Anonym skriver:
kære baby-piger.
Jeg har virkelig brug for jeres syn på sagen. Situationen er den vi har en datter på 3 år i dagpleje. Hun har kun 3 uger tilbage inden børnehavestart.
mit spørgsmål lægger i at der i dp er det her barn som kun er 2 år. Vi har gennem længere tid oplevet barnet være meget voldsom overfor vores datter og en anden jævnaldrerne. barnet skubber, slår og og råber højt "neeeej" som det første når vores datter kommer om morgenen. starten gjorde vi ikke så meget for vores datter virkede ikkr påvirket af det.
nu er problemet så at jeg flere gange har hentet en ulykkelig datter som er ked og siger det her barn står/skubber/råber af hende. Vores egen datter er stille og har aldrig slået eller skubbet andet enkeltstående tilfælde. Efter det her her stået på længere tid er vores datter nu begyndt at reagere ved at slå/skubbe os fra hun kommer hjem. Hvis far snakker til mig råber hun "gå væk far". Det er dybt frustrerende og jeg kan mærke min datter er påvirket af det.
Jeg synes det er svært fordi vi flere gange har oplevet at dpmor blot siger i en venlig tone til det her barn "det må man ikke"., hvor jeg måske føler hun burde være lidt mere konsekvent overfor det her barn. Jeg ved forældrene til det andet barn jævnaldrende med vores også har givet udtryk for deres barn flere gange har sagt det er ked af det lille barn står/skubber/råber.
for nylig stoppede der et barn som er mindre end det her barn på 2 år - de stoppede grundet problemer med dpmor som hun ikke ville løse. Jeg har ofte set det her lille barn blive skubbet hårdt i jorden af den 2-årige og lignende, så jeg har en rimelig stor formodning for det er grunden til de har valgt at flytte barnet.
hvad ville i gøre? Vi har jo kun 3 uger igen, men jeg synes også det er en trist afslutning og synd for min datter hvis hun skal være ked af det 3 uger mere. 
undskyld det blev lidt langt og rodet - skriver fra mobil. Håber i vil respektere jeg er anonym af hensyn til de andre børn og vores dpmor.
Jeg ville tage en stille og rolig snak med DP uden at bebrejde eller irettesætte, men blot forklare hvordan situationen ser ud hjemme hos jer - at jeres datter er begyndt at reagere overfor jer med råb og slag.
Og så synes jeg sagtens at man kan stille et spørgsmål som "var det ikke en idé at flytte (den 2-årige) når det sker? Eller aflede med nogle andre ting?" Det kan jo godt være at hun siger at det allerede er det hun gør, men så har I i hvert fald gjort hende opmærksom på at det er den løsning I synes er bedst.