Tulle28 skriver:
Hej piger,
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan jeres hverdag ser ud - hvornår står I op, hvem gør hvad, hvornår spiser I, hvordan ser jeres aftenrytme ud?
Vi har en lille datter på 5 mdr. og en stor pige på snart 3 år. Jeg synes vores morgener og aftener er enormt stressende ind imellem og tænker, om der mon er noget vi kunne gøre anderledes?
Vil rigtig gerne høre, hvordan I gør.
Jeg ved ikke, om jeg er den rette til at svare, da jeg er hjemmegående i de her år, og derfor ikke ved, hvordan det ville være, hvis jeg selv havde et fuldtidsarbejde at passe...
Men for nu, er du vel også på barsel, så vores situationer, kan vel sammenlignes lidt.
De dage, hvor vi har styr på det (læs:der er naturligvis undtagelser, da varme dyner som bekendt kan trække noget så grusomt i en):
Vækkeuret ringer kl. 6 (Så er det sandsynligt at begge børn sover en lille bitte smule endnu). En forælder står op og går i bad osv. Den anden bliver liggende lidt, men står op med barn/børn, hvis de vågner, før den anden har badet færdigt. Ellers kommer færdigbadet forælder og tager ældstebarnet op med dyne og det hele for at placere forsovet unge på sofa med en kop mælk og tegnefilm, mens der laves kaffe og stilles morgenmad frem. Lille barn tages også op, men er sandsynligvis allerede stået op med den anden forælder (hvis ikke vækkes begge). Lille barn skiftes, børster tænder og får tøj på (som er lagt frem). Får så flaske.
Så er der morgenmad ved spisebordet og morgentv-kiggeri er slut. Herefter tager stort barn tøj på (er lagt frem) og børster tænder/tisser/børster hår/bliver klar.
Så er der lidt legetid, mens forældre pakker tasker, får styr på flyverdragt og hvad der ellers skal medbringes i ren og pæn tilstand.
Forældre gør sig færdige.
Så er der afgang, da kl. er 8:30, og børn har mødetider før ni i hver deres institution. Som regel kører mor begge børn, som har korte dage, - jeg henter også, kl 14. Nogen gange kører far begge børn om morgenen, for så at tage videre (lidt sent) på arbejde.
I mellemtiden bliver der gjort rent, vasket osv. Eventuelt træner jeg.Tid på nettet er der også nogengange (som nu).
Eftermiddag: Snacks og hygge, mens aftensmaden forberedes (stille og roligt og med mange afbrydelser). Den store hjælper.
Så kommer far hjem.
Så er der mad.
Herefter putter den ene forælder børnene i bad, mens den anden rydder op, tager af bordet/er huslig.
Op af bad og i nattøj, børste tænder...
Så lidt legetid/tv-tid.
19-19:30: Puttetid. Som regel putter jeg den yngste, og vi skiftes lidt til at putte den store.
Noget i den dur....
Og så er man altsæå også træt kl 20!!