk bare skal være glade for det de har og lade være med at blande sig i andres lig/økonomi.

Jeg kunne virkelig aldrig drømme om at have ondt i måsen over at nogle har flere penge end mig. Jeg er på SU og jo, det kan være hårdt at se folk tage på lækre ferier og så har man  udsigt til en hel sommer i baghaven - men sådan er det jo og jeg under dem det - jeg har jo selv valgt at tage uddannelse 

ja, for hvis jeg selv kunne vælge havde jeg da valgt kernefamilien...

det gør ondt på mig når folk fortæller om at så skal de på den og den ferie... jeg havde været fuldstændig ligeglad hvis jeg selv havde valgt min situation, men det har jeg nu ikke...

Jeg elsker mine børn overalt på jorden, og ville ønske jeg kunne give dem alle de ferier de kan holde til, og alle de oplevelser de kunne ønske sig....

og synes bestemt ikke det er fordi jeg bruger mine penge forkert...

Anmeld

15. april 2013

K.Rehder

Wimmie skriver:

Og mange andre ting...

You go Girl

Perfekt skrevet!

Anmeld

15. april 2013

optimistmor

Lunae skriver:

Jeg kan sagtens forstå dit budskab og jeg ville til hver en tid vælge at være to frem for den økonomiske "gevinst". Alligevel finder jeg det besynderligt at reglerne for økonomisk støtte er sådan for enlige!

Min kæreste og jeg er begge studerende. Vi betaler knap 600 kr om måneden i institutionsplads. Hvis jeg havde været enlig, men med samme indtægt som vi har nu, så ville institutionen have været gratis for mig! I min verden hænger det ikke sammen, fordi jeg mener at udgifterne må være de samme, måske endda billigere at være enlig!

Jeg er blevet direkte rådgivet til, af økonomiske årsager, at være enlig, men aldrig i mit liv om jeg hellere ville det end at bo med min kæreste!

Fra mit synspunkt skulle tilskud osv være indtægtbestemt og ikke bedømt udfra om du er enlig eller ej!

By the way - respekt til enlige forældre - det tror jeg ikke at jeg ville kunne klare

nu er jeg ikke sikker på hvorfor reglerne er som de er. men eks den med institution, jeg kunne forestille mig det er fordi som enlig kun er den 1mulighed for en indtægt?  hvis man er 2 er muligheden i lønnen fordoblet?? hvis det giver mening det jeg skriver...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.