Arb.fordeling mellem barslende og arbejdende??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.814 visninger
28 svar
2 synes godt om
26. februar 2013

SAL

Hvordan er arbejdsfordelingen hos Jer hvor mor går på barsel med den lille og far arbejder fra morgen til eftermiddag?
- Forventer I at jeres mand hjælper ligeså meget til som du ift. vasketøj, oprydning, mad osv.?
...Min kæreste arbejder, jeg barsler med sønnike! Helt med på at jeg har mere tid til mange ting i løbet af dagen, men det er som om at min kæreste bare har meldt sig HELT ud af alt det huslige, dog skal det siges at han er rigtig god til at handle og lave mad! Men der er jo ligesom osse mere end det...Hvad er rimeligt at forvente? Når han har lavet mad og har spist så er den sikker: På sofaen med ipad/computer - vi har en dreng på 3 1/2 år som han er så god til at lege med og så har vi en lille på 6 måneder! Jeg klandrer IKKE hans fader-egenskaber, men er ved at være træt af at det er mig der passer børnene (bader, sørger for ting klar til BH, ordner madpakker), vasker tøj, hænger tøj op, gør rent og rydder op!! HELE tiden!!!!
Erfaringer søges

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2013

B&J

Nu har vi kun daniel, men da vi fik ham, tog min kæreste på arbejde. og da han kom hjem lavede han mad og ordnet kattebakken og støvsugede også ordnede jeg det andet, også i weekenden hjalp vi hinanden med at handle ind og gøre rent ellers var resten mit som jeg syntes var super okay

Anmeld

26. februar 2013

simone_jacobsen

Mænd kan ikke finde ud af hvad og hvis vi 'forventer'.. Prøv med 'vil du bare sønnen eller vil du smørre madpakker?'
- så er det ikke er krav men et valg han skal vælge
..

Anmeld

26. februar 2013

mth1987

SAL skriver:

Hvordan er arbejdsfordelingen hos Jer hvor mor går på barsel med den lille og far arbejder fra morgen til eftermiddag?
- Forventer I at jeres mand hjælper ligeså meget til som du ift. vasketøj, oprydning, mad osv.?
...Min kæreste arbejder, jeg barsler med sønnike! Helt med på at jeg har mere tid til mange ting i løbet af dagen, men det er som om at min kæreste bare har meldt sig HELT ud af alt det huslige, dog skal det siges at han er rigtig god til at handle og lave mad! Men der er jo ligesom osse mere end det...Hvad er rimeligt at forvente? Når han har lavet mad og har spist så er den sikker: På sofaen med ipad/computer - vi har en dreng på 3 1/2 år som han er så god til at lege med og så har vi en lille på 6 måneder! Jeg klandrer IKKE hans fader-egenskaber, men er ved at være træt af at det er mig der passer børnene (bader, sørger for ting klar til BH, ordner madpakker), vasker tøj, hænger tøj op, gør rent og rydder op!! HELE tiden!!!!
Erfaringer søges

Herhjemme er det også altid mig der har stået for alt herhjemme, men tilgengæld har det været manden som har stået op hver nat til vores datter og da hun var helt lille gjorde vi det begge. og han har altid været ligeså meget indover vores datter som mig  

nu hvor jeg har ligget dårlig i flere måneder har han sørget for alt, og har måske nu forstået hvor meget jeg faktisk stod for før men hold kæft hvor har jeg bare været heldig, intet brok eller nok.

Anmeld

26. februar 2013

Masig

SAL skriver:

Erfaringer søges

Det er det samme her  Han handler ind og laver mad en gang imellem, men det er også det. Til gengæld er han på barsel nu - mens jeg holder ferie, så vi går begge hjemme - og han hjælper mere til nu end når han går på arbejde. Så jeg tænker det er fordi de er trætte og udmattede efter en arbejdsdag og bare ikke orker at skulle passe hus også. Det er træls for os andre, som jo er på med baby og husholdning 24 timer i døgnet, men sådan er det vist bare. Vi kvinder er bare skabt til at klare den slags 

Anmeld

26. februar 2013

DinNabo

SAL skriver:

Erfaringer søges

Synes det umiddelbart lyder meget rimeligt. Hvis din mand handler, laver mad, rydder op efter det og leger med jeres dreng. Så er der da næsten ikke tid til at hjælpe mere, når han er tilbage fra arbejdet?

Jeg går hjemme med vores lille dreng på 9 måneder. Jeg står for det meste huslige (han hjælper med at rydde op) men jeg gør rent, dvs støvsuger, vasker gulv etc.

