Vores økonomi- kig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. april 2013

Svenne

Anonym skriver:

Jeg er anonym, da jeg ikke har lyst til, at ligge min økonomi til offentligt skue. Mig og kæresten har fællesøkonomi.
Jeg vil gerne have folk til at se på den, hvad synes i?

Udgifter:
Bil ca 7000 (lån 4250, forsikring, vægtafgift, brændstof)
Lejlighed ca 8500 med varme og vand
Mobiler ca 500
Fagforening 550 (kun mig)
Mad og indkøb ca 2-3000 (forskelligt)
Tv og internet 377

19377 i alt

Og så bruger vi derudover diverse ca 2000= 21377

Indtægter: 16000 udbetalt (manden) han får snart lønforhøjelse igen på 3000 før skat.
10000 (mig)
26000 i alt.

Jeg synes det er helt vildt, det er selvfølgelig bil og lejlighed, der er de store syndere. Og vi vil ikke af med den. Lejligheden er dyr, men også det værd, da vi har hund, og der er have osv.

Men altså. Nu skal vi have barn, og så burde vi jo få flere penge. Min kæreste giver lejligheden skylden, jeg synes det er bilen der er den store synder. Men vi bliver jo nødt til at have bil, og vi er meget kræsne.

Nogen der har nogle råd? Synes i det er mange udgifter, eller helt normalt?

Jeg synes det ser ret normalt ud.
I betaler en stor ydelse til billån - men jeg tænker, det er fordi I gerne vil betale gælden ud så hurtigt som muligt?

Vi har selv udgifter til hus (vi har eget hus, så det er med ALT - også 500 kr. til vedligeholdelse/ops. om mdr.) på lige omkring 10.000 kr. om mdr.

Bil ca. 6.800 kr. om mdr. med alt (betaler 3.500 kr. i ydelse)

Så det minder meget om jeres.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2013

raca

Svenne skriver:

Jeg synes det ser ret normalt ud.
I betaler en stor ydelse til billån - men jeg tænker, det er fordi I gerne vil betale gælden ud så hurtigt som muligt?

Vi har selv udgifter til hus (vi har eget hus, så det er med ALT - også 500 kr. til vedligeholdelse/ops. om mdr.) på lige omkring 10.000 kr. om mdr.

Bil ca. 6.800 kr. om mdr. med alt (betaler 3.500 kr. i ydelse)

Så det minder meget om jeres.

ja det er mugligt det er meget normalt... men det er jo i princippet lige meget hvad der er normalt for jeres. hvis det kan hænge sammen..

vi kan regne med en hustadsinkomst efter skat på omkring 40000 pr mdr..når den ene af os ikke længre er på SU... dette betyder jo ikke at vi kan sammenligne vores samlede udgifter med en familie der tjæner 12000 mindre end os.. for det hænger jo ikke sammen.. de har bare færre penge at gøre med... sådan er det. også må de bare indrette sig efter det.

man må jo samttille samlede indkomst og samlede udgifter og finde ud af at få de samlede udgifter dækket af ens indkomst.. hvis ikke den er det.. så har man jo rod i økonomien..

Anmeld

9. april 2013

Sakris

Hvor i landet bor du?

Hvis I bor på landet eller i en mindre by, som jeg formoder, idet du skriver at I ikke kan undværre en bil, så synes jeg måske også at lejemåls posten af stor. Med mindre det selvfølgelig er et hus I lejer.

Det er jo også rart at have et sted hvor der er plads til at have barnet. 

Men hvorfor har I købt så dyr en bil? Og hvorfor er næsten 5000 kr til overs om måneden ikke nok til at få et barn?

Vores barn koster altså ikke mere end det.

Anmeld

9. april 2013

Anonym trådstarter

raca skriver:

i sidder jeg ned og kikker kritisk på ALLE udgifter..

kan de gøres billigere? hvad med forskiringer ol.. er der noget at sparre ved at flytte dem

hvor meget overskud giver bilen hvis i sælger den? hvad er jeres behov for bil.. hvad bruger i den til.. kunne i sparre den lidt.. således i sparre benzin... dvs beslut at i kun må køre til det der ligge mere en x antal km væk.

hvor meget går til jeres hobbyer..

hvor ofte køber i tøj og sko.. og er det dyre mærke? hvor længe holder det?

hvor ofte spiser i ude. også i kantine på arbejde

kik kritisk på ALT..

hvis i stadig ikke kan skære noget væk så har i et problem der skal løses.. for ellers vil i lynhurtigt havde oparbejde en forbrugsgæld når den lille kommer. .

hvis i ikke kan reducere noget væk.. og i ikke kan

Der kom du nemlig lige med en af synderne jeg havde glemt! Kantine mad. 22 kr om dagen, altså ca 550 kr om måneden. Om 6 uger bliver han heldigvis flyttet til en afdeling uden kantine, så der er han tvunget til selv at smøre mad!

Forsikringer kan ikke gøres billigere, det er tjekket. Kæresten tager toget, jeg har skiftende arbejdspladser, uden mulighed for offentlig transport. Så der behøver vi den ihvertfald.
Det ville ikke kunne betale sig at sælge for at købe en anden

Hobby er der kun fitness til 249, det bruger han hveranden dag.
Nyt tøj får vi kun i gaver...

Vi må tage et ordentligt kig på det i aften

Anmeld

9. april 2013

(august)

Mener banken siger der ca skal være 6000 til overs om måneden med 2 voksne og 1 barn når man skal låne til hus.

