Janne T. skriver:
hvad gør man så? forstår ikke hun er det, for kæresten og jeg kan lide nærmest alt, og vi får en del forskelligt at spise herhjemme. men rose vil kun have sådan noget som tomatsuppe, almindelig lasagne, pasta med kødsovs..
jeg kan lave alt muligt andet lækkert, men enten nægter hun at smage, eller også spiser hun et par skefulde og vil ikke spise mere.
fx ting hun har afvist den seneste uge:
skinkestang med sund pastasalat
lakselasagne med spinat
flødekartofler med fiskedeller
ved ikke hvad jeg skal gøre? vil gerne at hun lever sundt og varieret, og jeg vil ikke køre rundt i de samme tre favoritter. men jeg kan/vil jo heller ikke tvinge maden i hende.
råd?
Jeg ignorerer det. Min søn er knap 17 mdr. og har ca. de samme livretter som din datter (det har alle børn vist :-)). Jeg synes også det er SÅ frustrerende når han ikke vil spise noget særligt, når menuen ikke lige passer herren, men jeg lader som ingenting og messer inde i hovedet at "børn i DK dør ikke af sult, børn i DK dør ikke af sult".
Det er først for nyligt at han har lært at spise selv med gaffel, og det har bare gjort det så meget nemmere for mig, for nu er det ikke længere min opgave at få mad fra tallerken og ind i hans mund! Jeg kan koncentrere mig om min egen mad og han kan koncentrere sig om hans. Og jeg er "ligeglad" med om han spiser det, leger med det eller smider det på gulvet. Hans mad hans business :-) Og han spiser faktisk for det meste ganske fint nu, hvor det er ham selv der styrer det. For det meste. For nogen gange vil han bare ikke ha' noget, og jeg tager mig ikke længere af det, for hans dagplejemor siger han æder hende fra hus og hjem.
Det bedste råd jeg har fået, var fra hans læge til 1 års undersøgelse, der sagde: "Ingen ris, ingen ros ved måltiderne" (Og det første der fløj gennem mit hovede var WHAT må han ikke få ris, hehe) Han forklarede så, at ved at gøre et stort nummer ud af spisningen ville han opdage at han kunne bruge maden som magtmiddel, og så kunne man ellers døje med det i årevis!
Jeg synes det er en god måde, jeg tænker på knægtens måltider som et tilbud han kan tage imod, og minder mig selv om at han ikke er en foie gras-gås der skal fedes op. Og at han ikke dør af sult...
Anmeld