Den der med samvittighed :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.850 visninger
38 svar
15 synes godt om
10. februar 2013

Lusi

Har lige læst debatten om samvittighed og ved egentlig ikke hvad jeg havde gjort med det ekstra par sko..

Nå, men manden, ungerne og jeg var i Tyskland her i sidste weekend. Vi står på færgen i puttgarten og ved en bod ligger en iphone4. Ingen mennesker i nærheden, så manden tog den. Vi spurgte flere mennesker, som vi gik forbi, om de havde mistet deres telefon. Viste ikke den vi havde, for de kunne jo bare sige "ja det er min" uden at det var..
Det sidste par vi spurgte, sagde vi da kunne aflevere den i informationen, men ville vi ikke!!

Vi håbede på den ville ringe og det gjorde den også
Der var en MEGET glad fyr i den anden ende.. Vi sagde vi lige skulle betale vores ting og vi mødtes med ham udenfor..

Vi havde det begge yderst godt bagefter..

I sådan en situation, ville jeg til hver en tid, aflevere tingen tilbage, da jeg jo også håber andre ville gøre det samme med mine ting.

Men ser det egentlig ikke som tyveri, hvis vi havde beholdt den.

Er det ikke ens egen fejl, at at passe på sine ting?

Havde det været 5000 der havde ligget der, havde jeg sgu da beholdt dem
Det ville jo være umuligt, at finde en ejermand til dem..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2013

Faith

Fedt i afleverede den tilbage til ejermanden!

Men noget jeg studser over er den der med at værdien af tingen bestemmer om folk beholder den eller afleverer den tilbage. Det bør vel ikke betyde en disse hvad tingen har kostet. En ting til 20 kr kan vel betyde ligeså meget for ejeren som en ting til 5000 kr. Eller hvad?

Anmeld

10. februar 2013

Masig

Lusi skriver:

Har lige læst debatten om samvittighed og ved egentlig ikke hvad jeg havde gjort med det ekstra par sko..

Nå, men manden, ungerne og jeg var i Tyskland her i sidste weekend. Vi står på færgen i puttgarten og ved en bod ligger en iphone4. Ingen mennesker i nærheden, så manden tog den. Vi spurgte flere mennesker, som vi gik forbi, om de havde mistet deres telefon. Viste ikke den vi havde, for de kunne jo bare sige "ja det er min" uden at det var..
Det sidste par vi spurgte, sagde vi da kunne aflevere den i informationen, men ville vi ikke!!

Der var en MEGET glad fyr i den anden ende.. Vi sagde vi lige skulle betale vores ting og vi mødtes med ham udenfor..

I sådan en situation, ville jeg til hver en tid, aflevere tingen tilbage, da jeg jo også håber andre ville gøre det samme med mine ting.

Selvfølgelig er det ens egen fejl at glemme sine ting, men altså vi er jo kun mennesker, alle kan da komme til at glemme sine ting et sted, og så synes jeg ærlig talt det er ubehøvlet bare at tage tingen uden lige at se om man kan finde ejermanden først. Selvfølgelig skal man ikke bruge en evighed på det, eller man kan jo bare afl det ved receptionenen/informationen/disken eller hvor man nu finder den. 

Men tænk på mht en tlf at der står en person og mangler den. Vi ved vel selv hvor svært det er at undvære sin tlf, og der ligger måske en masse værdifulde billeder osv på.... Jeg ville da blive rigtig ked af det hvis jeg var kommet til at glemme min tlf og folk så bare tog den fordi det tog det sm en selvfølge at man må tage andres ting bare fordi de ligger et offentligt sted.  

synes det er lidt noget andet med penge fordi det er noget svære at finde ejermanden, men med tlf, computer, smykker osv synes jeg bestemt ikke man bare skal tage det og beholde det.... (Jeg havde også afl skoene tilbage jf den anden tråd )

Anmeld

10. februar 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Kontanter er umulige at finde ejermanden til, og derfor ville jeg også selv beholde dem, hvis jeg fandt nogen.

Men en telefon, computer, pung, nøgler mm, ville jeg da end ikke overveje at beholde. Det er forholdsvis nemt at finde ejermanden eller at aflevere dem hos politiet / information etc.

