Pikku Myy skriver:
Hvilket ord der bliver brugt er vel lige meget. TS tilbyder sit barn noget han ikke kan sige nej til, for at han tvinger sig selv til noget han virkelig synes er ubehageligt (TS bruger selv ord som traume og overgreb). Jeg tror ikke det får ham til at nyde at komme i bad.
Det lyder jo ikke til at han, i løbet af badet, indser at det faktisk ikke er så slemt ...
Der er stor forskel på bestikkelse og belønninger.
Mit barn skriger som en sindssyg, når han skal have vasket hår og han kan ikke beskikkes til noget som helst, hvis han virkelig hader det. (Så selvfølgelig kan et barn sige nej til chokolade som bestikkelse, hvis det virkelig er noget de er bange for)
Han er ikke angst for det. Han kan bare ikke lide det.
Hvis ikke TS barn har været ved at drukne eller haft lignende oplevelser der kan have gjort ham angst er man jo bare nødt til at bade ham.
Der er visse ting børn ikke vil som er nødvendigt. F.eks bad, tandbørstning o.a.
Men tilbage til dit spørgsmål. Nej, hvis det ikke bunder i reel angst er jeg ikke bange for at fastholde ham i et uheldigt mønster. Jeg synes selv jeg er meget pædagogisk, men af og til kommer vesterlændinger til at gå lidt for meget med fløjelshandsker, når det kommer til børn og det mener jeg ligeså meget kan skade dem.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, på hvordan børn opfører sig i skolerne i dag. De har været vant til, at hvis der var noget de ikke havde lyst til skulle de heller ikke gøre det og det skaber på længere sigt problemer for vores børn..
Anmeld