Hvad er vold for dig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2013

Ciss

For mig så er vold=anvendelse af fysisk magt for at få sin vilje. Om det sker i vrede, afmagt eller planlagt er sådan set ligegyldigt.

En lussing er vold - uanset, om det efterlader mærke. Der findes mange slags vold, som ikke efterlader blåmærker, og det er også lidt forskelligt, hvor nemt man får blå mærker osv.

Så kan man sådan set vælge at tilgive, men faktum er jo, at en person, som bliver voldelig i vrede eller afmagt mm ikke har orden i sin impulskontrol og deffinitivt har brug for at finde ud af det, for det er slet ikke i orden!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2013

Ciss

Anonym skriver:

Det er lige præcis det dilemma jeg tænker på. Tror min situation bliver set på, på samme måde som ham der gjorde det mod dig. Jeg føler og mener det var vold, men modparten gør ikke. Men kunne jo godt være jeg var den eneste der havde et andet billed på vold.

Ikke gå i fælden at sige, det ikke var vold, fordi modparten bagateliserer det!

En, som har udøvet vold, vil - så vidt jeg har oplevet - altid enten angre bittert og undskylde og være chokeret over sig selv, eller også vil vedkommende bagatelisere det og gøre det til dit problem og hævde, at du overreagerer.

Fin undskyldning, men den flyver bare ikke.... Mister man beherskelsen, så man kaster noget i hovedet på et andet menneske eller langer ud, eller skubber/smider med dem el lign, så er man gået langt over grænsen for voksen opførsel. Det er jo den slags dagplejebørn gør, fordi de ikke har lært sig at styre sine impulser endnu og muligvis ikke har opfattet endnu, at de derved gør skade på et andet menneske. Man kan faktisk med god ret forlange meget meget mere af voksne mennesker.

Anmeld

18. februar 2013

Loa

Anonym skriver:

Hej piger

Grundet en personlig oplevelse, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der i jeres øjne er vold?
Er det vold at stikke en lussing, er det først vold når det efterlader et mærke, eller når personen det gør det har til hensigt at yde skade på modparten?

Er det vold at en person tager hårdt fat i en modparten og på den måde skader modparten i form af blåmærker?

Hvornår skal man bare sige, ja okay, følelserne løb af med dig og du handlede i vrede/frustration.

Håber I forstår hvad jeg mener

Har aldrig prøvet noget i den stil overhovedet så måske det er svært at udtale sig om.

Hvis én tager lidt for hårdt fat i armen, det tror jeg ikke jeg ville betegne som vold.

Lussing og alt over, det tror jeg er det jeg ville betegne som vold. Det er jo vold uanset om temperamentet løb af med vedkommende eller ej.

Anmeld

18. februar 2013

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Men kan man ikke risikere at overskride en grænse som man ikke vidste var der? Ved ikke om
Du forstår mig?
Er enig med dig men har tænkt en del over det

Enig. Det er problematisk at definere vold.
Men jeg mener nu, at det hovedsageligt er op til den, der føler sig krænket at definere. Om udøver så skal straffes for episoden er en anden sag. Så er det man må ind at undersøge motiv, handling, overlæg osv.
Havde jeg ubevidst udøvet vold (fysisk eller psykisk) mod et andet menneske, og jeg blev gjort opmærksom på dette, ville jeg ikke ubetinget modsige mig, at det var vold. Men jeg ville hævde, at det aldrig havde været intentionen, og jeg ville beklage, at det blev opfattet således mod min gode vilje. Og så ville jeg sige undskyld for den smerte, jeg måtte have påført den anden.
Så jeg mener godt, man kan være uenige i definitionen, uden det behøver - nødvendigvis - at bevirke store problemer udover det beklagelige faktum, at et menneske har oplevet smerte.

Anmeld

18. februar 2013

LR85

gædde/gitte skriver:

Slag flad /knytnæve, spark, holde hårdt fast i, skubbe, smide, med eller uden mærker er altsammen vold i min verden. Det overskrider mine grænser ... uanset om udøveren angre eller ej, så er det vold .

Fuldstændig enig!

Anmeld

18. februar 2013

LR85

wamse skriver:

Så snart du rører en person mod dennes vilje er det jo vold, ihvertfald i min verden. Der findes jo mange former for vold, som fx fysisk, psykisk, seksuelt, økonomisk. I mine øjne er det vold, når man overskrider en andens personlige grænse, så denne oplever sige krænket.

Jeg tror simpelthen ikke, at man selv er i tvivl, hvis man selv bliver udsat for noget.

Det er lidt svært at definere

Jeg synes aldrig, at man skal sige, at følelserne bare løb af med en. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.