Afskaffelse af lægevagten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2013

VIPpigen

Jeg ønsker ALDRIG at skulle kontakte skadestuen inden jeg kommer ind... 

Hvis vi køre på skadestuen er det jo som oftest noget lægen ikke lige kan klare, eller hvertfald vagtlægen...

Har da ikke mindre end 3 uheld hvor jeg da ikke ville vente for at snakke med en sygeplejerske først...

1. Jeg blev som 4 årig bidt af en hund, enten skulle der jo ringes 112, men familien (dem som holdte hovedet koldt) valgte selv at køre mig på skadestuen... Det ville da være kønt hvis der skulle ringes først....

2. Som 8 årig slog jeg fortænderne ud efter et cykelstyrt. Et lægehus afviste os blankt ved skranken og bad os køre til skadestuen med det samme, det var en haster, plus tænderne skulle findes hurtigt. Senere på skadestuen da tænderne blev sat op - da havde de været ude i mellem 1 - 1 1/2 time - kunne det koste mig livet fordi der i rodbanerne havde dannet sig nogen luftbobler, som hvis der gik hul på ville jeg få for meget ilt til hjernen.  Igen skulle der nok være ringet 112, men vi klarede det...

3. Sidste år ville jeg da slet ikke tænke på at skulle snakke med en sygeplejerske. Lilje faldt, og skulle syes i hovedet... Skulle jeg ringe var det da ikke for at få hendes vurdering, men for at fortælle vi var på vej, og sådan var det bare...

nå.... Åhh, hvores sundhedsvæsen er blevet øv... Håber ikke det breder sig til hele landet.... Men tjoo, hvorfor ikke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2013

Benjamins'mor

Har ikke hørt de ville afskaffe den, men har hørt de vil lave brugerbetaling for hver gang man er ved vagtlægen.

Anmeld

13. marts 2013

2721

JulieWH skriver:

Jeg tænker bare at man i forvejen skal ringe og potentielt vente i telefonkø for så at snakke med en læge som skal vurdere om de vil se en. Forskellen her er jo bare at man kommer til at snakke med en sygeplejerske i stedet og at det skal være akut nok til enten skadestue eller hospital.

Er du fra regionhovedstaden?
Jeg forstå ikke hvordan du kan synes det er helt fint. Hvad med alle de børn som bliver syg om aften og natten pg forældrene står der helt uerfarende og utrygge, det er måske første gang deres børn er rigtig syge, hvor skal de henvende sig?!
Eller børn med og voksne der først bliver syge om aften, hvor de nu ville kunne komme til vagtlægen og starte op i behandling, de er vel ikke syge nok længere, kan de så ikke risikere at skulle vente helt til næste dag?!
Er vores skadestuer ikke i forvejen overbebyrdet, hvordan skal de kunne klare flere patienter?!
Og ærligt synes jeg da ikke det er særligt betryggende at skulle tale med en sygeplejeske frem for en lægen. Samtidig håber jeg da de er blevet bedre siden jeg benyttede mig af akutlinjen, som de 6 gange jeg har talt med dem ikke var istand til t tage stilling til noget men med det samme videre stillede mig til vagtlægen.

Anmeld

13. marts 2013

CaWi

Jeg har også kun hørt om brugerbetaling hos lægevagten.

Her på Vestsjælland skal man f.eks. ringe til skadestuen før man kommer.
Jeg kender en læge der arbejder på skadestuen, som siger at det har hjulpet rigtig meget på, især indvandre, som kom med deres børn, hvor de egentlig bare kunne ha ringet til deres egen læge.
Når det er sagt, så er det selvfølgelig træls med de historier, hvor folk er kørt direkte til skadestuen, bliver afvist ved døren fordi de ikke har ringet først. Og når de så har ringet (stået på den anden side af døren) er de blevet lukket ind.
Jeg tror dog dette handler om at vi skal vænne os til at vi skal ringe først. Ligesom vi jo også ringer til vores egen læge, inden vi dukker op.

Anmeld

13. marts 2013

anynom

Bøllemyr skriver:

NdNejjfjeg

Jeg forstå ikke hvordan du kan synes det er helt fint. Hvad med alle de børn som bliver syg om aften og natten pg forældrene står der helt uerfarende og utrygge, det er måske første gang deres børn er rigtig syge, hvor skal de henvende sig?!
Eller børn med og voksne der først bliver syge om aften, hvor de nu ville kunne komme til vagtlægen og starte op i behandling, de er vel ikke syge nok længere, kan de så ikke risikere at skulle vente helt til næste dag?!
Er vores skadestuer ikke i forvejen overbebyrdet, hvordan skal de kunne klare flere patienter?!
Og ærligt synes jeg da ikke det er særligt betryggende at skulle tale med en sygeplejeske frem for en lægen. Samtidig håber jeg da de er blevet bedre siden jeg benyttede mig af akutlinjen, som de 6 gange jeg har talt med dem ikke var istand til t tage stilling til noget men med det samme videre stillede mig til vagtlægen.

