Jeres hverdag og rytme med 2 (eller flere) børn i huset

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2013

Frk. Himmelblå

Tulle28 skriver:

Hej piger,

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan jeres hverdag ser ud - hvornår står I op, hvem gør hvad, hvornår spiser I, hvordan ser jeres aftenrytme ud?

Vi har en lille datter på 5 mdr. og en stor pige på snart 3 år. Jeg synes vores morgener og aftener er enormt stressende ind imellem og tænker, om der mon er noget vi kunne gøre anderledes?

Vil rigtig gerne høre, hvordan I gør.

Jeg ved ikke, om jeg er den rette til at svare, da jeg er hjemmegående i de her år, og derfor ikke ved, hvordan det ville være, hvis jeg selv havde et fuldtidsarbejde at passe...

Men for nu, er du vel også på barsel, så vores situationer, kan vel sammenlignes lidt.

De dage, hvor vi har styr på det (læs:der er naturligvis undtagelser, da varme dyner som bekendt kan trække noget så grusomt i en):

Vækkeuret ringer kl. 6 (Så er det sandsynligt at begge børn sover en lille bitte smule endnu). En forælder står op og går i bad osv. Den anden bliver liggende lidt, men står op med barn/børn, hvis de vågner, før den anden har badet færdigt. Ellers kommer færdigbadet forælder og tager ældstebarnet op med dyne og det hele for at placere forsovet unge på sofa med en kop mælk og tegnefilm, mens der laves kaffe og stilles morgenmad frem. Lille barn tages også op, men er sandsynligvis allerede stået op med den anden forælder (hvis ikke vækkes begge). Lille barn skiftes, børster tænder og får tøj på (som er lagt frem). Får så flaske. 

Så er der morgenmad ved spisebordet og morgentv-kiggeri er slut. Herefter tager stort barn tøj på (er lagt frem) og børster tænder/tisser/børster hår/bliver klar. 

Så er der lidt legetid, mens forældre pakker tasker, får styr på flyverdragt og hvad der ellers skal medbringes i ren og pæn tilstand. 

Forældre gør sig færdige.

Så er der afgang, da kl. er 8:30, og børn har mødetider før ni i hver deres institution. Som regel kører mor begge børn, som har korte dage, - jeg henter også, kl 14. Nogen gange kører far begge børn om morgenen, for så at tage videre (lidt sent) på arbejde.

I mellemtiden bliver der gjort rent, vasket osv. Eventuelt træner jeg.Tid på nettet er der også nogengange (som nu).

Eftermiddag: Snacks og hygge, mens aftensmaden forberedes (stille og roligt og med mange afbrydelser). Den store hjælper.

Så kommer far hjem.

Så er der mad.

Herefter putter den ene forælder børnene i bad, mens den anden rydder op, tager af bordet/er huslig.
Op af bad og i nattøj, børste tænder... 

Så lidt legetid/tv-tid.

19-19:30: Puttetid. Som regel putter jeg den yngste, og vi skiftes lidt til at putte den store.

Noget i den dur....

Og så er man altsæå også træt kl 20!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2013

Tulle28

Nemesis skriver:

kan huske da Sara var 5 mdr hvor svært det var at være to stedet på en gang. Den store skulle stadig have hjælp til bad, nattøj oav og den lille ville i hvertfald ikke ligge alene på det tidspunkt.

Så hun røg i vikle eller bæreselen. viklen var bedst.

indtil august hvor den store startede skole sov vi gerne til kl 7.30 og de var i bh/vs 8.30-9. så det var dejlige rolige morgener.

Nu ringer vækkeuret kl. 6.30. Jeg vækker den store på vej til badeværelset så han lige når at vågne lidt.

Han tager selv tøj på nu.
Kl 6.50 kommer lillepigen op og i tøjet. Kl 7 serveres der morgenmad og kl 7.30 senest kører vi.

Lillepien bliver hentet ca. 14.15 i bh og så henter vi storebror i sfoen og er hjemme igen ca. 15.30.

nogle morgener når jeg at sætte en vask over om morgenen...andre gange er det om eftermiddagen/ aftenen.

i dag er det svømmedag..så der er jo samtidig bad. alt efter hvad de ellers render og laver så er det baf 1-2 gange om ugen og ellers en vaskeklud. Men de er også eksembørn og må derfor ikke komme så tit i bad pga. huden.

Ja det bliver nok lidt lettere, når den store bliver lidt mere selvkørende - og den lille holder op med at skrige når hun skal sove

Min store datter har faktisk også lidt sart hud og burde heller ikke blivet badet så ofte, men jeg synes hendes numse lugter ellers. På trods af at hun bliver vasket. Men sådan en natble der... Den lugter af tis og synes det er svært at få lugten væk. Måske er jeg bare lidt sart

Anmeld

5. februar 2013

Tulle28

Frk. Himmelblå skriver:

Jeg ved ikke, om jeg er den rette til at svare, da jeg er hjemmegående i de her år, og derfor ikke ved, hvordan det ville være, hvis jeg selv havde et fuldtidsarbejde at passe...

