Debat om børnehaver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. februar 2013

dorthemus

fairlady skriver:

Er der udsigt til en masse kæmpebørnehaver? Og hvad er alternativet så? Privat børnehave?

I min kommune, er min datters børnehave netop blevet lagt sammen med 3 andre, for at spare. Børnehaven skal kunne rumme 120. Der er i øjeblikket ikke 120 børn, så der skal fyres personale.

Der er intet normeringstal, som vi som forældre kan kigge på, men det ligger på omkring 12 børn/pædagog. Her for en uges tid siden, var en ad pædagogerne på stuen syg i en uge. Der kom ingen vikar, så de var 2 pædagoger til 34 børn.

Kan det virkelig være rigtig, at som forældre skal finde os i det? Resultatet er at der bliver mobbet ved bordet, når de spiser, for der ikke er pædagoger nok til de borde de sidder ved. Børnene får ikke tørre huer og vanter på, hvis de andre er blevet våde, så må de undvære.

Puha det lyder godt nok stramt Jeg er selv pædagog og arbejder i en integreret institution på ialt 200 børn. Jeg er selv i skoven hver dag med børnehavegruppen der rummer 115 børn. På frederiksberg er normeringen 11,6 børn pr. Pædagog. Vi er selv to pædagoger og en medhjælper til ca. 25-27 børn. Mange af dagene er vi kun to på stuen.
Det er fremtiden med store inst. Og det er der mange fordele ved, men det er aldrig sjovt at opstarte en institution ved sammenlægninger og det tager minimum tre år for sådan en inst. at komme op at køre så alle er tilfredse.

Håber snart jeres inst. ledelse får styr på tingene

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2013

B&J

fairlady skriver:

før børnehaverne blev lagt sammen, var der et par og gtredive børn, i min datters børnehave, med ca 5 pædagoger

Jamen jeg syntes også det er sådan det skal være børne har alt for lidt personale....

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

Mor til Frederic og Freya skriver:

Det vil aldrig ske herude, bor i en lille landsby med 2 sammenhængende små byer (de deler samme byskilt, bare på hver sin side)

Vi har 2 bh og vi har lige flyttet vores dreng fra den 'store' (2 vs stuer og 2 bh stuer) til den meget mindre med 1 vs stue med 7 børn og 1 bh stue med 17-18 børn.

De kører med hver deres pædagogiske læreplan mm. og den gamle skulle være en natur og musik bh, ja da med hele 6-7 uger med natur/musik tema på et helt år. De råber og skælder børn ud, flere og flere flygter fra den bh, frederic var renlig inden han startede i bh, men han begyndte at have uheld hver evige dag og nogle dage flere gange, men han turde ikke sige noget osv. Vi var 3 der flyttede derfra på samme mdr.

Er så glad for den nye og vi har fået en helt anden dreng.

du tror ikke kommunen kunne finde på at lægge børnehaverne sammen for at spare penge?

Anmeld

23. februar 2013

L&V

fairlady skriver:

skal man så finde sig i hvis de skal hav f.eks 12 børn/pædagog og at de ingen vikarer anskaffer?

Ikke hvis der ikke er penge til det, en vikar ska jo os ha penge Men råb politikerne op det er den eneste måde at blive hørt på

Anmeld

23. februar 2013

helle85

fairlady skriver:

Er der udsigt til en masse kæmpebørnehaver? Og hvad er alternativet så? Privat børnehave?

I min kommune, er min datters børnehave netop blevet lagt sammen med 3 andre, for at spare. Børnehaven skal kunne rumme 120. Der er i øjeblikket ikke 120 børn, så der skal fyres personale.

Der er intet normeringstal, som vi som forældre kan kigge på, men det ligger på omkring 12 børn/pædagog. Her for en uges tid siden, var en ad pædagogerne på stuen syg i en uge. Der kom ingen vikar, så de var 2 pædagoger til 34 børn.

Kan det virkelig være rigtig, at som forældre skal finde os i det? Resultatet er at der bliver mobbet ved bordet, når de spiser, for der ikke er pædagoger nok til de borde de sidder ved. Børnene får ikke tørre huer og vanter på, hvis de andre er blevet våde, så må de undvære.

mine børn gå i det man nok kalde "stor børnehave" for nå der er flest børn er der tæt på de 100

jeg vil sige at jeg er mere tilfreds med den end den lille børnehave hvor mine børn gik først, da de ikke kunne opfylde hans behov

men i vores børnehave, sætter de også vikar ind, nå der er nogen syge nogen gange, kan der godt være 2 voksne til frugt, men så få de børn der som regl sidder pænes,t lov til at sidde ved et bord sammen, men pædagogerne kan da stadig holde øje med hvad de laver da de spiser i samme rum

men hvis de ikke kan rumme de børn de har så burde i nok klage da det ikke er ok at de ikke få nok tøj på ud og lege og det er da heller ikke ok at de sidder og mobber hinanden det ville jeg ikke finde mig i

Anmeld

23. februar 2013

Mor til Frederic og Freya

fairlady skriver:

du tror ikke kommunen kunne finde på at lægge børnehaverne sammen for at spare penge?

nej...

