Den der med samvittighed :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2013

Ciss

Lusi skriver:

Har lige læst debatten om samvittighed og ved egentlig ikke hvad jeg havde gjort med det ekstra par sko..

Nå, men manden, ungerne og jeg var i Tyskland her i sidste weekend. Vi står på færgen i puttgarten og ved en bod ligger en iphone4. Ingen mennesker i nærheden, så manden tog den. Vi spurgte flere mennesker, som vi gik forbi, om de havde mistet deres telefon. Viste ikke den vi havde, for de kunne jo bare sige "ja det er min" uden at det var..
Det sidste par vi spurgte, sagde vi da kunne aflevere den i informationen, men ville vi ikke!!

Vi håbede på den ville ringe og det gjorde den også
Der var en MEGET glad fyr i den anden ende.. Vi sagde vi lige skulle betale vores ting og vi mødtes med ham udenfor..

Vi havde det begge yderst godt bagefter..

I sådan en situation, ville jeg til hver en tid, aflevere tingen tilbage, da jeg jo også håber andre ville gøre det samme med mine ting.

Men ser det egentlig ikke som tyveri, hvis vi havde beholdt den.

Er det ikke ens egen fejl, at at passe på sine ting?

Havde det været 5000 der havde ligget der, havde jeg sgu da beholdt dem
Det ville jo være umuligt, at finde en ejermand til dem..

Flot at I ordnede det så fint med telefonen!

Men ville du virkelig beholde 5000 kr hvis du fandt dem på en bænk el lign? Jeg tænker fuldstændig modsat. Er det en 10-krone så nåja, men de 5000 er jo et virkelig stort beløb, og det kan jo være virkelig katastrofe for den som har mistet pengene.... 

I mine øjne har man ikke en selvsagt ret til at beholde ting, man finder. Hvis jeg en dag mister noget vigtigt, Håber jeg virkelig, at der er nogen, som er ærlige nok til at tage kontakt eller levere det ind et sted, så jeg forsøger selv at gøre det samme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2013

Lusi

Carina:-) skriver:

Nu skriver du jo selv at du ikke ser det som tyveri hvis du havde beholdt den.

Og det forstår jeg simpelthen ikke....

Skriver jo netop også den blev afleveret tilbage og aldrig kunne drømme om at beholde sådanne ting
MEN at jeg ikke ser det som tyveri..

Tror sgu bare, hvis jeg finder noget en anden gang, at jeg lader det ligge.. Så er jeg da ik tyv.. Så kan den næste så finde det (og muligvis STJÆLE det)

Anmeld

10. februar 2013

Lusi

Ciss skriver:

Flot at I ordnede det så fint med telefonen!

Men ville du virkelig beholde 5000 kr hvis du fandt dem på en bænk el lign? Jeg tænker fuldstændig modsat. Er det en 10-krone så nåja, men de 5000 er jo et virkelig stort beløb, og det kan jo være virkelig katastrofe for den som har mistet pengene.... 

I mine øjne har man ikke en selvsagt ret til at beholde ting, man finder. Hvis jeg en dag mister noget vigtigt, Håber jeg virkelig, at der er nogen, som er ærlige nok til at tage kontakt eller levere det ind et sted, så jeg forsøger selv at gøre det samme.

Jeg ved det virkelig ik.. Jeg ville virkelig gøre mit for at finde ejermanden, men bare at aflevere dem et sted, tror jeg virkelig ik jeg ville ha det godt med.. Helt ærlig, de putter dem vel selv i lommen..

Jeg ved virkelig ik hvad jeg ville gøre.. Kommer helt an på situationen..

Anmeld

10. februar 2013

Smilehul

Puha, der er vidst delte meninger 

Jeg forstår bare ikke, at nogle mener det er bare 100% OKAY at "snuppe" 500 kr. men det er helt forkert at snuppe 5000 kr. Hvis du/I ville snuppe 500 kr. så ville jo også snuppe de 5000 kr. Det er åbentlyst ud fra det i skriver, nogle - for ikke at citere  jeg faldt bare over nogle der mente at 500 kr. var i orden men 5000 kr. ååååh nej... 

Jeg kan ikke se forskellen? 

