når barnet er kræsent..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. februar 2013

StudPsyk

Tanja. skriver:

Hun lyder som et helt alm tema spisende barn Kunne Lærke få lov spiste hun os udelukkende de ting du har skrevet, og alle andre dage spiser hun meget mindre end når det er farvoritterne.. Jeg ignorer det og tænker det ændre sig en dag og tilbyder bare varieret kost, så må hun spise eller nøjes med en rugbrød med smør inden sengetid

"ignorerer" du det så bare, eller laver du alternativer? Altså Rose får også en gang grød inden sengetid, hvis ikke hun har spist til aften, men synes ikke jeg vil stå og lave to forskellige retter til aften (fx noget til os og pasta til hende), fordi jeg er bange for hun vænner sig til at hun bare får noget hun hellere vil have

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2013

StudPsyk

B&J skriver:

nemlig du har helt ret sådan har vi det også med daniel han er dog snart 3 og han spiser når han er sulten og han spiser småt, men vi tilbyder ham forskellige ting men vi har bare lært at sætte is i maven og sådan er det bare så længe han er sund og rask

Jeg fik nok også formuleret det lidt dårligt, det jeg mente var, at får hun livretterne, så grovæder hun, men når det ikke er en livret, så spiser hun enten ikke eller kun et par skefulde

Anmeld

28. februar 2013

StudPsyk

Alexander&Lærke skriver:

Sådan er mine også og de er 5,5 og 1,5 år. Aftensmad spiser de generelt meget lidt af. Også selvom det er favoritter. Tror de er trætte og mætte af  dagen selvom jeg næsten går igang med maden når jeg kommer fra arbejde, vi spiser ikke senere end kl 18 og helst 17.30. Men jeg ved hvad den store får i løbet af dagen da jeg smørre hans madpakke og den mindste får kost i dp og jeg har hørt dp moren og hun syntes hun spiser godt dagen igennem, så det trøster jeg mig med, så hvis de ikke spiser til aften tolker jeg det med at de ikke er sultne og nok skal lære spise en dag:-)  så bare bliv ved med at tilbyde Det du har lavet så finder hun jo også ud af der findes mange forskellige slags mad og smagsoplevelser...

Fik skrevet det lidt dårligt kan jeg se - altså hun spiser meget, hvis det er en livret, og er det ikke en livret spiser hun intet eller få skefulde..
Det er bare øv, når man gerne vil have de får en sund kost og masser af grøntsager! Kan camouflere grøntsager lidt i kødsovsen, men hun er ikke nem at narre, det kære barn!
Vi spiser også altid 17.30, så hun ikke når at blive for træt

Anmeld

28. februar 2013

B&J

Janne T. skriver:

Jeg fik nok også formuleret det lidt dårligt, det jeg mente var, at får hun livretterne, så grovæder hun, men når det ikke er en livret, så spiser hun enten ikke eller kun et par skefulde

sådan er det også her

Daniel elsker pizza og kun fra et pizza ria og det får vi sjælden, ellers pølser og pølsebrød men kun når vi får det sjælden ellers er der ingen mad han rigtigt gider, og det må vi bare finde os i desværre... han spiser meget lidt og ikke vildt men når vi får pizza så spiser han helt vildt. men håber med tiden det bliver beder, det er blevet meget meget beder ind for 1år siden

Anmeld

28. februar 2013

StudPsyk

Fenja09 skriver:

Jeg tror det vil ske i perioder og herhjemme prøver jeg at tilbyde lidt forskelligt. Får vi frikadeller til aften, så får hun en frikadelle, lidt kartofler og sovs. Synes jeg så ikke at hun spiser nok af det blander jeg lidt af det hun kan lide i f.eks kartoflerne. Og andre gange kan jeg godt finde på ( hvis det er en helt ny ret) at give hende lidt kødsovs som hun kender og så noget af den nye mad, så plejer hun at blande det hele sammen og spise det.

Vores datter spiser meget småt om aftenen og jeg vil helst ikke at hun kommer sulten i seng, så de dage hvor hun absolut ikke vil spise noget ( hvilket sjældent sker) får hun en rugbrød med pålæg for det ved jeg hun spiser.