De har prøvet at 'pille' ved den lille skole herude, men den er her stadig.

Hvis de skulle ligges sammen skulle de igen bygge en ny stor bh og det koster for mange penge.

Den gamle bh startede frederic i skurvogne på en mark med heste og de flyttede så i den deres nye lokaler til flere millioner. De er stadig den bh i hele kommunen med den største ude legeplads - de er bare så ikke særlig tit ude, de måtte ikke løbe indendørs og der var 85% legetøj til piger, det der var til drenge var under scenen i fællesrum og der måtte de ikke være uden voksen - ingen vilde drenge lege osv.

Den han går i nu samarbejder med sfo, da bh ligger 50 m fra skolen. Dertil er bh hver uge oppe på skolen og bruge deres bibliotek - gymnastik hal osv. De er på tur hver torsdag og 1 gang om mdr er de på bus tur. Der bliver hver formiddag bagt groft brød sammen med børnene, som de for sammen med deres formiddags og eftermiddags frugt. De mandlige pædagoger har de vildeste pudekampe med ungerne i puderummet - de må slås på den 'rigtige' måde og respktere stoptegn fra de andre. Hvis de sætter sig på en rød måtte med legetøj, betyder det at det barn vil lege alene. Sidder det på en grøn måtte, må de ander gerne være med. De mår gerne være 2-3 alene ude på legepladsen, da det giver anderkendelse for at de godt selv kan styre det - at de voksne tror på at de godt kan osv.

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

dorthemus skriver:

Puha det lyder godt nok stramt Jeg er selv pædagog og arbejder i en integreret institution på ialt 200 børn. Jeg er selv i skoven hver dag med børnehavegruppen der rummer 115 børn. På frederiksberg er normeringen 11,6 børn pr. Pædagog. Vi er selv to pædagoger og en medhjælper til ca. 25-27 børn. Mange af dagene er vi kun to på stuen.
Det er fremtiden med store inst. Og det er der mange fordele ved, men det er aldrig sjovt at opstarte en institution ved sammenlægninger og det tager minimum tre år for sådan en inst. at komme op at køre så alle er tilfredse.

Håber snart jeres inst. ledelse får styr på tingene

jeg er bare så frusteret. Tænker ikke de vil gøre noget ved normeringen, som efter min smag, er helt ude i skoven, men de skal jo spare. Og så er alternativet privat børnehave? Det synes jeg ikke er et fedt system i DK! Håber da for de kommende børn at det kommer til at køre bedre, men ved virkelig ikke, hvad jeg skal stille op her og nu.

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

B&J skriver:

Jamen jeg syntes også det er sådan det skal være børne har alt for lidt personale....

er fuldstændig enig med dig og jeg synes det er mega frustrerende at der ikke er flere pædagoger!

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

Månsson skriver:

Ikke hvis der ikke er penge til det, en vikar ska jo os ha penge Men råb politikerne op det er den eneste måde at blive hørt på

ja jeg vil prøve at få fat i nogle af de andre forældre og se om vi kan råbe politikerne op, ellers må vi jo have fat i en privat børnehave?

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

helle85 skriver:

mine børn gå i det man nok kalde "stor børnehave" for nå der er flest børn er der tæt på de 100

jeg vil sige at jeg er mere tilfreds med den end den lille børnehave hvor mine børn gik først, da de ikke kunne opfylde hans behov

men i vores børnehave, sætter de også vikar ind, nå der er nogen syge nogen gange, kan der godt være 2 voksne til frugt, men så få de børn der som regl sidder pænes,t lov til at sidde ved et bord sammen, men pædagogerne kan da stadig holde øje med hvad de laver da de spiser i samme rum

men hvis de ikke kan rumme de børn de har så burde i nok klage da det ikke er ok at de ikke få nok tøj på ud og lege og det er da heller ikke ok at de sidder og mobber hinanden det ville jeg ikke finde mig i

det lyder da også som en okay børnehave.

Jeg og flere andre forældre har klaget over de bl.a. nævnte ting. Synes bare ikke man får noget svar på hvad lederen vil gøre for at det ikke sker igen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.