nogen jurister eller andre med forstand på love

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.282 visninger
25 svar
3 synes godt om
29. marts 2013

Anonym trådstarter

jeg vælger at være anonym da jeg ikke ønsker at udstille nogen, men har virkeligt brug for at få svar..

men er der nogen herinde som ved om der findes en lov eller regel som gør børn eller andre nærmeste familie ansvarlig for at skulle hjælpe et eller to mennesker i tilfælde af at de går på røven?. For min kæreste mener at hvis feks hans forældre går på røven så kan han blive tvunget til at dække deres medicin udgifter, hvis staten kan se at han har en fast indtægt. og dét tror jeg bare ikke på er tilfældet. men han mener godt at de via hans skat kan gå ind og hapse et vis beløb.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2013

Filuca

Anonym skriver:

jeg vælger at være anonym da jeg ikke ønsker at udstille nogen, men har virkeligt brug for at få svar..

men er der nogen herinde som ved om der findes en lov eller regel som gør børn eller andre nærmeste familie ansvarlig for at skulle hjælpe et eller to mennesker i tilfælde af at de går på røven?. For min kæreste mener at hvis feks hans forældre går på røven så kan han blive tvunget til at dække deres medicin udgifter, hvis staten kan se at han har en fast indtægt. og dét tror jeg bare ikke på er tilfældet. men han mener godt at de via hans skat kan gå ind og hapse et vis beløb.

Der kan kun blive tale om en moralsk forpligtelse, som din kæreste måske kan føle, fordi det er hans forældre, men han kan aldrig blive juridisk forpligtet.

Hvis forældrene er mindre bemidlede, kan de søge økonomisk støtte til medicin og andet ved deres kommune, og hvis der er tale om alvorlig (evt. uhelbredelig) sygdom, kan man søge Sundhedsstyrelsen om at få receptpligtig medicin gratis.

Anmeld

29. marts 2013

Anonym trådstarter

Filuca skriver:

Der kan kun blive tale om en moralsk forpligtelse, som din kæreste måske kan føle, fordi det er hans forældre, men han kan aldrig blive juridisk forpligtet.

Hvis forældrene er mindre bemidlede, kan de søge økonomisk støtte til medicin og andet ved deres kommune, og hvis der er tale om alvorlig (evt. uhelbredelig) sygdom, kan man søge Sundhedsstyrelsen om at få receptpligtig medicin gratis.

det mener jeg jo bestemt heller ikke, men er ikke sikker på at jeg kan få ham overbevist. han mener godt at han kan hæfte hvis det drejer sig om betalling af livsvigtig medicin når saldoen bliver nulstillet (de får allerede for det beløb man kan få dækket, men det beløb de bruger til sammen overstiger det beløb de kan få)

og det er ikke fordi jeg er et ondt menneske eller ikke ønsker at hjælpe (har vi gjort før) men synes jo ligesom også man på et eller andet tidspunkt må sige stop så man ikke bliver udnyttet.

Anmeld

29. marts 2013

1990h

Anonym skriver:

er det ikke mere moralsk forpligtelse? tænker man man som børn da ikke hæfter juridisk for noget ens forældre har udgifter til.

men moralsk kan jeg kun godt forstå hvis han dækker det..det vil jeg gøre

Anmeld

29. marts 2013

cn

Anonym skriver:

Som de andre har skrevet, kan man ikke blive pålagt at betale fx medicin.. Men har man fx kautioneret for nogle lån, som ikke bliver vedligeholdt, så hæfter man selvfølgelig for det. 

Men ellers er man ikke økonomisk forpligtet. 

Anmeld

29. marts 2013

female

Anonym skriver:

Nej, sådan en lov findes (heldigvis) ikke. I kan dermed ikke blive juridisk forpligtet til at betale nogle af hans forældres udgifter (medmindre I har kautioneret for dem i forbindelse med lån). 

Anmeld

29. marts 2013

Anonym trådstarter

1990h skriver:

er det ikke mere moralsk forpligtelse? tænker man man som børn da ikke hæfter juridisk for noget ens forældre har udgifter til.

men moralsk kan jeg kun godt forstå hvis han dækker det..det vil jeg gøre

det er rent økonomisk han mener.. han har sagt til sine forældre at det er uansvarligt det de har gang i, hvilket de ikke selv kan se.. og så mener jeg jo den burde stoppe der. Men han mener at have hørt et eller andet sted at kommunen eller staten kan gå ind og bede ham betale.. og dét kan jeg bare ikke forstå hvis det er sandt. men kender ikke selv nogen udover dem som er fattige.

Anmeld

29. marts 2013

Anonym trådstarter

female skriver:

Nej, sådan en lov findes (heldigvis) ikke. I kan dermed ikke blive juridisk forpligtet til at betale nogle af hans forældres udgifter (medmindre I har kautioneret for dem i forbindelse med lån). 

så skal det i hvertfald være fra før min tid, for jeg har ikke på noget som helst tidspunkt hæftet for noget af deres gæld, og agter heller ikke at begynde på det (vi er ikke gift).. men beder ham læse den her tråd, dét kan måske overbevise ham.

Anmeld

29. marts 2013

1990h

Anonym skriver:

det er rent økonomisk han mener.. han har sagt til sine forældre at det er uansvarligt det de har gang i, hvilket de ikke selv kan se.. og så mener jeg jo den burde stoppe der. Men han mener at have hørt et eller andet sted at kommunen eller staten kan gå ind og bede ham betale.. og dét kan jeg bare ikke forstå hvis det er sandt. men kender ikke selv nogen udover dem som er fattige.

men er det ikke nødvendigt medicin som de har behov for?..hvordan er det uansvarligt?

Anmeld

29. marts 2013

Momster89

Anonym skriver:

Sådan en lov findes, men det er i Tyskland ikke Danmark.

Måske det er den han har hørt om?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.