/Fenja

Så du er også lidt ude i at tilbyde et alternativ man ved hun kan lide, hvis det ikke lige er hendes kop te, eller?

Rose får også grød inden sengetid, hvis hun har spist småt til aften. Især efter vi fjernede godnatflasken - hun skal jo ikke sulten i seng

Anmeld

28. februar 2013

StudPsyk

K&S skriver:

Har hun altid været sådan?

Vi var til et foredrag om børn og kost (i dagplejen) og foredragsholderen fortalte, at et barn ofte skal smage en ny madvare ca. 15 gange, før det endeligt beslutter, om det kan lide det eller ej - så jeg ville bare blive ved at tilbyde - det gør vi herhjemme!

Anton er kræsen i perioder, men så kan man blive overrasket, når han en dag som i dag, spiser 3 hele gulerødder, skåret i stykker og kogt - det plejer han bestemt ikke ville have  + han spiste alt andet, der lå på tallerkenen

Det kan jeg faktisk ikke huske LÆNGE i hvert fald! Hehe! Og gjorde ellers også meget ud af, da vi startede på grød og mos, at hun skulle få forskellige smagsindtryk. Men hey, jeg kan de ikke klandre hende, de retter er også mine favoritter Vi prøver dog at minimere dem, fordi hun skal kunne spise noget forskelligt.

Men det kan godt ske, at jeg bare skal være vedholdende og blive ved at tilbyde! Det sender vel også et slags signal

Anmeld

28. februar 2013

StudPsyk

modesty skriver:

Som en anden også spørger: Har det altid været sådan?

Herhjemme spiser han i "bølger". Nogle perioder meget, andre perioder lidt. Og det skifter hvad han kan lide. Han har f.eks altid været helt vild med bananer, men de sidste par uger har han ikke villet røre dem med en ildtang.

I øjeblikket er han inde i en periode hvor han ikke spiser så meget, men jeg tager den med ro, for jeg ved af erfaring at appetitten (og lysten til at prøve nyt) vender tilbage.

Jeg tror jeg fik formuleret mig lidt dum i startindlægget. ALtså mente ikke, at hun generelt ikke spiser aftensmad, men mente, at med livretterne spiser hun masser, men alt andet end livretter spiser hun intet eller få skefulde. Hun spiser heldigvis rigtig godt i vuggestuen for tiden! Men kræsenheden har stået på rigtig længe. Men vil i hvert fald ikke tvinge hende, for så får hun jo først en dårlig oplevelse af mad

Anmeld

28. februar 2013

Koen.

Janne T. skriver:

"ignorerer" du det så bare, eller laver du alternativer? Altså Rose får også en gang grød inden sengetid, hvis ikke hun har spist til aften, men synes ikke jeg vil stå og lave to forskellige retter til aften (fx noget til os og pasta til hende), fordi jeg er bange for hun vænner sig til at hun bare får noget hun hellere vil have

Altså i aftensmad "situationen" får hun ikke andet end det der er på bordet, MEN hun får så ALTID noget inden sengetid (oftest rugbrød med smør for det ikke er spændende ikke og spise aftensmad) vil ikke have hun evt går sulten i seng

Anmeld

28. februar 2013

Lotus86

Valdemar er også ret sjov med mad, det eneste jeg ønskede mig ud over et sundt og raskt barn, var et barn der ikke var kræsent

Nå, men i hvert fald, vi har fundet ud af, at hvis vi bare stiller maden på bordet, sætte ham op uden at hælde op på hans tallerken, så er han mere villig til at smage på tingene, og ofte spiser han også, så peger han selv på det han vil have. Tror nogle gange det har været for uoverskueligt for ham, hvis vi har hældt op til ham.

Anmeld

28. februar 2013

MorDk

Vores søn plejer at spise stortset alt men han er inde i en periode nu, hvor han ikke spiser særlig meget. Tror det er meget normalt.

Gør som I gør. Tilbyd det mad der er. Hun skal nok spise hvis hun er sulten nok.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.