Arb.fordeling mellem barslende og arbejdende??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. februar 2013

SAL

Rockertand skriver:

Min mand arbejder meget, rigtigt meget, og der er ingen system i hans arbejdstider, så mit udgangspunkt er, at jeg står alene med hele husholdningen og vores 3 børn (alle under 7 år). Jeg er på barsel i øjeblikket. Når farmand er hjemme, så er han efter eget ønske "på" med vores børn, han leger og hygger og deltager i det, de interesserer sig for, mens alt det praktiske stort set er overladt til mig - dog med den forskel, at jeg er helt OK med det, det er vores aftale, det fungerer for os, og hvis jeg kører lidt træt i det, så beder jeg om hjælp, og så får jeg det, men som udgangspunkt forventer jeg ingen hjælp til husholdning, indkøb, badetid, madlavning, rengøring osv. Dermed ikke sagt, at han ikke hjælper til, han kan godt tage nogle ting af sig selv, men det afhænger også af energiniveauet, der i perioder er drænet.

Både min mand og jeg føler, at det er vigtigt, at tiden med vores børn prioriteres, og da han ikke har så meget tid herhjemme, så skal han bruge den tid på dem, og så er der andre ting, der må vente, ellers betaler vi os fra dem (f.eks. mindre håndværkeropgaver).

Om sommeren står min mand for at holde haven, vi har valgt næsten vedligeholdelsesfrie materialer, da vi byggede huset, og han sørger for bilerne hele året rundt.

Jeg tror, at det er vigtigt, at man har samme dagsorden - vi er enige om fordelingen, og derfor er der aldrig uenigheder eller sure miner, det forløber gnidningsfrit på den måde.

Det lyder godt nok dejligt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2013

Masig

SAL skriver:

Ja, du har ret! Men hvor går grænsen så ift. hvor "meget" de skal slappe af når de kommer hjem, ikke? det er det jeg synes er svært for KLART han skal koble af og lige lande, måske lige læse bold.dk eller hvad ved jeg! Men så er det jo osse tilbage til familielivet igen, og det er der den halter!

Jeg ved det, sådan tænker jeg også, men det gør mændene åbenbart ikke 

Anmeld

26. februar 2013

Kløver

SAL skriver:

Det lyder som om at det fungerer rigtig godt hos Jer!

Det er ikke altid vi kan følge med, men for det meste synes jeg det kører godt, man får også lyst til at hjælpe hinanden når der er forståelse den anden vej, feks får jeg for tiden lov at sove da vores søn er mere end udfordrende om natten, og så sover min mand længe i den anden ende. Vi ved også vi er nød til at hjælpe hinanden for at det skal fungere

Håber i får det til at fungere for jer, og du fiser ko ikke husleje af bare fordi du går hjemme, du er jo på, og mor døgnets 24 timer og dermed også "på arbejde" 24 timer

Anmeld

26. februar 2013

BabyHL

SAL skriver:

Hvordan er arbejdsfordelingen hos Jer hvor mor går på barsel med den lille og far arbejder fra morgen til eftermiddag?
- Forventer I at jeres mand hjælper ligeså meget til som du ift. vasketøj, oprydning, mad osv.?
...Min kæreste arbejder, jeg barsler med sønnike! Helt med på at jeg har mere tid til mange ting i løbet af dagen, men det er som om at min kæreste bare har meldt sig HELT ud af alt det huslige, dog skal det siges at han er rigtig god til at handle og lave mad! Men der er jo ligesom osse mere end det...Hvad er rimeligt at forvente? Når han har lavet mad og har spist så er den sikker: På sofaen med ipad/computer - vi har en dreng på 3 1/2 år som han er så god til at lege med og så har vi en lille på 6 måneder! Jeg klandrer IKKE hans fader-egenskaber, men er ved at være træt af at det er mig der passer børnene (bader, sørger for ting klar til BH, ordner madpakker), vasker tøj, hænger tøj op, gør rent og rydder op!! HELE tiden!!!!
Erfaringer søges

Her er det hovedsageligt mig der står for det meste :-) men det ef også efter eget valg. 

