nogen der flyttede hjemmefra som 17årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2013

Isabella_mor

Jeg flyttede i egen lejlighed da jeg var 17. Og det var så godt. Jeg nød virkelig at have mit eget sted. Selvom det ikke passede med studiet. Det lå Mega langt væk fra gymnasiet. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2013

Tin

Profilbillede for Tin
Hvem? skriver:

Jegt flyttede hjemmefra som 16 årig, jeg fik en et-værelses ungdomsbolig i et rækkehus med eget bad og køkken, jeg havde fuldtidsjob ved siden af Handelsskolen - da jeg jo ikke kunne få SU -

Hvis hun er klar på det og i er med så vil jeg sige  - jeg har ikke et sekundt fortrudt jeg flyttede så tidligt

Mine forældre skrev under på kontrakten, men sådan at jeg hæftede for evt. skader - vi gik i banken og mine forældre kau. for at jeg fik et visa-dankort, hvis heg nu lavede total meget gæld (hvilket jeg ikke gjorde )

Hun er SÅ klar til at prøve det af, og er helt oppe og ringe over en lejlighed vi så på i går

Og jo, vi støtter hende fuldt op og hjælper alt hvad vi kan. jeg kan sagtens forstå at det er det hun vil, men vil bare være sikker på at der ikke er noget vi overser iforhold til økonomien. Vil så gerne at det bliver en god oplevelse for hende, det der med at flytte hjemmefra.....Og da vi ikke selv har de store økonomiske midler, skal jeg bare være hel sikker på at tingene kan løbe rundt for hende.

Hun er heldigvis meget arbejdssom, så jeg er faktisk ret sikker på at det nok skal gå, men som mor........ja åhhhh bare det ikke er for farligt...you know

Anmeld

7. marts 2013

Tin

Profilbillede for Tin
Isabella_mor skriver:

Jeg flyttede i egen lejlighed da jeg var 17. Og det var så godt. Jeg nød virkelig at have mit eget sted. Selvom det ikke passede med studiet. Det lå Mega langt væk fra gymnasiet. 

Denne her vi kiggede på i går passer super godt iforhold til hendes job og skole, den ligger lige midt i mellem, med kun 2 km afstand til begge dele. Og den ligger i et godt kvarter, og er istandsat. Derudover får hun 2 mdrs leje gratis, forudsat hun bliver boende i minimum 9 mdr.

Og så passer den til hendes indtægt. Jeg tror jeg vil have ringet til udbetaling Danmark og høre mht boligstøtte.

Anmeld

7. marts 2013

wamse

Tin skriver:

Kan han få boligstøtte? Hvis det er vores navn der står på lejekontrakten, skal boligstøtten vil søges i det navn også?

Åhhh vil bare så gerne at det kan hænge sammen for hende, så det ikke ender i fiasko. Jeg ved hun kan, og hun knokler og har selv sparet op til indskuddet, men alligevel ryster mine ben af frygt for faldgrubber

Selvom du underskriver, så er det jo stadig hende, som bor der, så det skal være hende som modtager Du underskriver jo kun for at bekræfte, at du er Samtykkende, fordi hun er umyndig

Selvfølgelig klarer hun sig

Anmeld

7. marts 2013

Mette.

Tin skriver:

Min store pige vil gerne leje en lejlighed, en 1-værelses med eget køkken og bad. Hun er 17 og bliver 18 i oktober mdr.

Hun tjener egne penge og får selvfølgelig udbetalt hendes børne-ungeydelse også. Så det kan egenlig godt hænge sammen for hende.

Vi har ingen hjemlige problemer. Grunden til flytningen er bla at det bare passer bedre mht uddannelse og job, og desuden føler hun sig klar til at prøve livet af på egen hånd.

Hendes far og jeg støtter op omkring det, og har set på lejlighed med hende, og sammen har vi lagt budget mv.

Men alligevel er jeg, som mor, jo selvfølgelig bange for om der er noget vi ikke har taget højde for. Jeg har aldrig selv boet i lejlighed, da jeg flyttede direkte hjemmefra og i hus med min mand(børnenes far)

Er der andre her inde der flyttede i lejlighed som 17 årig? kunne/måtte I selv underskrive lejekontrakt? kan man søge boligstøtte som 17 årig? Ja hvordan klarede I det? Eller flyttede i med hjælp fra kommunen pga problemer i hjemmet?

Håber på mange gode indput

Hilsen en bekymret, men stolt mor

Ja, jeg gjorde

heller ikke pga. Problemer hjemme, men bare fordi jeg følte mig klar og havde været sammen med min daværende kæreste i flere år på det tidspunkt.

vi stod begge på lejekontrakten, men kan faktisk ikke huske om vi bare søgte boligstøtte i hans navn han jo var myndig, så det var Rikke helt samme situation.

Anmeld

7. marts 2013

pcoramt

Tin skriver:

Min store pige vil gerne leje en lejlighed, en 1-værelses med eget køkken og bad. Hun er 17 og bliver 18 i oktober mdr.

Hun tjener egne penge og får selvfølgelig udbetalt hendes børne-ungeydelse også. Så det kan egenlig godt hænge sammen for hende.

