Min lille dreng er nu knapt en uge gammel, og vil da lige give en update på, hvordan det går. Beklager, at jeg ikke har haft overskud til at besvare alle jeres indlæg i mine andre tråde - men har haft fokus et lidt andet sted..
Fødslen var spontan og gik rigtig hurtigt. Der var ingen speciel grund til at det skete, havde ikke haft plukkeveer eller noget i dagene op til, og har ikke været usædvanligt aktiv eller haft nogen gener i graviditeten. Lillemanden synes bare det var på tide at komme til verden (:
Min lille fyr blev, som i jo ved, født 36+3, og pga. hans unge gestationsalder var han i øget risiko for ustabile blodsukre. Af samme grund blev de blev målt i døgnet efter fødslen, og var lige til den lave side. Han blev derfor suppleret med MME udover den smule råmælk jeg kunne give ham.
Fredag blev vi overflyttet til Neonatal afdelingen, fordi de havde bedre kompetencer til at tage vare på os end de havde på barselsgangen. Bassen fik lagt en sonde, fordi hans blodsukre fortsat var ustabile, og han var ikke selv i stand til at dække sin mængde af mad..
Over weekenden har vi stille og roligt øvet amning og at få ham lagt til. Han har selv spist det han kunne, og er efterfølgende blevet suppleret på sonden. Blodsukkerne var stabile allerede lørdag, så siden da er de ikke blevet kontrolleret. Han fik også taget hælprøve.
Mandag gik med at øve amning, og han blev hørescreenet - hvis han ikke kan høre, hvad hans mor siger, så er det kun fordi han ikke vil
Igår tirsdag lykkedes det så for bassen at tage sit første fulde måltid, og skulle derfor ikke suppleres på sonden - han var lige så dygtig til det efterfølgende måltid, og det blev derfor besluttet at han skulle have lov at spise frit resten af døgnet, og så skulle han i dag kontrolvejes for at se, om han havde taget på.
I dag til kontrolvejningen havde han taget 20 gram på (på ét døgn), og derfor pillede de sonden ud. Børnelægen kiggede ham igennem, og var godt tilfreds.
Vi er nu hjemme på orlov og skal til kontrolvejning på fredag. Vi kan, hvis der skulle opstå det mindste, blive indlagt igen og vi er velkomne til at ringe i alle døgnets timer for råd og vejledning.
Hvis han har taget pænt på på fredag bliver vi officielt udskrevet.. (:
Udover ovenstående kan jeg fortælle, at lillemanden har fået sit navn, og vi har besluttet at kalde ham Hjalte - så fra nu af, må jeg nok hellere stoppe med at omtale ham som en guldfisk! 
Og til sidst lidt billeder:
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld