Arb.fordeling mellem barslende og arbejdende??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. februar 2013

MorDk

Vi har Bassen på 2,5 år og Prinsessen på 5 mdr.

Jeg er på barsel og farmand går på skole (stud.)

Herhjemme er det farmand der laver mad. Vi er fælles om at rydde af bordet. (har lige fået opvaskemaskine ) Vi skiftes til at tømme den.

Farmand vasker tøj. Jeg lægger på plads. Vi skiftes til at støvsuge og gøre rent. Vi skiftes til at lægge ungerne. Vi skiftes til at bade ungerne. Trods det så føler jeg alligevel ofte at ungerne mest er mit ansvar. Alt  det udenoms. Som at sørge for tøj, lægebesøg, evt. medicinske behandlinger osv.

Vi er ofte fælles om større indkøb. Mindre indkøb tager jeg inden jeg henter Bassen i vuggestue. Vi skiftes til at afl. og hente. Nogle gange henter vi sammen.

Jeg skal bestemt ikke klage. Men til tider gør man det jo alligevel. Kan ikke undgåes

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2013

Frk. Himmelblå

Hvordan er arbejdsfordelingen hos Jer hvor mor går på barsel med den lille og far arbejder fra morgen til eftermiddag?
- Forventer I at jeres mand hjælper ligeså meget til som du ift. vasketøj, oprydning, mad osv.?
...Min kæreste arbejder, jeg barsler med sønnike! Helt med på at jeg har mere tid til mange ting i løbet af dagen, men det er som om at min kæreste bare har meldt sig HELT ud af alt det huslige, dog skal det siges at han er rigtig god til at handle og lave mad! Men der er jo ligesom osse mere end det...Hvad er rimeligt at forvente? Når han har lavet mad og har spist så er den sikker: På sofaen med ipad/computer - vi har en dreng på 3 1/2 år som han er så god til at lege med og så har vi en lille på 6 måneder! Jeg klandrer IKKE hans fader-egenskaber, men er ved at være træt af at det er mig der passer børnene (bader, sørger for ting klar til BH, ordner madpakker), vasker tøj, hænger tøj op, gør rent og rydder op!! HELE tiden!!!!
Erfaringer søges

Jeg vil sige, at selvfølgelig er det den "hjemmegående", der får ordnet det meste i løbet af dagen. Men når både far og mor er hjemme (fx om aftenen og i weekenden) er det både mor og far, der løfter opgaverne.

Det er et dårligt samarbejde, der går op i, hvem der laver hvad hvornår, - "og nu har jeg altså  ret til en pause". 

Jeg synes, det fungerer bedst, når man er fælles om tingene. Familie og husførelse må være et fælles projekt, og sofaen må vente til børnene er puttet, hvilket jo heller ikke kan være så længe efter aftensmaden, når de har den alder.. 

Se om ikke I kan se opgaverne som andet end opgaver. Børn og hvad der dertil hører er jo selve meningen med jer lige nu .

Jeg ville frustreres, hvis min mand blot så dagens indhold som en liste arbejdsopgaver, der skulle fordeles ligeligt.

Håber, det fremgår, hvor jeg vil hen..

Jeg synes, I skal tale om det. Åbent og huske at lytte.

Anmeld

26. februar 2013

AlberteSophie

Min kæreste tager oftest på arbejde kl 8 og hjemme igen kl 20, så det siger jo sig selv hvem der laver hvad. han kan ttiltider samle kræfter til at lave mad og tage opvasken efterfølgende.

Jeg ligger PT syg, og nøj hvor er det hård med en lille en man skal passe samtidelig

Anmeld

26. februar 2013

Maja_4000

Da jeg var på barsel var det min kæreste som stod for alt rengøring, og jeg stod så for alt andet

Anmeld

26. februar 2013

SAL

B&J skriver:

Nu har vi kun daniel, men da vi fik ham, tog min kæreste på arbejde. og da han kom hjem lavede han mad og ordnet kattebakken og støvsugede også ordnede jeg det andet, også i weekenden hjalp vi hinanden med at handle ind og gøre rent ellers var resten mit som jeg syntes var super okay

Det lyder alletiders Sådan ville jeg osse gerne at det var her!

Anmeld

26. februar 2013

SAL

Masig skriver:

Det er det samme her  Han handler ind og laver mad en gang imellem, men det er også det. Til gengæld er han på barsel nu - mens jeg holder ferie, så vi går begge hjemme - og han hjælper mere til nu end når han går på arbejde. Så jeg tænker det er fordi de er trætte og udmattede efter en arbejdsdag og bare ikke orker at skulle passe hus også. Det er træls for os andre, som jo er på med baby og husholdning 24 timer i døgnet, men sådan er det vist bare. Vi kvinder er bare skabt til at klare den slags 

Ja, du har ret! Men hvor går grænsen så ift. hvor "meget" de skal slappe af når de kommer hjem, ikke? det er det jeg synes er svært for KLART han skal koble af og lige lande, måske lige læse bold.dk eller hvad ved jeg! Men så er det jo osse tilbage til familielivet igen, og det er der den halter!

