Debat om børnehaver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.413 visninger
32 svar
4 synes godt om
23. februar 2013

fairlady

Er der udsigt til en masse kæmpebørnehaver? Og hvad er alternativet så? Privat børnehave?

I min kommune, er min datters børnehave netop blevet lagt sammen med 3 andre, for at spare. Børnehaven skal kunne rumme 120. Der er i øjeblikket ikke 120 børn, så der skal fyres personale.

Der er intet normeringstal, som vi som forældre kan kigge på, men det ligger på omkring 12 børn/pædagog. Her for en uges tid siden, var en ad pædagogerne på stuen syg i en uge. Der kom ingen vikar, så de var 2 pædagoger til 34 børn.

Kan det virkelig være rigtig, at som forældre skal finde os i det? Resultatet er at der bliver mobbet ved bordet, når de spiser, for der ikke er pædagoger nok til de borde de sidder ved. Børnene får ikke tørre huer og vanter på, hvis de andre er blevet våde, så må de undvære.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2013

L&V

fairlady skriver:

Er der udsigt til en masse kæmpebørnehaver? Og hvad er alternativet så? Privat børnehave?

I min kommune, er min datters børnehave netop blevet lagt sammen med 3 andre, for at spare. Børnehaven skal kunne rumme 120. Der er i øjeblikket ikke 120 børn, så der skal fyres personale.

Der er intet normeringstal, som vi som forældre kan kigge på, men det ligger på omkring 12 børn/pædagog. Her for en uges tid siden, var en ad pædagogerne på stuen syg i en uge. Der kom ingen vikar, så de var 2 pædagoger til 34 børn.

Kan det virkelig være rigtig, at som forældre skal finde os i det? Resultatet er at der bliver mobbet ved bordet, når de spiser, for der ikke er pædagoger nok til de borde de sidder ved. Børnene får ikke tørre huer og vanter på, hvis de andre er blevet våde, så må de undvære.

Jeg tror absolut det er en stigende tildens ja og det gælder alle former for institution. Om privat bliver vejen frem, tja det er svært at sige og om de kan blive ved med at klare sig..

Men tror os tit problemet er (generalt når der er en utilfredshed) at forældre enten indfinder sig eller flytter børnene i stedet for at gå længere op og brokke sig.. Det er i hvert fald den erfaring jeg har med en af de lokale politikere her fra hvor jeg bor.. Jeg ringede til ham da jeg var utilfreds og han ku slet ik forstå at der ik var andre forældre der ikke gjorde det da de jo ellers ik får det at vide.. Ledere osv går sjældent langt nok med tingene da de os føler det bliver trukket ned over hovedet på dem, så tror bare vi forældre ska blive bedre til at brokke os de rigtige steder.

Og især i de her tider hvor der bliver sparet så hårdt, det er ikke optimalt og det kan ikke blive ved hverken for børnene eller personalet

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

ja det tror jeg du har ret i. Håber også jeg kan få nogle af de andre forældre med, ellers nytter det nok ikke meget?

Anmeld

23. februar 2013

L&V

fairlady skriver:

ja det tror jeg du har ret i. Håber også jeg kan få nogle af de andre forældre med, ellers nytter det nok ikke meget?

I kan nok ikke stoppe procesen hvis beslutningen er taget men de bliver nødtil at vide at det absolut ikke er tifredsstillende det de har gang i.. Det er os forældre der er kunden og de må sku efterhånden forstå at de ikke levere varen

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

Månsson skriver:

I kan nok ikke stoppe procesen hvis beslutningen er taget men de bliver nødtil at vide at det absolut ikke er tifredsstillende det de har gang i.. Det er os forældre der er kunden og de må sku efterhånden forstå at de ikke levere varen

nej men de kan måske ansætyte en pædagog eller 2 mere?

Anmeld

23. februar 2013

L&V

fairlady skriver:

nej men de kan måske ansætyte en pædagog eller 2 mere?

Ik hvis der ikke er børn til det eller buget for så vidt. Det hele kommer jo an på nomering

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

Månsson skriver:

Ik hvis der ikke er børn til det eller buget for så vidt. Det hele kommer jo an på nomering

skal man så finde sig i hvis de skal hav f.eks 12 børn/pædagog og at de ingen vikarer anskaffer?

Anmeld

23. februar 2013

B&J

I Daniels børnehave er de ca 50børn og der er ALTID 6 voksende og det syntes jeg køre super godt men 120børn også mange syntes jeg 2 kun 2 pædagoer til 34 børn er godt nok lidt ja det er et svært emne for lige meget hvad er det sjælden vi har noget at skulle ha sagt

Anmeld

23. februar 2013

Mor til Frederic og Freya

fairlady skriver:

Det vil aldrig ske herude, bor i en lille landsby med 2 sammenhængende små byer (de deler samme byskilt, bare på hver sin side)

Vi har 2 bh og vi har lige flyttet vores dreng fra den 'store' (2 vs stuer og 2 bh stuer) til den meget mindre med 1 vs stue med 7 børn og 1 bh stue med 17-18 børn.

De kører med hver deres pædagogiske læreplan mm. og den gamle skulle være en natur og musik bh, ja da med hele 6-7 uger med natur/musik tema på et helt år. De råber og skælder børn ud, flere og flere flygter fra den bh, frederic var renlig inden han startede i bh, men han begyndte at have uheld hver evige dag og nogle dage flere gange, men han turde ikke sige noget osv. Vi var 3 der flyttede derfra på samme mdr.

Er så glad for den nye og vi har fået en helt anden dreng.

Anmeld

23. februar 2013

fairlady

B&J skriver:

I Daniels børnehave er de ca 50børn og der er ALTID 6 voksende og det syntes jeg køre super godt men 120børn også mange syntes jeg 2 kun 2 pædagoer til 34 børn er godt nok lidt ja det er et svært emne for lige meget hvad er det sjælden vi har noget at skulle ha sagt

før børnehaverne blev lagt sammen, var der et par og gtredive børn, i min datters børnehave, med ca 5 pædagoger

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.