pastry26 skriver:
Men det kan jo være med til at forklare moderens valg og ikke mindst desperation. Synes det er mere forfærdeligt at nogen mennesker lever med en frygt så stor hver eneste dag, at de tyr til sådanne metoder. Og nej, det gør det ikke mere rigtigt det hun gør i mine øjne, men at gå så langt til at sige at hun ikke fortjener børn.. Stakkels kvinde. Vi skal være glade for at bo i Dk 
Tak for din indsigt.
Du har fået mig til at tænke og sætte tingene i perspektiv. Det er nemt at blive chokeret, når vi bor i lille, trygge Danmark.
Jeg kan fortælle, at min søns far har mærker i siden af ansigtet, der er skåret ind med en kniv af hans bedstemor, da han var helt lille.
Adams far er fra Sierra Leone i Vestafrika, og tilbage da de blev taget som slaver og solgt videre, var det ikke muligt for nogen af slaverne at vide, hvor de kom fra, og hvem de var.
De lavede derfor et system, hvor de skar deres stamme- og familietegn ind på siden af ansigtet på deres nyfødte børn, så de kunne finde ud af, hvem de var, og hvor de kom fra.
Da slaverne blev frigivet og fik lov til at vende hjem til bl.a Freetown (en by som blev oprettet af tidligere slaver fra Europa og Amerika), kunne man finde sin familie og/eller stamme, og man var ikke helt alene i verden.
Det samme under slavetiden, når de blev solgt videre; de kunne finde en søster/bror/kusine andet, som de aldrig havde mødt men kunne kende netop pga disse mærker i ansigtet.
Min søns fars generation er den sidste, der har fået skåret disse mærker i huden, men det har været frygten for at miste sine børn til fremmede mennesker, der har fået de ældre generationer til at fortsætte denne tradition.
Ja, vi er uforstående over for dette "overgreb" mod børn, men det er også svært at sætte sig i deres sted og forstå, hvad de oplever / har oplevet.
Der sker rigtig mange kidnapninger i Latinamerika, og jeg skal ikke gøre mig klog på, om det er grunden til, at denne mor føler sig nødsaget til at mærke sit barn, så det kan blive genkendt, men hvis det er årsagen, så forstår jeg lige pludselig det hele lidt bedre.