Er det usmageligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. februar 2013

Rockertand

BabyHL skriver:

Det synes jeg ikke. Ikke når personen ligger på sit dødsleje. Man har alligevel mange andre ting at tænke på, når først personen er død. Begravelse, sorg og mange andre ting.

Såvidt jeg ved, så er det ulovligt - simpelt tyveri, hvis der tages ting fra hjemmet, den døende ikke har givet tilladelse til eller personligt har videregivet til familiemedlemmer.

Så kan vi diskutere etik og moral eller simpel opdragelse og pli, jeg synes det er decideret ulækkert, at nogle kunne finde på at bruge den sparsomme tid til at plyndre den døende i stedet for at tilbringe de dyrebare stunder med at pleje eller bare at holde i hånd.

Jeg synes NETOP ikke, at tiden før døden skal bruges til sådan noget, der er masser af tid til den slags bagefter - når boet ER gjort op, testamentet er læst, og alt er foregået efter foreskrifterne.

En del af sorgprocessen kunne netop være, at familien mødes i hjemmet og deler det, der ikke er nævnt i testamentet, får talt om ting, der minder om den afdøde og hvem det ville betyde noget for, mange sjove historier og minder dukker op dén vej.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2013

KittyCatta

Det synes jeg nu ikke.

Da min gamle faster lå for døden her i efteråret, sad vi niecer også og delte ud. Min faster havde ingen børn og var uhelbredelig syg af kræft og var ikke tilstede i virkeligheden. På det tidspunkt havde hun været indlagt fast i over tre måneder og vi var tre niecer, der var tættest på hende, der skiftedes til at sidde ved hendes seng og våge hver eneste aften.

For os gav det mening at snakke om det, mens vi sad derude alligevel og vi begyndte også så småt at tømme lejligheden på daværende tidspunkt.
Men vi ved så også at vores faster ikke ville have haft noget imod det, så derfor gjorde vi det.

En anden bruger skriver " Det er somom man viser: kan du ikkke bare gå af nu?". Ikke for at være kold og kynisk, selvom jeg nok lyder sådan, så var det jo det som vi ønskede for hende. Det var ikke værdigt, som hun lå der og led. Til sidst spiste hun ikke og fik heller ingen væske. Kun masser af morfin, der lige akkurat tog toppen af smerterne for hende. 

Anmeld

28. februar 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Er det usmageligt at man begynder at dele tingene ud imellem sig, før, personens ting man deler ud, egentlig er død, men ligger på dødslejet og har måske et par dage tilbage at leve i.?

Om det er usmageligt eller ej kan jeg ikke tage stilling til, medmindre jeg ved noget mere om hele situationen. Jeg selv ville vente til personen havde sagt farvel til livet - derudover så må man slet ikke begynde at dele og tage ting med hjem førend det har været i skifteretten. De skal finde ud af om der er aktiver i boet mht. gæld osv.

Min mor døde i September sidste år og vi ventede selvfølgelig til hun var død, men der var enkelte ting som hun på forhånd havde sagt, dem skal du have og det skal din søster have. Havde jeg nu valgt at tage de ting hun havde udpeget, så synes jeg ikke det er usmageligt. Vi har stadig ikke delt alle tingene og det er 5 måneder siden.  

/Fenja

Anmeld

28. februar 2013

Ka+Ma=Be

Ja det synes jeg. Det er ikke det, den sidste tid skal handle om. Min mormor ligger selv døden nær og jeg nægter at diskutere hvem der får hvad og hvorfor. Det glæder min mormor at give os nogle af hendes ting når vi ses, og det skal hun have lov til, men derudover er det ikke noget vi taler om.

Anmeld

28. februar 2013

Frk.S

Ja, det synes jeg i dén grad er usmageligt! 

Anmeld

28. februar 2013

Monski

Vildt usmageligt!!
I min familie vidste vi laaaaang tid inden min mormor ig morfar døde hvad vi skulle have, men det var fordi det var deres egne ønsker
Men kunne aldrig aldrig aldrig finde på det andet

Anmeld

28. februar 2013

BabyHL

Rockertand skriver:

Såvidt jeg ved, så er det ulovligt - simpelt tyveri, hvis der tages ting fra hjemmet, den døende ikke har givet tilladelse til eller personligt har videregivet til familiemedlemmer.

Så kan vi diskutere etik og moral eller simpel opdragelse og pli, jeg synes det er decideret ulækkert, at nogle kunne finde på at bruge den sparsomme tid til at plyndre den døende i stedet for at tilbringe de dyrebare stunder med at pleje eller bare at holde i hånd.

Jeg synes NETOP ikke, at tiden før døden skal bruges til sådan noget, der er masser af tid til den slags bagefter - når boet ER gjort op, testamentet er læst, og alt er foregået efter foreskrifterne.

En del af sorgprocessen kunne netop være, at familien mødes i hjemmet og deler det, der ikke er nævnt i testamentet, får talt om ting, der minder om den afdøde og hvem det ville betyde noget for, mange sjove historier og minder dukker op dén vej.

Wow.. Man skulle tro at folk tror jeg selv kunne finde på at gøre det. Det kunne jeg IKKE! 

Og nu svarede jeg egentlig bare på hendes indlæg - havde jeg vidst jeg ville blive skudt sådan ned, var jeg sgu nok gået udenom

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.