Hvad er vold for dig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2013

Anonym trådstarter

wamse skriver:

Så snart du rører en person mod dennes vilje er det jo vold, ihvertfald i min verden. Der findes jo mange former for vold, som fx fysisk, psykisk, seksuelt, økonomisk. I mine øjne er det vold, når man overskrider en andens personlige grænse, så denne oplever sige krænket.

Jeg tror simpelthen ikke, at man selv er i tvivl, hvis man selv bliver udsat for noget.

Det er lidt svært at definere

Jeg synes aldrig, at man skal sige, at følelserne bare løb af med en. 

Det er godt skrevet

Jeg er enig.

Jeg er skam ikke i tvivl om at dette for mig var/er vold.
Men det fik mig bare til at tænke over hvordan andre mennesker definere vold

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2013

Anonym trådstarter

Alarnna skriver:

Jeg tror hvis jeg bare sådan lige skulle definere hvor grænsen for vold går, så vil jeg sige det er når "offeret" føler sig afmagtet. Men det er forskelligt fra person til person. Man er nød til at tage stilling med sig om hvor ens egen grænse går.

Enig

Anmeld

17. februar 2013

Anonym trådstarter

Animalia skriver:

Alle fysiske måder hvorpå aggression bliver udtrykket, er efter min mening vold..

Kort og god beskrevet

Anmeld

18. februar 2013

gædde/gitte

Anonym skriver:

menddedereer

Jeg synes det er så svært, da man jo også kan uden at hilse det skubbe et andet menneske der ud hvor det handler i affekt. Ej jeg ved ikke.

Ja det er rigtigt ... men man kan ikke undskylde det... for kan man ikke klare sig verbalt, så må man gå ud og køle ned ...ikke ty til vold - for så har man tabt

Anmeld

18. februar 2013

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Hej piger

Grundet en personlig oplevelse, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der i jeres øjne er vold?
Er det vold at stikke en lussing, er det først vold når det efterlader et mærke, eller når personen det gør det har til hensigt at yde skade på modparten?

Er det vold at en person tager hårdt fat i en modparten og på den måde skader modparten i form af blåmærker?

Hvornår skal man bare sige, ja okay, følelserne løb af med dig og du handlede i vrede/frustration.

Håber I forstår hvad jeg mener

Vold er for mig, når et menneske overtræder et andet menneskes grænser, mod denne persons tydelige vilje. Når man forårsager smerte hos en anden person - mod dennes vilje. Det være sig både fysisk og psykisk.

Anmeld

18. februar 2013

Anonym trådstarter

gædde/gitte skriver:

Ja det er rigtigt ... men man kan ikke undskylde det... for kan man ikke klare sig verbalt, så må man gå ud og køle ned ...ikke ty til vold - for så har man tabt

Det har du ret i.

Anmeld

18. februar 2013

Anonym trådstarter

Frk. Himmelblå skriver:

Vold er for mig, når et menneske overtræder et andet menneskes grænser, mod denne persons tydelige vilje. Når man forårsager smerte hos en anden person - mod dennes vilje. Det være sig både fysisk og psykisk.

Men kan man ikke risikere at overskride en grænse som man ikke vidste var der? Ved ikke om
Du forstår mig?
Er enig med dig men har tænkt en del over det

Anmeld

18. februar 2013

TeamRocket

En jeg kender og stoler på tyrede en dåse efter mig(ramte dog ikke mig men sofaen jeg sad i) i vrede og farede hen og råbte mig ind i hovedet. Jeg synes det var vold- personen mener det 'bare' var et lille udfald i vrede. Jeg valgte at tilgive men er stadig rigtig ked af det over det og bange for hvad han gør næste gang
Men pointen er at jeg mener det var vold og personen mener det blot vat en bagatel der ikke er i stil med vold. Så det er nok meget individuelt hvad man synes er vold.

Anmeld

18. februar 2013

FrkZier

Anonym skriver:

Hej piger

Grundet en personlig oplevelse, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der i jeres øjne er vold?
Er det vold at stikke en lussing, er det først vold når det efterlader et mærke, eller når personen det gør det har til hensigt at yde skade på modparten?

Er det vold at en person tager hårdt fat i en modparten og på den måde skader modparten i form af blåmærker?

Hvornår skal man bare sige, ja okay, følelserne løb af med dig og du handlede i vrede/frustration.

Håber I forstår hvad jeg mener

i mine øjne er det ikke vold hvis hensigten ikke er at gøre skade - fx hvis jeg ved et uheld givet min kæreste en albue i ryggen eller ansigtet når jeg vender mig i sengen, det jo ikke vold, det bare et uheld..

Jeg vil umiddelbart heller ikke mene det er vold hvis man tager fat i en person, alt efter hvordan/hvorfor man tager fat, hvis nu jeg ser et barn der er ved at falde eller gå ud foran en bil og man tager fat, kan det ofte komme til at være hårdere end meningen, men det vil  jeg ikke kvalificere som vold - da hensigten jo er at 'redde' det her barn fra at vade ud foran en bil eller lign.

hvis man med vilje stikker sin partner en lussing, holder hårdt fat i sit barns arm fordi man er sur - så ja, så synes jeg det er vold.

Jeg vil måske ikke mene det er grov vold at tage fat i armen på sit barn, men synes stadig ikke at man bør tage fat - men det også fordi der er jo forskel på at tage fat og at holde fast osv, det svært at sætte ord på det, fordi det kan afhænge rigtig meget af den givne situation og jeg tror ikke vi allesammen har det samme syn på hvad 'at tage fat' helt præcist indebære

Anmeld

18. februar 2013

Anonym trådstarter

TeamRocket skriver:

En jeg kender og stoler på tyrede en dåse efter mig(ramte dog ikke mig men sofaen jeg sad i) i vrede og farede hen og råbte mig ind i hovedet. Jeg synes det var vold- personen mener det 'bare' var et lille udfald i vrede. Jeg valgte at tilgive men er stadig rigtig ked af det over det og bange for hvad han gør næste gang
Men pointen er at jeg mener det var vold og personen mener det blot vat en bagatel der ikke er i stil med vold. Så det er nok meget individuelt hvad man synes er vold.

Det er lige præcis det dilemma jeg tænker på. Tror min situation bliver set på, på samme måde som ham der gjorde det mod dig. Jeg føler og mener det var vold, men modparten gør ikke. Men kunne jo godt være jeg var den eneste der havde et andet billed på vold.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.