Men for nu, er du vel også på barsel, så vores situationer, kan vel sammenlignes lidt.

De dage, hvor vi har styr på det (læs:der er naturligvis undtagelser, da varme dyner som bekendt kan trække noget så grusomt i en):

Vækkeuret ringer kl. 6 (Så er det sandsynligt at begge børn sover en lille bitte smule endnu). En forælder står op og går i bad osv. Den anden bliver liggende lidt, men står op med barn/børn, hvis de vågner, før den anden har badet færdigt. Ellers kommer færdigbadet forælder og tager ældstebarnet op med dyne og det hele for at placere forsovet unge på sofa med en kop mælk og tegnefilm, mens der laves kaffe og stilles morgenmad frem. Lille barn tages også op, men er sandsynligvis allerede stået op med den anden forælder (hvis ikke vækkes begge). Lille barn skiftes, børster tænder og får tøj på (som er lagt frem). Får så flaske. 

Så er der morgenmad ved spisebordet og morgentv-kiggeri er slut. Herefter tager stort barn tøj på (er lagt frem) og børster tænder/tisser/børster hår/bliver klar. 

Så er der lidt legetid, mens forældre pakker tasker, får styr på flyverdragt og hvad der ellers skal medbringes i ren og pæn tilstand. 

Forældre gør sig færdige.

Så er der afgang, da kl. er 8:30, og børn har mødetider før ni i hver deres institution. Som regel kører mor begge børn, som har korte dage, - jeg henter også, kl 14. Nogen gange kører far begge børn om morgenen, for så at tage videre (lidt sent) på arbejde.

I mellemtiden bliver der gjort rent, vasket osv. Eventuelt træner jeg.Tid på nettet er der også nogengange (som nu).

Eftermiddag: Snacks og hygge, mens aftensmaden forberedes (stille og roligt og med mange afbrydelser). Den store hjælper.

Så kommer far hjem.

Så er der mad.

Herefter putter den ene forælder børnene i bad, mens den anden rydder op, tager af bordet/er huslig.
Op af bad og i nattøj, børste tænder... 

Så lidt legetid/tv-tid.

19-19:30: Puttetid. Som regel putter jeg den yngste, og vi skiftes lidt til at putte den store.

Noget i den dur....

Og så er man altsæå også træt kl 20!!

Det er faktisk præcis sådan det foregår her - lige bortset fra at far og den ældste kører kl. 8.00.

Jeg har det som om jeg er blevet kørt over, når klokken er 20.00

Anmeld

5. februar 2013

Alarnna

følger også lige med Venter nr. 2 her til april

Anmeld

5. februar 2013

Frk. Himmelblå

Tulle28 skriver:

Det er faktisk præcis sådan det foregår her - lige bortset fra at far og den ældste kører kl. 8.00.

Jeg har det som om jeg er blevet kørt over, når klokken er 20.00

Lige præcis. 

Af samme grund vil jeg også til at træne mere (igen). Da jeg var bedst til at holde en god rutine, gav træningen mig to vågne timer mere i døgnet, - det er ikke så lidt!!

Anmeld

5. februar 2013

LR85

Tulle28 skriver:

Hej piger,

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan jeres hverdag ser ud - hvornår står I op, hvem gør hvad, hvornår spiser I, hvordan ser jeres aftenrytme ud?

Vi har en lille datter på 5 mdr. og en stor pige på snart 3 år. Jeg synes vores morgener og aftener er enormt stressende ind imellem og tænker, om der mon er noget vi kunne gøre anderledes?

vi har en på 7 måneder og en på 3 år. Og absolut ingen stress. 

Manden er væk 5 aftener om ugen da han er tjener. 

jeg har jo barsel så derfor altid rolige morgener.

står op ved 8 tiden, giver den lille morgenmad mens den store spiser. 

Skifter og giver tøj på den ene og så den anden. 

Pakker ting, børster tænder, jeg kommer i tøjet og så i overtøjet. 

Alt det tager ca en time. Afsted til børnehaven. 

Putte den lille (sover selv nogengange) og ellers diverse gøremål. 

Henter den store ved 14-15 tiden og går hjem og hygger med lidt mad, iPad, lego mm hvor begge børn er med. (Hvis den lille ikke sover lur)

gør klar til mad. Ofte noget der er klargjort eller tidligere retter vi har frosset ned. Bruger ofte kun 15 min forberedelsestid på maden. 

børnene leger/hygger mens jeg rydder op. Hvis der er kaos med børnene, venter jeg med a rydde op. 

