Sove med dit spædbarn,,

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2009

Betina88

Jeg vil putte Phillip over i sin seng , så han ka' sove tryg og godt .. Jeg tør slet ikk' sove sammen med ham , hvis nu vi ligger oven på ham .. Den tanke tør jeg slet ikk' at tænke på ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2009

Vingummien

Tanja.. skriver:

Hva nu det ??
Troede det var så godt ..
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/03/26/062611.htm

Jeg har altid sovet med Emil da han var mindre, indtil 3 mdr om natten og senere middagsluren

Og ved i hvem der lærte mig det, Det gjorde sygeplersken på barsels gangen, natten efter jeg havde født ham kom hun og lagde ham ved sidden af  mig ind imod væggen og sagde at det vil være rigtig godt for ham med tryghed osv.

Han sov så mest på min mave om natten med hovedt ovenpå mit bryst, og på sin mave, for så holdte jeghans vejrtrækning igang, og vil jo så opdage hvis han ik trak vejret. Men er ik alle der kan sove sådan.

Anmeld

20. juni 2009

JustAnotherName

Celina (4 uger) sover ovre i vores seng hver nat.
Hun finder sig fint i at sove i sin lift om dagen. Men når det bliver nat, så vågner hun op efter kort tid, når hun ligger alene. Nu har jeg vænnet mig til det, og det giver bare mere ro om natten, når vi er tæt på hinanden.

Det var lige sådan med hendes storesøster. Hun sov også i vores seng den første tid. Men hvis jeg vågnede om natten og havde ligget dårligt, så kunne jeg lige løfte hende over i hendes vugge mens hun sov.

Efter en periode kommer de selvfølgelig til at sove for sig selv, når de bliver puttet inden forældrene går i seng. Men som det er lige nu, er Celina så lille at der slet ingen rutiner eller rytmer er lavet omkring dét at sove endnu. Så hun bliver ikke puttet på bestemte tidspunkter, men sover og vågner bare som det passer hende. Og hun kommer bare med i soveværelset, når vi går i seng.

Jeg synes det skaber nærhed og tryghed at ligge sammen  

Anmeld

20. juni 2009

Pige2009

Jeg vil ikke sove med mit barn i min seng, når det bliver født, da jeg vil være bange for om det nu kunne falde i søvn i sin egen seng.

Anmeld

20. juni 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Drop alle de der anbefalinger... det de råder til i dag, fraråder de alligevel om 5 år... Synes sgu nogen gange det er umuligt at finde ud hvad man nu må og ikke må!

Anmeld

20. juni 2009

Findusinde

Er vi lidt sære når vi ikke vil have barnet sover i vores seng? Min mand er virkelig nervøs for at han kommer til at skade barnet, og jeg er hellere ikke vild med tanken, da jeg også er voldsom bange for at der skal ske noget.. SÅ vi har planer om at stille tremmesengen op af min side af sengen, og lade barnet sove der...

Anmeld

20. juni 2009

Mumto3

Spædbørn dør, og det er dybt ulykkeligt!!!

Men helt ærligt, det giver overhovedet ikke mening, at det skulle være farligt at sove samme med sine børn. Der er da heller ikke nogen abe-mor der efterlader sim nyfødte i det ene træ, for så at lægge sig til at sove i et andet træ! Vi er skabt til at være sammen 24 timer i døgnet! Der er jo også masser af undersøgeler, der viser  at det er FOREBYGGER vuggedød at sove med sine børn. Deres vejrtrækning blvier stabiliseret, deres kropstemperatur bliver stabilieret. det fremmer deres fordøjelsessystem, stabilisere deres hjerterytme (det er jo vildt nemt at måle. Sæt en hjerterytmemåler på barnet og lad det sove en nat hos mor, og en nat i sin egen seng og se forskellen!)

Selvfølgelig er der nogle forholdsregler man skal overholde når man sover sammen med små børn og babyer. Man må ikke spise sløvende medicin, ikke være påvirket af stoffer eller alkoloh, ikke være ekstremt træt, ikke være ekstremt overvægtig m.m. men er man helt almindelig og en almindelige familien, så er der altså ikke noget i vejen for at sove sammen med sit barn!

-og hvor kommer tallet 10 fra? Hvorfra ved de, at dødsårsagen for 10 børn om året i danmark dør pga af at de sover med deres forældre, og at det kunne have været undgået hvis barnet havde ligget i sin egen seng om natten????