Anmeld

26. februar 2013

SAL

Frk. Himmelblå skriver:

Jeg vil sige, at selvfølgelig er det den "hjemmegående", der får ordnet det meste i løbet af dagen. Men når både far og mor er hjemme (fx om aftenen og i weekenden) er det både mor og far, der løfter opgaverne.

Det er et dårligt samarbejde, der går op i, hvem der laver hvad hvornår, - "og nu har jeg altså  ret til en pause". 

Jeg synes, det fungerer bedst, når man er fælles om tingene. Familie og husførelse må være et fælles projekt, og sofaen må vente til børnene er puttet, hvilket jo heller ikke kan være så længe efter aftensmaden, når de har den alder.. 

Se om ikke I kan se opgaverne som andet end opgaver. Børn og hvad der dertil hører er jo selve meningen med jer lige nu .

Jeg ville frustreres, hvis min mand blot så dagens indhold som en liste arbejdsopgaver, der skulle fordeles ligeligt.

Håber, det fremgår, hvor jeg vil hen..

Jeg synes, I skal tale om det. Åbent og huske at lytte.

jeg er meget enig med dig! Ville osse ønske at det var sådan han så på det! Men som jeg har skrevet til en anden, som skal han jo osse lige lande når han kommer hjem, glo fodboldnyheder eller et eller andet! Og det er jeg HELT med på...men så er han eddermame osse svær at få trukket igang igen! Og når han har hygget sig med at lave mad (det er hans STORE hobby) samtidig med at han har set sport på computeren ved siden af alle gryderne, sådan i en time til halvanden, så syns han ikke han skal lave mere! Ja, må prøve at snakke med ham om det!

Anmeld

26. februar 2013

SAL

DinNabo skriver:

Synes det umiddelbart lyder meget rimeligt. Hvis din mand handler, laver mad, rydder op efter det og leger med jeres dreng. Så er der da næsten ikke tid til at hjælpe mere, når han er tilbage fra arbejdet?

Jeg går hjemme med vores lille dreng på 9 måneder. Jeg står for det meste huslige (han hjælper med at rydde op) men jeg gør rent, dvs støvsuger, vasker gulv etc.

Selvfølgelig skal han også hjælpe med den lille på 6 måneder. Hos os har vi løst det sådan, at han har faste aftener atgive bad, putte etc. måske kan du snakke med ham om det?

Han rydder IKKE op - men efterlader gerne et bombet lokum til mor her En god idé med faste ugedage men han er typen der stejler ved sådan noget fastlagt noget!

Anmeld

26. februar 2013

SAL

Maja84 skriver:

Jeg går på barsel med barn nr 2 ( skal starte i dagpleje på mandag)

Her har det indtil nu været sådan at i starten stod jeg op og sendte den ældste afsted i dagpleje, nu hjælper han med sine ændrede arbejdstider. Når han har fri tager han ungerne om natten og jeg har dem alene til han står op. Jeg står for at handle og vaske tøj og han ordner hovedsageligt opvasken, resten deles vi om og hjælper hinanden, nogle dage kan man nå mere end andre og vi prøver at hjælpe hinanden så vi sammen når mest muligt
Jeg arbejder jo også selv om jeg går hjemme, ungerne tager jo også tid, bleskift, give mad, rent tøj, lege, bad osv

Håber i finder en rytme som passer jer, og hvor i kan aflaste og give hinanden plads til tid

Det lyder som om at det fungerer rigtig godt hos Jer!

Anmeld

26. februar 2013

SAL

MorDk skriver:

Vi har Bassen på 2,5 år og Prinsessen på 5 mdr.

Jeg er på barsel og farmand går på skole (stud.)

Herhjemme er det farmand der laver mad. Vi er fælles om at rydde af bordet. (har lige fået opvaskemaskine ) Vi skiftes til at tømme den.

Farmand vasker tøj. Jeg lægger på plads. Vi skiftes til at støvsuge og gøre rent. Vi skiftes til at lægge ungerne. Vi skiftes til at bade ungerne. Trods det så føler jeg alligevel ofte at ungerne mest er mit ansvar. Alt  det udenoms. Som at sørge for tøj, lægebesøg, evt. medicinske behandlinger osv.

Vi er ofte fælles om større indkøb. Mindre indkøb tager jeg inden jeg henter Bassen i vuggestue. Vi skiftes til at afl. og hente. Nogle gange henter vi sammen.

Jeg skal bestemt ikke klage. Men til tider gør man det jo alligevel. Kan ikke undgåes

Dejligt at I er fælles om så mange ting alligevel - her ligger det ligesom i kortene at jeg bader, gir den lille mad, finder tøj, pakker tasker, rydder op efter mad osv sov osv....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.