Selvfølgelig skal han også hjælpe med den lille på 6 måneder. Hos os har vi løst det sådan, at han har faste aftener atgive bad, putte etc. måske kan du snakke med ham om det?

Anmeld

26. februar 2013

vitapigen

Nu har vi kun 1 barn, men da jeg gik på barsel med hende ordnede jeg alt det huslige mens han arbejdede. Når han kom hjem tog han lidt over med vores datter, så jeg kunne gøre de praktiske ting færdige. Vi har altid deles om at lave mad/vaske op. Når han kom hjem hjalp vi hinanden med hende.

Nu hvor vi begge arbejder ordner jeg stadig alt det praktiske, men vi hjælpes stadig ad med vores datter samt aftensmaden. Har ikke noget problem med at stå for det huslige, for synes alligevel aldrig han gør det godt nok. Så vil jeg hellere gøre det selv Det er jo så ham der vasker bil og sådan nogle ting.

Anmeld

26. februar 2013

Rockertand

SAL skriver:

Erfaringer søges

Min mand arbejder meget, rigtigt meget, og der er ingen system i hans arbejdstider, så mit udgangspunkt er, at jeg står alene med hele husholdningen og vores 3 børn (alle under 7 år). Jeg er på barsel i øjeblikket. Når farmand er hjemme, så er han efter eget ønske "på" med vores børn, han leger og hygger og deltager i det, de interesserer sig for, mens alt det praktiske stort set er overladt til mig - dog med den forskel, at jeg er helt OK med det, det er vores aftale, det fungerer for os, og hvis jeg kører lidt træt i det, så beder jeg om hjælp, og så får jeg det, men som udgangspunkt forventer jeg ingen hjælp til husholdning, indkøb, badetid, madlavning, rengøring osv. Dermed ikke sagt, at han ikke hjælper til, han kan godt tage nogle ting af sig selv, men det afhænger også af energiniveauet, der i perioder er drænet.

Både min mand og jeg føler, at det er vigtigt, at tiden med vores børn prioriteres, og da han ikke har så meget tid herhjemme, så skal han bruge den tid på dem, og så er der andre ting, der må vente, ellers betaler vi os fra dem (f.eks. mindre håndværkeropgaver).

Om sommeren står min mand for at holde haven, vi har valgt næsten vedligeholdelsesfrie materialer, da vi byggede huset, og han sørger for bilerne hele året rundt.

Jeg tror, at det er vigtigt, at man har samme dagsorden - vi er enige om fordelingen, og derfor er der aldrig uenigheder eller sure miner, det forløber gnidningsfrit på den måde.

Anmeld

26. februar 2013

Miin'Baby'Mus

SAL skriver:

Erfaringer søges

Hm, jeg har fra starten kun syntes at det var rimeligt at jeg tog vores datter, om natten, da han jo skal på arbejde (jeg kan altid tage en lur senere hvis det skal være)

Når hun sover i løbet af dagen så ordner jeg vasketøj, opvaskemaskine, støvsuger, rydder op og gør så vidt muligt rent. Engang imellem spørger jeg godt nok om han ikke gider og gøre det når han kommer hjem, hvis jeg f.eks, er meget træt eller ikke lige orker, og det siger han altid "selvfølgelig skat" til

Da den bette skulle i bad i søndags da ville han gerne prøve og gøre det selv - helt uden at jeg spurgte. Så han involverer også sig selv og vil gerne bruge tid med vores datter

Så jeg tager nok det tunge læs, men har ikke en kæreste der bare sætter sig i sofaen og går ud fra at jeg gør det hele

Anmeld

26. februar 2013

Kløver

Jeg går på barsel med barn nr 2 ( skal starte i dagpleje på mandag)

Her har det indtil nu været sådan at i starten stod jeg op og sendte den ældste afsted i dagpleje, nu hjælper han med sine ændrede arbejdstider. Når han har fri tager han ungerne om natten og jeg har dem alene til han står op. Jeg står for at handle og vaske tøj og han ordner hovedsageligt opvasken, resten deles vi om og hjælper hinanden, nogle dage kan man nå mere end andre og vi prøver at hjælpe hinanden så vi sammen når mest muligt
Jeg arbejder jo også selv om jeg går hjemme, ungerne tager jo også tid, bleskift, give mad, rent tøj, lege, bad osv

Håber i finder en rytme som passer jer, og hvor i kan aflaste og give hinanden plads til tid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.