Vi har ingen hjemlige problemer. Grunden til flytningen er bla at det bare passer bedre mht uddannelse og job, og desuden føler hun sig klar til at prøve livet af på egen hånd.

Hendes far og jeg støtter op omkring det, og har set på lejlighed med hende, og sammen har vi lagt budget mv.

Men alligevel er jeg, som mor, jo selvfølgelig bange for om der er noget vi ikke har taget højde for. Jeg har aldrig selv boet i lejlighed, da jeg flyttede direkte hjemmefra og i hus med min mand(børnenes far)

Er der andre her inde der flyttede i lejlighed som 17 årig? kunne/måtte I selv underskrive lejekontrakt? kan man søge boligstøtte som 17 årig? Ja hvordan klarede I det? Eller flyttede i med hjælp fra kommunen pga problemer i hjemmet?

jeg blev smidt ud som 15 årig, så det er jo en helt anden historie.. jeg kan godt forstå du er stolt af din datter, men har hun kontrakt på sit arbejde? og hvad med studie? du kan faktisk reelt set kun få su som udeboende fra hun 20 år, med mindre der er særlige forhold som fx problemer i familen ( som i jo ikke har). mange 17 årige oplaver at bliver fyret når de bliver 18 år selv om det ikke er lovligt med mindre det står i kontrakten. jeg vil især være opmærksom på hvis hendes arbejde er i en butik eller på et kontor, der er de rigtig gode til at fyre pga. alder.

For mig selv vil jeg ønske at jeg havde boet hjemme til nu hvor jeg er 20 år, for gud en kamp det har været. jeg er godt nok kommet ud stærk, men med en masse ar på sjælen og en ufattelig ensomhed.

håber i finder den bedste løsning for jeres datter

Anmeld

7. marts 2013

Mother-love

Tin skriver:

Jeg flyttede hjemmefra da jeg var 16. Ikke pga problemer bare fordi jeg ville for mig selv. Og prøve tingene på egen hånd. Jeg startede ud i en studielejlighed. Hvorefter ca.1 år flyttede i en stor 1-værelses lejlighed igennem boligforeningen. Forældrene skal være med til at skrive under på kontrakten for selvom du flytter hjemmefra er du ikke myndig.
Ved ikke lige mht til boligsikring. Men tænker da at hvis i er med til at skrive under så er der vel ingen problemer?

Anmeld

7. marts 2013

Tin

Profilbillede for Tin
pcoramt skriver:

jeg blev smidt ud som 15 årig, så det er jo en helt anden historie.. jeg kan godt forstå du er stolt af din datter, men har hun kontrakt på sit arbejde? og hvad med studie? du kan faktisk reelt set kun få su som udeboende fra hun 20 år, med mindre der er særlige forhold som fx problemer i familen ( som i jo ikke har). mange 17 årige oplaver at bliver fyret når de bliver 18 år selv om det ikke er lovligt med mindre det står i kontrakten. jeg vil især være opmærksom på hvis hendes arbejde er i en butik eller på et kontor, der er de rigtig gode til at fyre pga. alder.

For mig selv vil jeg ønske at jeg havde boet hjemme til nu hvor jeg er 20 år, for gud en kamp det har været. jeg er godt nok kommet ud stærk, men med en masse ar på sjælen og en ufattelig ensomhed.

håber i finder den bedste løsning for jeres datter

Ja hun har en ansættelseskontrakt, men derudover er det også hendes job, der har tilbudt hende læreplads, så hun kan starte på uddannelse til sommer. Under uddannelsen vil hun være elevlønnet og hun vil forsat kune arbejde ex timer efter skole/uddannelse.

Ja min frygt ligger også i, om der nu er noget der smutter i planlægningen Men allerede i næste uge skal hun op og have lavet papirer på lærepladsen, så tænker at hendes indtægt holder. Og eftersom hun også har 4 mindre søskende forstår jeg godt hvorfor hun har det her ønske.

Anmeld

7. marts 2013

pcoramt

Tin skriver:

Ja hun har en ansættelseskontrakt, men derudover er det også hendes job, der har tilbudt hende læreplads, så hun kan starte på uddannelse til sommer. Under uddannelsen vil hun være elevlønnet og hun vil forsat kune arbejde ex timer efter skole/uddannelse.

Ja min frygt ligger også i, om der nu er noget der smutter i planlægningen Men allerede i næste uge skal hun op og have lavet papirer på lærepladsen, så tænker at hendes indtægt holder. Og eftersom hun også har 4 mindre søskende forstår jeg godt hvorfor hun har det her ønske.

bare der der styr på kontrakterne så skal det nok gå det er helt sikkert

Anmeld

7. marts 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Jeg flyttede hjemmefra som 17-årig pga problemer, så kommunen hjalp mig med diverse ting (fik tilkendt kontanthjælp, da jeg jo ikke kunne få SU der).

Jeg boede i en ungdomsbolig og kunne ikke få boligstøtte. Men det er snart 14 år siden, så meget kan have ændret sig siden

Du må gerne skrive, hvis du har nogle spørgsmål

Held og lykke til hende og jer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.