Ja, det er folks ansvar at passe på sine ting, men det er nemt at tabe noget eller glemme noget, og vi er blot mennesker.

Ang. tråden med skoene ville jeg sende dem tilbage. Sandsynligheden for at man skal betale for to par er overvældende stor, og det ville jeg ikke have lyst til

Anmeld

10. februar 2013

blomst84

Husk at de fleste nye telefoner kan spores  Så jo jeg ville aflevere den tilbage.... 

Anmeld

10. februar 2013

Carina:-)

Jeg er rystet over folks moral...

Og håber da aldrig du taber din pung.

For så må du jo åbenbart regne med at alle andre tænker lige som dig-at du bare kunne have passet bedre på!

Altså helt ærligt....Og mhs til sko,osv -ja så mener jeg at man skal holde sin ryg fri og være ærlig.

Moral og ærlighed er åbenbart en sagablot i DK

Anmeld

10. februar 2013

Lusi

Faith skriver:

Fedt i afleverede den tilbage til ejermanden!

Men noget jeg studser over er den der med at værdien af tingen bestemmer om folk beholder den eller afleverer den tilbage. Det bør vel ikke betyde en disse hvad tingen har kostet. En ting til 20 kr kan vel betyde ligeså meget for ejeren som en ting til 5000 kr. Eller hvad?

Ja det er da fuldstændig ligemeget, hvor meget det er værd.. Det kan jo sagtens betyde noget for personen der har mistet det..

Anmeld

10. februar 2013

Lusi

Carina:-) skriver:

Jeg er rystet over folks moral...

Og håber da aldrig du taber din pung.

For så må du jo åbenbart regne med at alle andre tænker lige som dig-at du bare kunne have passet bedre på!

Altså helt ærligt....Og mhs til sko,osv -ja så mener jeg at man skal holde sin ryg fri og være ærlig.

Moral og ærlighed er åbenbart en sagablot i DK

Øhh afleverede den jo ligesom tilbage til ejeren, så forstår ik lige helt din kommentar

Jeg fandt sågar 100 kr. Engang i Brugsen i køen. Spurgte om nogen havde tabt den. Var der ikke, så afleverede den til kassedamen. Hvor jeg så efterfølgende tænkte "ja flot, hun puttede den så selv i lommen"..

Anmeld

10. februar 2013

merethe

Profilbillede for merethe
Lusi skriver:

Jo det er tyveri hvis I havde beholdt den telefon. Alle ting/penge man finder, skal afleveres til rette ejermand eller nærmeste hittegodskontor, hvis man beholder en fundet ting er det tyveri og dermed strafbart.

Anmeld

10. februar 2013

Lusi

Masig skriver:

Selvfølgelig er det ens egen fejl at glemme sine ting, men altså vi er jo kun mennesker, alle kan da komme til at glemme sine ting et sted, og så synes jeg ærlig talt det er ubehøvlet bare at tage tingen uden lige at se om man kan finde ejermanden først. Selvfølgelig skal man ikke bruge en evighed på det, eller man kan jo bare afl det ved receptionenen/informationen/disken eller hvor man nu finder den. 

Men tænk på mht en tlf at der står en person og mangler den. Vi ved vel selv hvor svært det er at undvære sin tlf, og der ligger måske en masse værdifulde billeder osv på.... Jeg ville da blive rigtig ked af det hvis jeg var kommet til at glemme min tlf og folk så bare tog den fordi det tog det sm en selvfølge at man må tage andres ting bare fordi de ligger et offentligt sted.  

synes det er lidt noget andet med penge fordi det er noget svære at finde ejermanden, men med tlf, computer, smykker osv synes jeg bestemt ikke man bare skal tage det og beholde det.... (Jeg havde også afl skoene tilbage jf den anden tråd )

Lige præcis og derfor kunne jeg aldrig drømme om at beholde, hverken telefon, pung nøgler etc.
Men mener bare, det ER vel ikke tyveri, hvis folk vælger at beholde det?
Ik at JEG ville gøre det, så havde jeg jo nok også gjort det her!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.