Gøre klar til sengetid til den store ved 19 tiden. han kommer i bad 2 gange om ugen. Han bruger stadig ble og bliver vasket hver gang han blir skiftet. 

det er lidt forskelligt hvornår den lille kommer i seng, og han sover ret dårligt, så ham kan jeg godt bruge hele aftenrn på. 

Spørg endelig. Sys vi har riiiigeligt tid herhjemme

Anmeld

5. februar 2013

Benjamins'mor

Tulle28 skriver:

Helt iorden - det er godt med lidt fif

Lige præcis.

Vil nemlig ikke risikere at forsømme min søn.

Anmeld

5. februar 2013

Rockertand

Tulle28 skriver:

Hej piger,

Jeg er alene med 3 børn (under 6 år) i hverdagene, og det fungerer fint, det er UTROLIGT vigtigt med rutiner, faste rammer, forudsigelighed og planlægning, vi gør stort set de samme ting hver dag, hvilket gør børnene selvkørende på mange punkter til trods for, at de ikke er så gamle.

Til den lidt mere underholdende side af sagen hører, at jeg multitasker lige så snart, jeg kan, det vil sige, at leg med børnene kan være, at vi laver wii-zumba (så er der trænet), at badeværelset bliver gjort rent, mens børnene er i bad - og hvis man tager bunken af rent tøj med derud, så kan man også lægge tøj sammen, mens man synger sjove sange sammen med dem. Jeg laver små pilates-benøvelser, mens jeg liggende ammer den mindste (ser garanteret lidt sjovt ud), når den mindste har tryghedsbehov i ulvetimen, så kan jeg sagtens have en barnevogn stående ved siden af mig, mens jeg står ved gryderne, der er rigtig mange muligheder, hvis man tænker lidt kreativt....og så er jeg altså heller ikke mere supermor, end at jeg kan give den store lov til at spille computer (godt nok læringsspil, men alligevel), mens den mellemste stener til Einsteins, og den lille leger i kravlegården, bare 30 minutter på dén måde har fraskrevet rigtig megen stress.

- og så har jeg lært, at jeg ikke kan nå det hele....der kan godt ligge en bunke af rent vasketøj til sammenlægning, der kan godt være en opvaskemaskine, der ikke bliver tømt hver dag, og der kan godt være en enkelt aften i ny og næ, hvor vi får rugbrød, utænkeligt for bare 6 år siden, men nu prioriterer jeg på en anden måde, og jeg skal såmænd nok få et poleret hjem igen en dag.

Anmeld

5. februar 2013

MorDk

Rockertand skriver:

Jeg er alene med 3 børn (under 6 år) i hverdagene, og det fungerer fint, det er UTROLIGT vigtigt med rutiner, faste rammer, forudsigelighed og planlægning, vi gør stort set de samme ting hver dag, hvilket gør børnene selvkørende på mange punkter til trods for, at de ikke er så gamle.

Til den lidt mere underholdende side af sagen hører, at jeg multitasker lige så snart, jeg kan, det vil sige, at leg med børnene kan være, at vi laver wii-zumba (så er der trænet), at badeværelset bliver gjort rent, mens børnene er i bad - og hvis man tager bunken af rent tøj med derud, så kan man også lægge tøj sammen, mens man synger sjove sange sammen med dem. Jeg laver små pilates-benøvelser, mens jeg liggende ammer den mindste (ser garanteret lidt sjovt ud), når den mindste har tryghedsbehov i ulvetimen, så kan jeg sagtens have en barnevogn stående ved siden af mig, mens jeg står ved gryderne, der er rigtig mange muligheder, hvis man tænker lidt kreativt....og så er jeg altså heller ikke mere supermor, end at jeg kan give den store lov til at spille computer (godt nok læringsspil, men alligevel), mens den mellemste stener til Einsteins, og den lille leger i kravlegården, bare 30 minutter på dén måde har fraskrevet rigtig megen stress.

- og så har jeg lært, at jeg ikke kan nå det hele....der kan godt ligge en bunke af rent vasketøj til sammenlægning, der kan godt være en opvaskemaskine, der ikke bliver tømt hver dag, og der kan godt være en enkelt aften i ny og næ, hvor vi får rugbrød, utænkeligt for bare 6 år siden, men nu prioriterer jeg på en anden måde, og jeg skal såmænd nok få et poleret hjem igen en dag.

Hvor ER du bare sej!! Sådan!

Anmeld

5. februar 2013

Rockertand

MorDk skriver:

Hvor ER du bare sej!! Sådan!

Tak  Jeg er på barsel, så det hele lyder jo nemt nok....indtil videre 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.