Jeg synes det er ligeså synd, at snuppe de 500 kr. som det er 5000 kr. Der er nogen der bruger 500 kr. på mad en hel uge, og der er nogle der ikke har råd til at sætte mere af af budgettet, så JA, det er mange penge og ville helt klart aflevere dem uanset beløb. 

Der kommer nok nogle gange i ens liv, hvor man tænker, ej hvor findes der gode sjæle! (som brugeren, hvis pung fløj af taget men blev indleveret af en venlig sjæl - smil )

Anmeld

10. februar 2013

Ciss

Lusi skriver:

Jeg ved det virkelig ik.. Jeg ville virkelig gøre mit for at finde ejermanden, men bare at aflevere dem et sted, tror jeg virkelig ik jeg ville ha det godt med.. Helt ærlig, de putter dem vel selv i lommen..

Jeg ved virkelig ik hvad jeg ville gøre.. Kommer helt an på situationen..

Der tror jeg bare vi er forskellige. Hvis jeg indleverer fundne penge et sted, tager jeg det som en selvfølgelig, at de også handler redeligt. Hvorfor skulle de ikke det?

Anmeld

10. februar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lusi skriver:

Skriver jo netop også den blev afleveret tilbage og aldrig kunne drømme om at beholde sådanne ting
MEN at jeg ikke ser det som tyveri..

Tror sgu bare, hvis jeg finder noget en anden gang, at jeg lader det ligge.. Så er jeg da ik tyv.. Så kan den næste så finde det (og muligvis STJÆLE det)

Hvorfor ikke aflevere den i informationen? Det var da de første, jeg ville kontakte, hvis jeg havde glemt en værdigenstand et sted. 

Jeg behøver bare at tænke på, hvor ulykkelig, jeg ville være, hvis jeg eller et af børnene glemte så dyr en ting - så er jeg ikke i tvivl om, hvad det rigtige at gøre er. 

Anmeld

10. februar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ciss skriver:

Der tror jeg bare vi er forskellige. Hvis jeg indleverer fundne penge et sted, tager jeg det som en selvfølgelig, at de også handler redeligt. Hvorfor skulle de ikke det?

Enig - og sandsynligheden for, at det pågældende sted vil blive kontaktet af ejermanden, er jo ret stor, så det vil da være oplagt at aflevere det fundne der. 

Anmeld

10. februar 2013

TNBC

Mor og meget mere skriver:

Hvorfor ikke aflevere den i informationen? Det var da de første, jeg ville kontakte, hvis jeg havde glemt en værdigenstand et sted. 

Jeg behøver bare at tænke på, hvor ulykkelig, jeg ville være, hvis jeg eller et af børnene glemte så dyr en ting - så er jeg ikke i tvivl om, hvad det rigtige at gøre er. 

Tænker jeg også. Det er da det mest logiske.. men det ville de jo ikke, hvilket jeg ik forstår

Anmeld

10. februar 2013

Lusi

Mor og meget mere skriver:

Hvis du læser hvad jeg skriver, så fik ejeren sin telefon igen

Vi havde bare ik lyst til at aflevere den i informationen. Vi stod lige ved siden af, og ventede på den skulle ringe. Sagde til manden, at vi jo måtte gøre det, hvis ik den ringede, men havde som sagt ik særlig meget lyst det, da den unge fyr der stod der, så SÅ ligegyldig ud og er sikker på, han bare selv havde beholdt den.. Jeg er egentlig også pænt ligeglad med hvad vi KUNNE have gjort, for ejeren fik den tilbage, takket være os og alle var glade..

Anmeld

10. februar 2013

Lusi

Yurie skriver:

Tænker jeg også. Det er da det mest logiske.. men det ville de jo ikke, hvilket jeg ik forstår

Nej, men de fik deres telefon igen, takket være os, så kan det ik være skide ligemeget HVORDAN de fik den tilbage??
Gud hvor skal jeg aldrig hjælpe nogen igen, man bliver bare hakket ned, pga. Metoden

Vi var der og vi så, hvordan han så ud.. (Ham i informationen)
Nogle mennesker stoler man bare ik på..
Jaja så kan vi også stemples som dømmende, men den tager jeg så gerne på mig, eftersom ejeren stadig fik sin telefon

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.