Vi handler sammen, jeg laver mad, han tager ud og putter i opvaskemaskinen, jeg vasker tøj, den almindelige rengøring er vi rimelig fælles om, men det er nok mig der står for den daglige oprydning - men det er ligeså meget fordi jeg HADER rod, så gider ikk vente på han kommer hjem

Anmeld

26. februar 2013

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Da jeg var på barsel ordnede jeg alt det huslige selv. Nu arbejder vi begge 2 og han laver mad jeg rydder op. Han støvsuger også jeg har stadig alt det andet som tøj vask. Nå ja han bader vores søn og vasker bil  

Anmeld

26. februar 2013

Fenja09

SAL skriver:

Hvordan er arbejdsfordelingen hos Jer hvor mor går på barsel med den lille og far arbejder fra morgen til eftermiddag?
- Forventer I at jeres mand hjælper ligeså meget til som du ift. vasketøj, oprydning, mad osv.?
...Min kæreste arbejder, jeg barsler med sønnike! Helt med på at jeg har mere tid til mange ting i løbet af dagen, men det er som om at min kæreste bare har meldt sig HELT ud af alt det huslige, dog skal det siges at han er rigtig god til at handle og lave mad! Men der er jo ligesom osse mere end det...Hvad er rimeligt at forvente? Når han har lavet mad og har spist så er den sikker: På sofaen med ipad/computer - vi har en dreng på 3 1/2 år som han er så god til at lege med og så har vi en lille på 6 måneder! Jeg klandrer IKKE hans fader-egenskaber, men er ved at være træt af at det er mig der passer børnene (bader, sørger for ting klar til BH, ordner madpakker), vasker tøj, hænger tøj op, gør rent og rydder op!! HELE tiden!!!!
Erfaringer søges

Jeg synes sagtens at man kan forvente noget fra den arbejdende mand. Vi havde 3 måneders barsel sammen og derefter et sygdomsforløb med vores datter, og derefter startede manden på job.

Der gik en rum tid, hvor han absolut intet lavede, men valgte så at fortælle ham hvordan jeg havde det med og at jeg havde besluttet at vi måtte inddele opgaverne. Dvs. alle de opgaver der er når han har fri. Det har fungeret super fint og vi gør det stadig - nu ligger det bare på rygraden. Et eks. er at den som ikke laver mad, leger med vores datter, den som ikke putter sørger for at hun får nattøj på og evt. bad. I mellem tiden sørger den anden for at tage af bordet og sætte i opvasker. Sådan gør vi stort set hver eneste dag.

Så synes du skal fortælle ham hvad du forventer eller hvad du gerne vil have og så kan i sandsynligvis mødes et sted og få det fordelt så i begge er tilfredse.

/Fenja

Anmeld

26. februar 2013

modesty

Erfaringer søges

Vi delte alt 50/50 da jeg var på barsel, dog med undtagelse af nætterne, som jeg tog. 

Jeg kan ikke se hvorfor arbejdsfordelingen ikke skal være lige i hjemmet - det er fuldstændig lige så hårdt at gå på barsel som at arbejde. Det skal så tilføjes at min søn aldrig har sovet mere end 45 minutter til sine lure - det er klart at hvis man har en baby der tager 3 timer midt på dagen, så kan man jo få nået noget. Men manden kan ikke tage det som en selvfølge at kvinden ordner det hele - han aner intet om hvad det vil sige at være på barsel og kan derfor ikke tillade sig at have en mening om at det er mindre hårdt end at arbejde.

Vi har rengøringshjælp en gang om ugen, hvilket nok er den bedste investering vi har gjort i vores parforhold.

Jeg havde aldrig fundet mig i at min mand ikke tog sin del af arbejdet derhjemme.

Anmeld

26. februar 2013

Team Putte

SAL skriver:

Erfaringer søges

Jeg går hjemme på barsel med Ida og vi hjælpes stadig ad.. Jeg er jo på fuldtid med pasning af hende hver dag, og nogle dage er bare mere krævende end andre. Det er jo oz mig der passer om natten hvis hun skulle vågne eller have sut, så igen nogle dage er jeg mere træt end andre.. Far forventer mor og datter er i live når han kommer hjem, og det er det! Jeg når hvad jeg når og resten kan vi hjælpes om Nogle dage er det mig der laver tingene mens han så leger med Ida og andre gange gør han det.. Nogle gange gør vi det først sammen når Ida er puttet for natten

Synes godt din mand kunne hjælpe med især aften-tingene som badning, putning, madpakkesmøring osv.

Anmeld

26. februar 2013

B&J

SAL skriver:

Det lyder alletiders Sådan ville jeg osse gerne at det var her!

jamen det var faktisk en af mine krav da jeg fandt min kæreste kom fra et forhold hvor han ingen ting gjorde og det ville jeg ikke.... så elsker at vi deles om tinge og det ikke kun er mig mere og især når vi også har en dreng...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.