Lyder det til det kan hænge sammen? (Huskøb)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.213 visninger
28 svar
3 synes godt om
22. marts 2013

Anonym trådstarter

Hej piger

Manden og jeg har været ude og kigge på hus i dag, og vi er helt solgt! vi vil bare gerne lige have nogle objektive briller på sagen

Manden er færdiguddannet her til september. Han har fået en fast stilling fra september. Jeg er studerende, og får kun su.

Vi sidder lige nu i et lejet hus, hvor vi betaler 5000 kr. i husleje. Dertil kommer forbrug.

I det hus vi har kigget på, vil vi være nødt til at vælge et 30 årigt lån med 10 års afdragsfrihed. Vi skal i udgifter til lån og ejendomsskatter betale lidt over 4000 kr. om måneden. Derudover er varmen en smule billigere end i det hus vi sidder i nu. El og vand vil være det samme. Vi har pengene til udbetalingen.

Lyder det til at det kan lade sig gøre? hvis vi altså kan få lov til at låne pengene i banken

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2013

pcoramt

Anonym skriver:

Hej piger

Manden og jeg har været ude og kigge på hus i dag, og vi er helt solgt! vi vil bare gerne lige have nogle objektive briller på sagen

Manden er færdiguddannet her til september. Han har fået en fast stilling fra september. Jeg er studerende, og får kun su.

Vi sidder lige nu i et lejet hus, hvor vi betaler 5000 kr. i husleje. Dertil kommer forbrug.

I det hus vi har kigget på, vil vi være nødt til at vælge et 30 årigt lån med 10 års afdragsfrihed. Vi skal i udgifter til lån og ejendomsskatter betale lidt over 4000 kr. om måneden. Derudover er varmen en smule billigere end i det hus vi sidder i nu. El og vand vil være det samme. Vi har pengene til udbetalingen.

Lyder det til at det kan lade sig gøre? hvis vi altså kan få lov til at låne pengene i banken

Jeg er ked af at sige det men, nej desværre..

Du kan stille det sådan op:

Når ALLE udgifter er betalt skal i have et rådighedsbeløb på 13.000 kr. Netto. Så kan du sige at for det resterende beløb kan i ca. Låne 100.000 kr. Pr. 500 kr i har i overskud. Dvs.

Indtægter:

Dig: 5000 kr (su ca. Udbetalt lån må ikke medregnes)

Din mand: 15.000 kr. Udbetalt.

I alt 20.000 kr.

Faste udgifter: 4000 kr (A-ksse, fagforening, forsikring, telefon, internet mm)

Det giver rådighed på 16.000-13.000 kr = 3000 kr

Dvs. I kan låne ca. 600.000 kr.

Men det kræver os at din mand har været i fast job i mindst 12 mdr. Og at du er sikret arbejde efter din uddannelse ender. Desuden er afdragsfrie lån meget riskabel og kræver derfor ekstra troværdighed i bankerne (flere penge)

Det er 100 % urimeligt, men det er den måde banken sikre sig mod tvangsauktioner og bankkrak.

Håber du kan bruge det til noget, ellers må du lige skrive

Anmeld

22. marts 2013

Anonym trådstarter

pcoramt skriver:

Når ALLE udgifter er betalt skal i have et rådighedsbeløb på 13.000 kr. Netto. Så kan du sige at for det resterende beløb kan i ca. Låne 100.000 kr. Pr. 500 kr i har i overskud. Dvs.

Indtægter:

I alt 20.000 kr.

Men det kræver os at din mand har været i fast job i mindst 12 mdr. Og at du er sikret arbejde efter din uddannelse ender. Desuden er afdragsfrie lån meget riskabel og kræver derfor ekstra troværdighed i bankerne (flere penge)

Det er 100 % urimeligt, men det er den måde banken sikre sig mod tvangsauktioner og bankkrak.

Okay, tak for svar

Nej, så kan det ikke hænge sammen, hvis det er forudsætningen for at kunne låne.

Rent økonomisk ville vi komme til at sidde ca. 1500 kr. billigere om måneden, end vi gør nu. Hvis man nu sagde at vi kunne få et afdragsfrit lån, og der ikke var problemer med at låne

Lidt træls at så betale så mange penge for et lejet hus, når det reelt godt kunne lade sig gøre at sidde i sit eget.

Men tak

Anmeld

22. marts 2013

esioul

Anonym skriver:

Hej piger

Jeg tror ikke i kan.

Men det skader ikke at spørge i banken

Anmeld

23. marts 2013

LilleChelle

Jeg synes det er trist at folk maler fanden på væggen fra starten af og siger det ikke kan lade sig gøre. For jo, det kan det. 

Vi er to studerende med deltidsjob ved siden af, og vi købte sidste år en stor ejerlejlighed i Odense.  Vi fik lov at låne 1, 6 mio. - valgte dog at låne noget mindre så vi ikke sad så stramt i det når også vi købte stor, ny bil samtidig.  

Vi har afdragsfrit lån de næste 5 år. Da jeg til den tid skulle være færdig med at studerer og vi derfor får flere pebge mellem fingrene og kan betale af på lånene. 

Men tag og tag en snak med nogle forskellige banker. Arbejdernes landsbank plejer at være ret fornuftige at snakke med  

Anmeld

23. marts 2013

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Hej piger

Gå i banken og hør hvad de har at sige - og få evt en forhåndsgodkendelse ( et stk papir der siger i er godkendt til at låne X antal kr) . Så ved i også hvilket prisleje i kan kikke på hus efter :-)

Anmeld

23. marts 2013

Sabsy

pcoramt skriver:

Indtægter:

I alt 20.000 kr.

Altså jeg har et vennepar der lige har fået lov til at låne penge til at købe et hus, de er begge på su og de lånte 1.8 million..

Anmeld

23. marts 2013

Kidztown

Jeg vil også sige gå ned i banken og få en snak med dem.

Anmeld

23. marts 2013

Anonym trådstarter

Okay, tak for jeres svar allesammen
Vi må lige snakke med banken, inden vi helt glemmer huset tak

Anmeld

23. marts 2013

pcoramt

Sabsy skriver:

Altså jeg har et vennepar der lige har fået lov til at låne penge til at købe et hus, de er begge på su og de lånte 1.8 million..

Det er taget ud fra den model de fleste banker benytter sig af.. Sidder selv med det i min uddannelse, så vil mene jeg har et ret godt realistisk billede af hvad der er muligt og ikke muligt. Når man vælger afdragsfrie lån skal man virkelig tænke sig om, banken tjener at stort på det, men det er jo altså låntagerne der skal betale det tilbage.. Desuden er det en god ide at kigge på ejendomskatten i præcis det område man vil købe hus. Fx er skatten steget til 7 % ved os, hvilket giver en månedligstigning på 1250 kr så der er rigtig mange ting at se på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.