Hej med jer!
Forleden da jeg kom ned i vuggestuen for at hente min datter, var hun ude på badeværelset sammen med et andet barn og en pædagog. Børnene var ved at skulle sidde på toilettet - noget de var startet på denne uge (vi har som forældre ikke fået noget at vide).
Jeg talte med pædagogen og spurgte ind til, hvad vi selv skulle gøre derhjemme. Hun sagde, at vi kunne lade hende sidde på potten et par gange om dagen.
Vi købte for lidt tid siden en potte, men for Clara har det mest været legetøj - fordi hun har været for lille til at forstå, går jeg ud fra. Hun har ikke kunnet sidde stille på den mere end 2 sek. ad gangen..
Vi købte i stedet et børnetoiletsæde, og der har hun siddet et par gange siden episoden i vuggestuen, hun har tisset en enkelt gang.
I lørdags var vi i legeland, og bagefter gik jeg ned for at skifte hende. Da hun lå med numsen bar, sagde hun "sis" (tis), og jeg spurgte, om hun skulle tisse på toilettet. Hun svarede ja, og jeg satte hende - og hun tissede.
Her til aften satte jeg hende på potten igen med en bog, og mens hun sad og læste så hun lidt forskrækket ud i hovedet. Jeg troede, det var en prut, men da hun rejste sig, så jeg at hun havde lavet lort. Hun blev selv lidt bange/forskrækket over det der lå i potten, og hun var ved at græde. Jeg sagde, at hun var rigtig dygtig, og at det var helt ok. Jeg blev vist også selv lidt overrasket..
Nå, det blev lidt langt, men det mit spørgsmål går på er, om det i virkeligheden er alt, alt for tidligt. Clara bliver 2 år den 1. maj.
Det er udelukkende vuggestuen, der har startet det, men vi vil som forældre ikke "bremse" det, hvis det går fint der, og der er intet pres fra vores side.
Måske er jeg bare lidt overrasket over, hvor stor hun allerede er blevet