ano14316 skriver:
den med at stimulere med en vatpind, er ikke noget du skal gøre ofte. Det er ikke en behandling, det er ret usundt. Men hvor ofte kommer han af med afføring?
Det med vatpinden kan man gøre en sjænden gang imellem hvis maven er gået helt i stå og der er gået mange dage siden sidste afføring.
Hvorfor - af nysgerrighed?
Jeg ved godt, at der er meget delte meninger om det. Men hvorfor? Hvad er det, det kan skade - udover selvfølgelig hvis man gør det for voldsomt - det siger sig selv. Og er det værre end at ligge og trykke af alle kræfter i virkelig lang tid, uden at der sker noget?
Jeg har nøjagtig samme problem, og jeg foretrækker at hjælpe hende af med det, fremfor at se hende kæmpe med det i timevis. 
Jeg har selvfølgelig snakket med min sp om det, og hendes holdning er, at hvis det kan hjælpe, så er det fint. Så længe det selvfølgelig bliver gjort yderst forsigtigt.
Og i øvrigt, at der ikke er nogen grund til at søge læge osv - det skyldes at tarmen er umoden og det skal nok komme i gang af sig selv. Min pige har også helt normal, flydende babyafføring og luft i maven, og har aldrig været i nærheden af at have mere fast afføring. Derfor tvivler jeg på, at der er tale forstoppelse.
Anmeld