I mine øre lyder det lige så langt ude, som dengang man forsøgte at overbevise mødrene om at det flaske mælk var meget bedre end bryst mælk, for kunstigtfremstillet mælk kunne man jo fylde alle mulige stoffer i, som slet ikke var i modermælken (f.eks. jern i store mængder)  og derfor skulle man helst droppe amningen til fordel for falske. Efter et par årtier fandt man så ud af, at det faktisk er umuligt at lave så optimal en næringsdrik som naturligt fremstillet modermælk, og man begyndte igen at anbefale amningen.

Der hersker ingen tvivl i mit sind, om 20-30-50år vil man se tilbage på denne tid med diskussionerne omkring sovested for nyfødte og så vil man ryste på hovedet og siger: Hvordan kunne de være så dumme dengang? Hvordan kunne de tro at det var farligt? Det er jo langt farligere for barnet at ligge alene (f.esk,. ved man fra andre kulturer, at hvis man forlader en baby på f.eks, savannen, så dør barnet relativt hurtigt, altså det dør, for det 'burde' dø af sult eller tørst. Man har ikke helt fundet ud af hvorfor, men man kan blot konstatere, at I kulture hvor man lægger børn ud, som af den ene eller anden grund ikke er ønsket i samfundet og derfor skal skaffes af vejen, at disse børn ikke lider en langsom og grufuld død, som man ellers kunne forvente, men at det er som barnet registere at det er blevet forladt, og derfor dør det 'kort' tid efter. Det synes jeg bestemt også er værd at overveje, inden man bare siger, at det sikre er at lade barnet ligge alene!)  Selvfølgelig skal der tages forholdsregler som nævnt ovenfor...altså bruge sin sunde fornuft (rygerforældre anbefaler man også at de ikke sover med deres børn, fordi deres udåndsingsluft inderholder en mængde skadelige stoffer, som kan fremme vuggedød)

Men helt ærlidt, så er det faktisk også skide farligt at have børn i byen, men forurening osv. I Danmark alene regner man med at der dør 700-800mennekser om året alene pga luftforurening i storbyerne.  Så ingen tvivl om at dét også er farligt for et spædbarn. (vi bor selv midt i København og har haft 3 små babyer herinde!)

Nå, det jeg egentlig bare vil opfordre til er: Følg jeres moderinstinkt! Hvis det føles godt, rart og dejligt at sove sammen med jeres små babyer, SÅ GØR DET!!!! Babyerne nyder det mindst lige så meget som I gør!!!! -hvis ikke mere!!!!

Anmeld

20. juni 2009

Plysbjørnen

Findusinde skriver:

Er vi lidt sære når vi ikke vil have barnet sover i vores seng? Min mand er virkelig nervøs for at han kommer til at skade barnet, og jeg er hellere ikke vild med tanken, da jeg også er voldsom bange for at der skal ske noget.. SÅ vi har planer om at stille tremmesengen op af min side af sengen, og lade barnet sove der...

Nej i er ikke... Mine børn har heller aldrig sovet i min seng, og kommer heller aldrig til det....

Anmeld

21. juni 2009

Tina2

Jeg har sovet sammen med Milas i min seng til han var 1 år...... Var så nemt med amning, og min datter sov så uroligt, så hun sov sjældent i vores seng. Så jeg syntes kun det var dejligt at Milas sov så godt. Han lå tæt ind til mig men med sin egen dyne over, og jeg vågnede meget nemt, så har aldrig oplevet han var trillet væk fra sin plads eller haft det for varmt.

For mig og ham har det været fantastisk godt at sove sammen så længe....... Han fik mælkeallergi efter jeg stoppede med at amme efter 8 mdr, så han kastede op i VILDSKAB!!!! Jeg turde simpelthen ikke lade ham sove alene, var så bange for at overhøre det:-(
Så han sov hos mig, så jeg havde ham ved mig...... Og det gjorde han fra den dag han blev født til han var 13 mdr.....

Var ekstremt svært for mig at lægge ham på eget værelse da han var 13 mdr pga alt det...... Men der havde vi styr på allergien.....

Jeg ved ikke lige hvad jeg mener om de anbefalinger.... Hvis man selv ved man vælter rundt i sengen og kunne komme til at lægge sig på sit barn eller ikke "hører" dets signaler selv i søvne, ja så sover man jo heller ikke sammen med dem forhåbentligt.....

Anmeld

21. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Min kloge JM sagde, at det var en skrøne at man sov børnene ihjel. Det skete tit i gamle dage, men ikke nu om dage. SElvfølgelig skal de have deres egen dyne, for ellers blvier de for varme. Da Idun var lille bitte, sov hun med amme puden rundt om sig de første uger, ellers ikke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.