Børn er dyre og afhængig af hvor du bor i landet er dp og vs også dyre. Vi betaler 3600 incl mad for en vuggestueplads, så de ca. 4300 men får i børnepenge, de rækker ikke langt på den post.

Jeg synes også at i skulle prøve at finde noget billigere at bo og køre i. Så må man leve spartansk nogle år før der er råd til at være kræsne igen.

Håber alt flasker sig for jer.

Anmeld

9. april 2013

Anonym trådstarter

Sakris skriver:

Hvor i landet bor du?

Hvis I bor på landet eller i en mindre by, som jeg formoder, idet du skriver at I ikke kan undværre en bil, så synes jeg måske også at lejemåls posten af stor. Med mindre det selvfølgelig er et hus I lejer.

Det er jo også rart at have et sted hvor der er plads til at have barnet. 

Men hvorfor har I købt så dyr en bil? Og hvorfor er næsten 5000 kr til overs om måneden ikke nok til at få et barn?

Vores barn koster altså ikke mere end det.

Storkøbenhavn, min kæreste arbejder i København, så han skal kunne tage togrimelig let
Og det er et dyrt område, for samtidig er det også landligt og roligt..

Vi var i en anden situation da vi købte bilen. Og mit arbejde kræver bil. Lånet er lagt sammen med su lån og lån til hans far, og vi er færdige med at betale det af på 4 år.

Anmeld

9. april 2013

Silas&Mille

(august) skriver:

Mener banken siger der ca skal være 6000 til overs om måneden med 2 voksne og 1 barn når man skal låne til hus.

Børn er dyre og afhængig af hvor du bor i landet er dp og vs også dyre. Vi betaler 3600 incl mad for en vuggestueplads, så de ca. 4300 men får i børnepenge, de rækker ikke langt på den post.

Jeg synes også at i skulle prøve at finde noget billigere at bo og køre i. Så må man leve spartansk nogle år før der er råd til at være kræsne igen.

Håber alt flasker sig for jer.

Den bank vil jeg meget gerne snakke med
Alle de banker jeg har snakket med og hørt om kræver minimum 12000kr i rådighedsbeløb om måneden og det er vist uden barn/børn.

Anmeld

9. april 2013

Fuglemor

Anonym skriver:

Jeg er anonym, da jeg ikke har lyst til, at ligge min økonomi til offentligt skue. Mig og kæresten har fællesøkonomi.

Udgifter:
Mobiler ca 500
Tv og internet 377

19377 i alt

Indtægter: 16000 udbetalt (manden) han får snart lønforhøjelse igen på 3000 før skat.
10000 (mig)
26000 i alt.

Jeg synes det er helt vildt, det er selvfølgelig bil og lejlighed, der er de store syndere. Og vi vil ikke af med den. Lejligheden er dyr, men også det værd, da vi har hund, og der er have osv.

Men altså. Nu skal vi have barn, og så burde vi jo få flere penge. Min kæreste giver lejligheden skylden, jeg synes det er bilen der er den store synder. Men vi bliver jo nødt til at have bil, og vi er meget kræsne.

Vi har hus, bil og barn. Og alle udgifter minus mad lander på 18000 kr. Her i er der alt til hus, alt til bil, husforsilrinh, indbo, ulykkes forsikring. Så har vi noget klatgæld som udgør de 2500 kr.

jeg ved godt i ikke vil af med bilen, men det kan altså gøres billigere med en anden bil. Jeg ville i hvert fald nødig sidde med så høj en udgift på den post. vi bor billigere til trods for vi har købt hus. 5000 kr og det er både husleje og boliglån i banken der er dækket der ind under. 

Et barn er ikke billigt. Vi bruge mellem 3-400 kr om mdr på bleer, hun får mme og det ligger på samme beløb. Så kom tøj og legetøj oven i og dagpleje eller vuggestue.

i kan sikkert sagtens få det til at løbe rundt med jeres indkomst men der vil ikke være til meget sjov og ballade, så det skal man gøre op med sig selv om man kan leve med 

Anmeld

9. april 2013

tithi

Anonym skriver:

Udgifter:
Mobiler ca 500
Tv og internet 377

19377 i alt

10000 (mig)
26000 i alt.

500 kr på mobilen kan gøres billigere, vi har abonnementer der i alt koster 280. Det er selvfølgelig småbeløb, men tjah det er vel værd at tage med. Bilen er dyr, men det er vel pga lånet, og hvis man har brugt for den så kan jo ikke spares væk. Med hensyn til huslejen er det svært at sige om det er dyrt,da det afhænger af beliggenhed.

Har i ingen forsikringer udover bilen? ellers vil jeg mene det ser ganske normalt ud.

Anmeld

9. april 2013

StudPsyk

Jeg synes i lever ret dyrt - til sammenligning har vi lidt under 20.000 udbetalt og har snart 2 børn, og kan alligevel spare 1500-2000 op om måneden. Hvis jeg sådan skal sammenligne er der bilen, vi har ikke bil - men synes det er en meget voldsom pris om måneden for bil - det må i kunne gøre for mindre.

Og jeres lejlighed er meget dyr! Bor i midt i en storby, eller bare meget stort, eller hvad er det for noget? Vores bolig koster de der 5000 om måneden inkl varme (betaler ikke for vand), og det er en 3-værelses på cirka 90 kvadratmeter i Aarhus. Så jeg vil helt sikkert tro, at i kan få noget billigere at bo i, hvis i ser jer omkring.

Umiddelbart lyder madposten i mine ører fint.. Men jeg ville skære ned på bolig og transport, så i både har råd til barn samt at spare op.

Undskyld hvis det allerede har skrevet, har ikke læst hele debatten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.