Sarah Bernhardt kager - how to?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.370 visninger
16 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. marts 2013

Muffin_girl

Ja sagen er den at jeg skal lave kage + dessert til min lillebrors nonfirmation

Til dessert laver jeg daimislagkage.. Og til kaffen vil jeg lave mini napoleonshatte - der har jeg en perfekt opskrift fra Mette Blomsterberg.. Men mangler nu en på Sarah Bernhardt kager.. 

Jeg har fundet 3 forskellige af Mette Blomsterbergs opskrifter.. 

I den ene er bunden lavet af hasselnødder, æggehvide og sukker.. 

I de andre er bunden lavet af marcipan, æggehvide og sukker... 

Men hvad er den RIGTIGE? Og hvad smager bedst ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2013

KittyCatta

Jeg ville lave en makronbund med en mørk chokoladeganash (evt. med et drys instant coffee) oven på og så til sidst chokolade udenpå. Helt enkelt og klassisk.

Anmeld

31. marts 2013

Muffin_girl

KittyCatta skriver:

Jeg ville lave en makronbund med en mørk chokoladeganash (evt. med et drys instant coffee) oven på og så til sidst chokolade udenpå. Helt enkelt og klassisk.

Når du siger makron bund, så er det den med hasslenødderne ?

Anmeld

31. marts 2013

Dot D

De her er rigtigt gode, dem har jeg lavet, mums....

Sarah Bernhardt kager (ca. 22 stk)
Makroner
2 æggehvider
1½ dl sukker
275 g groftrevet marcipan

Chokoladecreme
135 g god mørk chokolade (ca 60% kakaoindhold)
3½ dl piskefløde

200 g mørk chokolade til overtræk

Pisk ingredienserne til makronerne sammen til en jævn masse. Brug en sprøjtepose eller 2 spiseskeer til at fordele massen i ca. 22 små kager. Kom lidt vand på fingrene og form dem til runde, flade kager. Lad dem tørre i 30 minutter og bag dem så ved 175 grader i ca. 20 minutter. Lad dem køle af på en rist, og tag dem lige så forsigtigt af papiret – de kan godt klistre. 

Kog ingredienserne til cremen sammen under omrøring, kom choko-fløden i en skål og sæt den på køl i mindst 4 timer – gerne natten over. Pisk cremen til en let creme – det går stærkt, så pas på den ikke bliver overpisket, og dermed grynet. Kom ca. 1 spsk creme på hver makron, og form det til små toppe med en palet. Sættes på køl i mindst 30 minutter.

Temperer den mørke chokolade – det er nemmest i microovnen, hvor du smelter 2/3 af den hakkede chokolade, rør et par gange undervejs. Til sidst tilsættes den resterende chokolade, og der røres til alt er blankt og smeltet. Dyp makronerne heri, og lad kagerne størkne på et fad.
Kagerne kan med fordel laves dagen inden.

Anmeld

31. marts 2013

KittyCatta

KittyCatta skriver:

Med bunden:

Kransekagemasse
150 g sukker (gerne rørsukker)
70 g æggehvider
350 g ren rå marcipan

Rør sukker og æggehvider sammen i en lille skål og lad det trække i ca. ½ time for at opløse sukkeret.

Tilsæt sukkerhviden til marcipanen lidt efter lidt, til massen er ensartet. Kom den færdige kransekagemasse op i en stofsprøjtepose med en stor stjernetyl. Sprøjt massen ud på bagepapir i lige store flade ’stjerner’ på ca. 6 centimeter i diameter.

B ag dem i ovnen ved 190 grader i 12-14 minutter, til de er gyldne. Afkøl dem helt i køleskabet

Anmeld

31. marts 2013

Lone Jakobsen

de gange jeg har lavet dem har jeg faktisk bare brugt færdige makroner det smagte fantastisk

Anmeld

31. marts 2013

Muffin_girl

Dot D skriver:

De her er rigtigt gode, dem har jeg lavet, mums....

Sarah Bernhardt kager (ca. 22 stk)
Makroner
2 æggehvider
1½ dl sukker
275 g groftrevet marcipan

Chokoladecreme
135 g god mørk chokolade (ca 60% kakaoindhold)
3½ dl piskefløde

200 g mørk chokolade til overtræk

Pisk ingredienserne til makronerne sammen til en jævn masse. Brug en sprøjtepose eller 2 spiseskeer til at fordele massen i ca. 22 små kager. Kom lidt vand på fingrene og form dem til runde, flade kager. Lad dem tørre i 30 minutter og bag dem så ved 175 grader i ca. 20 minutter. Lad dem køle af på en rist, og tag dem lige så forsigtigt af papiret – de kan godt klistre. 

Kog ingredienserne til cremen sammen under omrøring, kom choko-fløden i en skål og sæt den på køl i mindst 4 timer – gerne natten over. Pisk cremen til en let creme – det går stærkt, så pas på den ikke bliver overpisket, og dermed grynet. Kom ca. 1 spsk creme på hver makron, og form det til små toppe med en palet. Sættes på køl i mindst 30 minutter.

Temperer den mørke chokolade – det er nemmest i microovnen, hvor du smelter 2/3 af den hakkede chokolade, rør et par gange undervejs. Til sidst tilsættes den resterende chokolade, og der røres til alt er blankt og smeltet. Dyp makronerne heri, og lad kagerne størkne på et fad.
Kagerne kan med fordel laves dagen inden.

De lyder bare så GODE !!!  

Skal der slet ikke husblas eller noget i cremen så den er mere stiv? 

Går makronerne ikke nemt i stykker, hvis de klistrer til papiret?  

Kan de fryses ? Med eller uden overtræk?

Anmeld

31. marts 2013

Muffin_girl

Lone Jakobsen skriver:

de gange jeg har lavet dem har jeg faktisk bare brugt færdige makroner det smagte fantastisk

Jeg vil gerne lave dem fra bunden af

Anmeld

31. marts 2013

Muffin_girl

KittyCatta skriver:

Med bunden:

Kransekagemasse
150 g sukker (gerne rørsukker)
70 g æggehvider
350 g ren rå marcipan

Rør sukker og æggehvider sammen i en lille skål og lad det trække i ca. ½ time for at opløse sukkeret.

Tilsæt sukkerhviden til marcipanen lidt efter lidt, til massen er ensartet. Kom den færdige kransekagemasse op i en stofsprøjtepose med en stor stjernetyl. Sprøjt massen ud på bagepapir i lige store flade ’stjerner’ på ca. 6 centimeter i diameter.

B ag dem i ovnen ved 190 grader i 12-14 minutter, til de er gyldne. Afkøl dem helt i køleskabet

Det er vist dem Mette Blomsterberg bruger .. 

Det ligner meget dem fra hendes bog af .. 

Det er vist marcipan makroner der vinder - herinde i hvert fald

Anmeld

31. marts 2013

Dot D

AalborgPigen skriver:

De lyder bare så GODE !!!  

Skal der slet ikke husblas eller noget i cremen så den er mere stiv? 

Går makronerne ikke nemt i stykker, hvis de klistrer til papiret?  

Kan de fryses ? Med eller uden overtræk?

Jeg lavede mine på et silikonebageunderlag, og de knækkede ikke, da de skulle af. Jeg lavede faktisk en STOR én af hele portionen den "knak" heller ikke

Ingen husblas og så nem at lave. De kan faktisk godt fryses, når de er færdige, jeg ville fryse dem liggende ved siden af hinanden evt på en bageplade, når de så er frosne, så kan du komme dem i en pose

Jeg har ikke selv frosset dem, men ved det stod ved opskriften, da jeg fik den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.