LISBETH:-) skriver:
Ja desværre det er ikke kønsbestemt men genbestemt. Meget forenklet fortalt er det sådan så mennesker altid har 2 gener (et fra far og et fra mor) min mand og jeg har så begge et sygt gen og et raskt gen. For at barnet skal få syndromet skal vi begge videre give vores syge gen - og det er det vi har gjort med yngste barnet. Vores ældste datter har været heldig og ikke fået begge vores syge gener - men kan i princippet godt have et sygt og et rask hvilket ingen betydning har.
Derfor er der 25% risiko for at vi begge giver vores sygegen videre.
Håber det var forståeligt
Men generelt synes jeg at drenge med syndromet ofte er hårdere ramt end pigerne. Men der er også mange varianter at sygdommen som hedder Bardet Biedl syndrom - forkortet BBS min datter har BBS 1 og vi kan kun videre give BBS1 da det er det både min mand og jeg bærer rundt på. BBS1 er umiddelbart den "bedste" `BBS da man her f.eks. ofte er mentalt som alle andre, hvor andre med BBS ofte er retarderet. Samtidig er det ofte de patienter med BBS1 der går fri for nyresvigt (men desværre ikke alle) hvor mange andre BBS patienter meget ofte får nyreproblemer.
Desværre bliver der ikke forsket i sygdommen da den er for sjælden til at der bliver brugt ressourcer på det. Så meget af det har jeg selv måtte finde oplysninger om gennem læger i f.eks. usa og Norge hvor de er længst fremme. Meget fustrende. Når vi er til læge/vagtlæge kender de overhovedet ikke sygdommen og ved ikke hvilken medicin f.eks. Elina under ingen omstændigheder må få, så jeg skal altid selv være eksperten.
Ups det blev vist en lang smørre
Lange smører herinde er okay 
Det var fuldt forståeligt, og jeg har tidligere læst et link om sygdommen som du har lagt ind, og det lyder som en ret uhyggelig sygdom.
Jeg synes ofte at man render ind i herhjemme, at der ikke bliver forsket i mindre kendte sygdomme/handicaps, og at de er langt længere fremme i udlandet.
F.eks. har jeg piskesmæld, og nye patienter får stadig lagt krave på og skal ligge stift, selvom det faktisk er langt bedre at få is på nakken og ned langs rygsøjlen, som man ville gøre med enhver anden forstuvning. Derudover bliver man også puttet i en MR-scanner hvor man skal ligge helt stille, men det er typisk ikke dér man får smerter, men når man bevæger sig, ergo kan de intet se.
I Tyskland bruger de bevægelses scannere, og kan se hvor der er skader i nakken og ryggen, da kroppen jo bliver bevæget i forskellige stillinger.
Nå, det blev også lidt langt, men vi kan da hurtigt blive enige om at det danske system halter bagefter på dette punkt, men de kan åbenbart ikke selv se det.
Frustrerende at I altid selv skal være dem der ved mest om jeres datters sygdom, det er jo bestemt ikke sådan det skulle være.
Jeg krydser stadig fingre for jer, og håber på en god update