Er det for tidligt (pottetræning)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.336 visninger
24 svar
14 synes godt om
5. marts 2013

Nea85

Hej med jer!

Forleden da jeg kom ned i vuggestuen for at hente min datter, var hun ude på badeværelset sammen med et andet barn og en pædagog. Børnene var ved at skulle sidde på toilettet - noget de var startet på denne uge (vi har som forældre ikke fået noget at vide).
Jeg talte med pædagogen og spurgte ind til, hvad vi selv skulle gøre derhjemme. Hun sagde, at vi kunne lade hende sidde på potten et par gange om dagen.

Vi købte for lidt tid siden en potte, men for Clara har det mest været legetøj - fordi hun har været for lille til at forstå, går jeg ud fra. Hun har ikke kunnet sidde stille på den mere end 2 sek. ad gangen..

Vi købte i stedet et børnetoiletsæde, og der har hun siddet et par gange siden episoden i vuggestuen, hun har tisset en enkelt gang.

I lørdags var vi i legeland, og bagefter gik jeg ned for at skifte hende. Da hun lå med numsen bar, sagde hun "sis" (tis), og jeg spurgte, om hun skulle tisse på toilettet. Hun svarede ja, og jeg satte hende - og hun tissede.

Her til aften satte jeg hende på potten igen med en bog, og mens hun sad og læste så hun lidt forskrækket ud i hovedet. Jeg troede, det var en prut, men da hun rejste sig, så jeg at hun havde lavet lort. Hun blev selv lidt bange/forskrækket over det der lå i potten, og hun var ved at græde. Jeg sagde, at hun var rigtig dygtig, og at det var helt ok. Jeg blev vist også selv lidt overrasket..

Nå, det blev lidt langt, men det mit spørgsmål går på er, om det i virkeligheden er alt, alt for tidligt. Clara bliver 2 år den 1. maj.
Det er udelukkende vuggestuen, der har startet det, men vi vil som forældre ikke "bremse" det, hvis det går fint der, og der er intet pres fra vores side.

Måske er jeg bare lidt overrasket over, hvor stor hun allerede er blevet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2013

B&J

i har jo startet stille og roligt ud og hvis jeres pige ikke ville jamen så skulle hun ikke og når hun endelig vil jamen så lad hende dog hun er da en stor pige

Anmeld

5. marts 2013

lilledittemor

Nea85 skriver:

Hej med jer!

Forleden da jeg kom ned i vuggestuen for at hente min datter, var hun ude på badeværelset sammen med et andet barn og en pædagog. Børnene var ved at skulle sidde på toilettet - noget de var startet på denne uge (vi har som forældre ikke fået noget at vide).
Jeg talte med pædagogen og spurgte ind til, hvad vi selv skulle gøre derhjemme. Hun sagde, at vi kunne lade hende sidde på potten et par gange om dagen.

Vi købte for lidt tid siden en potte, men for Clara har det mest været legetøj - fordi hun har været for lille til at forstå, går jeg ud fra. Hun har ikke kunnet sidde stille på den mere end 2 sek. ad gangen..

Vi købte i stedet et børnetoiletsæde, og der har hun siddet et par gange siden episoden i vuggestuen, hun har tisset en enkelt gang.

I lørdags var vi i legeland, og bagefter gik jeg ned for at skifte hende. Da hun lå med numsen bar, sagde hun "sis" (tis), og jeg spurgte, om hun skulle tisse på toilettet. Hun svarede ja, og jeg satte hende - og hun tissede.

Her til aften satte jeg hende på potten igen med en bog, og mens hun sad og læste så hun lidt forskrækket ud i hovedet. Jeg troede, det var en prut, men da hun rejste sig, så jeg at hun havde lavet lort. Hun blev selv lidt bange/forskrækket over det der lå i potten, og hun var ved at græde. Jeg sagde, at hun var rigtig dygtig, og at det var helt ok. Jeg blev vist også selv lidt overrasket..

Nå, det blev lidt langt, men det mit spørgsmål går på er, om det i virkeligheden er alt, alt for tidligt. Clara bliver 2 år den 1. maj.
Det er udelukkende vuggestuen, der har startet det, men vi vil som forældre ikke "bremse" det, hvis det går fint der, og der er intet pres fra vores side.