Nej, jeg er fra østjylland. Men håber da at Region Midtjylland også indfører det.
Der er jo ikke tale om at man slet ikke har nogen at kontakte, men alle de tilfælde hvor det kan vente til næste dag kan blive sorteret fra. Det er tidsbesparende og er sikker på at der også er en stor økonomisk fordel.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være et problem.

Anmeld

13. marts 2013

2721

CAWI skriver:

Jeg har også kun hørt om brugerbetaling hos lægevagten.

Her på Vestsjælland skal man f.eks. ringe til skadestuen før man kommer.
Jeg kender en læge der arbejder på skadestuen, som siger at det har hjulpet rigtig meget på, især indvandre, som kom med deres børn, hvor de egentlig bare kunne ha ringet til deres egen læge.
Når det er sagt, så er det selvfølgelig træls med de historier, hvor folk er kørt direkte til skadestuen, bliver afvist ved døren fordi de ikke har ringet først. Og når de så har ringet (stået på den anden side af døren) er de blevet lukket ind.
Jeg tror dog dette handler om at vi skal vænne os til at vi skal ringe først. Ligesom vi jo også ringer til vores egen læge, inden vi dukker op.

Men lægevagten bliver jo erstattet med skadestuen og en akutlinje som Jeg forstår det, det er jo noget andet ind at skulle ringe og melde sin ankomst, hvilket man da har skullet i mange år efterhånden her på
Midtsjælland?! Eller husker jeg forkert

Anmeld

13. marts 2013

2721

JulieWH skriver:

Nej, jeg er fra østjylland. Men håber da at Region Midtjylland også indfører det.
Der er jo ikke tale om at man slet ikke har nogen at kontakte, men alle de tilfælde hvor det kan vente til næste dag kan blive sorteret fra. Det er tidsbesparende og er sikker på at der også er en stor økonomisk fordel.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være et problem.

Jeg håber du har ret
Jeg har bare svært ved at se det vil blive godt.

Anmeld

13. marts 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Bøllemyr skriver:

Jamen man kan jo ringe til sygeplejersken. Der sidder næppe kun en for at tage imod alle opkald. Og jeg mener hvis et barn er syg så sker der ikke så meget ved at det må vente til dagen efter. Man skal jo nok komme til at blive set hvis de mener der er behov for det. Men der er alt for mange som bruger lægevagten ved hver forkølelse. 

Anmeld

13. marts 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Bøllemyr skriver:

Men lægevagten bliver jo erstattet med skadestuen og en akutlinje som Jeg forstår det, det er jo noget andet ind at skulle ringe og melde sin ankomst, hvilket man da har skullet i mange år efterhånden her på
Midtsjælland?! Eller husker jeg forkert

Det har hele tiden været meningen at man kun skulle ringe til lægevagten hvis det var noget som ikke kunne vente til dagen efter. Så princippet er vel det samme

Anmeld

13. marts 2013

Loa

mor:) skriver:

Jamen man kan jo ringe til sygeplejersken. Der sidder næppe kun en for at tage imod alle opkald. Og jeg mener hvis et barn er syg så sker der ikke så meget ved at det må vente til dagen efter. Man skal jo nok komme til at blive set hvis de mener der er behov for det. Men der er alt for mange som bruger lægevagten ved hver forkølelse. 

Sker der ikke så meget ved at vente til dagen efter?? Sig lige det til barnet eller forældrene til det barn der ligger med høj feber fredag aften/nat, skal de vente til mandag med at tage til lægen?

Vi har et utal af gange været til lægevagten med Isabella, sjovt nok enten fredag aften/nat eller lørdag, for at få af vide at hun har halsbetændelse eller mellemørebetændelse. Så er hun jo kommet i behandling med det samme, og feberen er faldet. Jeg ville godt nok være ked af at skulle vente en dag eller længere, med at få hende tjekket.

Og samtidig føler jeg ikke umiddelbart at halsbetændelse/mellemørebetændelse er "nok" til at tage på skadestuen....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.