Awwwh - kan lige se det lille forskrækkede ansigt for mig
Men hvor er hun dygtig!

Jeg synes bare at i skal fortsætte det i gør - når hun nu også synes at det er spændende. Så synes ikke at det er for tidligt.

Jeg blev selv renlig inden jeg blev 2 år.

Anmeld

5. marts 2013

Nea85

B&J skriver:

i har jo startet stille og roligt ud og hvis jeres pige ikke ville jamen så skulle hun ikke og når hun endelig vil jamen så lad hende dog hun er da en stor pige

Det er vigtigt for os, at der ikke er noget pres omkring det, for det fører som regel ikke noget godt med sig i sidste ende.
Jeg synes også det er flot at hun har gjort det, men samtidig er jeg lidt splittet omkring det, for jeg synes jo stadig hun er meget lille, selvom hun forstår og giver udtryk så meget
Det skyldes måske også, at jeg talte med min svigerinde om det. Hun mener, at det er alt, alt for tidligt, fordi børn først kan mærke hvornår de skal tisse i 3-års alderen..

Anmeld

5. marts 2013

Nea85

Ditte_Marie skriver:

Awwwh - kan lige se det lille forskrækkede ansigt for mig
Men hvor er hun dygtig!

Jeg synes bare at i skal fortsætte det i gør - når hun nu også synes at det er spændende. Så synes ikke at det er for tidligt.

Jeg blev selv renlig inden jeg blev 2 år.

Hehe, hun kunne vitterligt ikke forstå hvad den var

Vi tager det meget, meget stille og roligt, og der er intet pres fra vores side, det fører sjældent noget godt med sig.

Som jeg skrev tror jeg, at jeg er splittet omkring det, fordi jeg stadig synes at hun er meget lille

Anmeld

5. marts 2013

Anonym8827

Det lyder skam heller ikke som om der er Press over det. hun og hendes krop har bare opdaget pottet hurtigt. Bare dejligt,,

Anmeld

5. marts 2013

C-Dog

Min datter smed bllen som 2 årig, fra den ene dag til den anden nægtede hun simpelthen at have ble på. Der var absolut intet press fra os af, nogle børn er bare hurtigt klar. Vores knægt fyldte to i nov og siger også selv til når han skal noget på potte- dog ikke hvis han sover så han bruger stadig ble, men nok ikke så meget længere

Anmeld

5. marts 2013

modesty

Nea85 skriver:

Hej med jer!

Det er bestemt ikke for tidligt, og det er noget værre pjat at børn først kan mærke hvornår de skal tisse når de når 3-års alderen. det er virkelig en kæphest for mig, det her med pottetræning. Jeg har en veninde hvis dreng ikke har brugt ble siden han var 3 mdr. I størstedelen af vores verden bruger man ikke bleer. Man kan sagtens lære selv meget små børn ikke at bruge ble.

Jeres datter viser helt tydelige tegn på at hun er klar, så klø I bare på. Og ja, selvfølgelig skal det være hyggeligt og sjovt.

Anmeld

5. marts 2013

Nea85

Mitallerstørsteønske skriver:

Det lyder skam heller ikke som om der er Press over det. hun og hendes krop har bare opdaget pottet hurtigt. Bare dejligt,,

Vi har i hvert fald slet ikke travlt, og de fortæller også i vuggestuen, at hendes ble er meget våd i løbet af dagen. Men vi er selvfølgelig meget stolte af hende, men også lidt skræmte over, at hun allerede er blevet så stor

Anmeld

5. marts 2013

lilledittemor

Nea85 skriver:

Hehe, hun kunne vitterligt ikke forstå hvad den var

Vi tager det meget, meget stille og roligt, og der er intet pres fra vores side, det fører sjældent noget godt med sig.

Som jeg skrev tror jeg, at jeg er splittet omkring det, fordi jeg stadig synes at hun er meget lille

Den slags skal også tages stille og roligt - i børnenes tempo..

Kan godt forstå at du synes hun er lille.. men hun er jo ikke FOR lille - hun har jo interessen for det og har også succes med det. Så jeg vil næsten synes det er synd for hende hvis i stopper det. Støt hende i hendes udvikling og de ting hun gerne vil lære
Selvom det måske er lidt svært for mor

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.