Hvad har man pligt til som bopælsforælder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2013

baby012

Bopælsforældren skal KUN give tøj og sko med.. Ikke bleer, ikke mad, ikke legetøj, ikke barnevogn osv. 

og det er bopælsforældren som bestemmer hvad barnet skal have med.. Jeg har en veninde som har købt noget tøj i genbrug, det har børnene så med til samvær, der kan IKKE stilles krav om f.eks. festtøj eller udklædning osv. 

Så må samværsfirældren selv købe.. 

Bidraget samvlrsforældre betaler, dækker kun tøj.. 

Mht. Kørsel er det den forældre som skal have barnet spm sørger for transport.. Så barnet hentes af samværs forældrene ved start af samvær, og af bopælsforældre ved slut af samvær.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2013

henh01

Lahn11 skriver:

Bopælsforældren skal KUN give tøj og sko med.. Ikke bleer, ikke mad, ikke legetøj, ikke barnevogn osv. 

og det er bopælsforældren som bestemmer hvad barnet skal have med.. Jeg har en veninde som har købt noget tøj i genbrug, det har børnene så med til samvær, der kan IKKE stilles krav om f.eks. festtøj eller udklædning osv. 

Mht. Kørsel er det den forældre som skal have barnet spm sørger for transport.. Så barnet hentes af samværs forældrene ved start af samvær, og af bopælsforældre ved slut af samvær.. 

præcist!

Herhjemme har vi i årevis oplevet at alt det "gode" tøj ikke blev afleveret tilbage - dette blev bragt op i SFV og der blev indgået aftale om at far selv sørge for tøj i samværsperiode (da han havde en masse arvetøj)

Nu er vores barn heldivis så stort at hun selv kan huske at få sit tøj med hjem igen - hun ligner noget af en cirkus npr hun er hos sin far og det vil vi selvfølgelig forsøge at undgå så nu får hun min. 1 sæt på derhjem som de så kan "vaske" og så kan hun have det på i skole igen mandag. (problemet er bare at far ikke vasker tøjet - opdagede efter sidste samvær at min datter havde haft det samme tøj på fredag sovet i det til lørdag, haft det på lørdag og havde det sjovt nok på hjem søndag også)

Kan ikke forstå at det kan være så svært at pakke ALT det tøj ned de har med på samvær, men det er SFV heldigvis også meget lydhør overfor, man kan jo ikke blive ved med at miste dele af sæt efter hvert samvær.

Reglerne er for transport ganske enkel - den der skal have barnet hjem henter, medmindre der er skift i inst så afleverer mor i inst og far henter - dette omvendt på dagen hvor barnet skal hjem til mor igen.

Derudover skal faren sørger for mad, legetøj osv under opholdet.

Anmeld

25. januar 2013

Anonym trådstarter

Fenja09 skriver:

Jeg har læst at du har fået svar på en del af dine spørgsmål, men vælger lige at smide en tilføjelse til det med tøj. Hvis barnet ikke har ordentligt tøj, såsom flyverdragt om vinteren eller måske hullet, slidt eller for småt tøj, så kan samværsforælderen faktisk gå ud og købe nyt tøj til barnet - gemme kvitteringer og så ringe til statsamtet og fortælle situationen. Alt det samværsforælderen har købt til barnet vil så blive en udgift for bopælsforælderen, fordi h*n skal sørge for tøj til barnet.

Og ja, samværsforælderen betaler kun et beløb månedligt, og det kan man jo vælge at trække fra i Skat.

/Fenja

Tak for din tilføjelse

Anmeld

25. januar 2013

Anonym trådstarter

Valle81 skriver:

Jamen så vil det ende statsamtet da jeg ikke tror at samværsforældre bare sluger den. Hvis det ryger i statsamtet siger de 50/50 og hvis ikke det bliver overholdt, så ryger det i retten.

Men hvorfor skal samværsforældren pålægges dette?

Det er os der er samværsforælder og har lidt problemer med bopælsfamilien. De vil ikke dele kørsel overhovedet og de er ikke til at hugge og stikke i desværre. Så det er blevet pålagt os fordi de bare lader være med at komme om søndagen.

Anmeld

25. januar 2013

Anonym trådstarter

Bertris skriver:

Så vidt jeg er orinteret er det 50/50 ved transport, medmindre den ene part flytter langt væk, så skal den der er flyttet betale for transport 

Ellers spørg ved statsforvaltningen  
De kan svare på det hele 

Tak for dit råd  

Anmeld

25. januar 2013

Anonym trådstarter

Lahn11 skriver:

Tak for dit råd.

Jeg tror børnebidraget dækker udgifter i det hele taget og ikke kun tøj. 

Anmeld

25. januar 2013

Anonym trådstarter

henh01 skriver:

præcist!

Herhjemme har vi i årevis oplevet at alt det "gode" tøj ikke blev afleveret tilbage - dette blev bragt op i SFV og der blev indgået aftale om at far selv sørge for tøj i samværsperiode (da han havde en masse arvetøj)

Nu er vores barn heldivis så stort at hun selv kan huske at få sit tøj med hjem igen - hun ligner noget af en cirkus npr hun er hos sin far og det vil vi selvfølgelig forsøge at undgå så nu får hun min. 1 sæt på derhjem som de så kan "vaske" og så kan hun have det på i skole igen mandag. (problemet er bare at far ikke vasker tøjet - opdagede efter sidste samvær at min datter havde haft det samme tøj på fredag sovet i det til lørdag, haft det på lørdag og havde det sjovt nok på hjem søndag også)

Kan ikke forstå at det kan være så svært at pakke ALT det tøj ned de har med på samvær, men det er SFV heldigvis også meget lydhør overfor, man kan jo ikke blive ved med at miste dele af sæt efter hvert samvær.

Reglerne er for transport ganske enkel - den der skal have barnet hjem henter, medmindre der er skift i inst så afleverer mor i inst og far henter - dette omvendt på dagen hvor barnet skal hjem til mor igen.

Derudover skal faren sørger for mad, legetøj osv under opholdet.

Kan fortælle en modsat historie hjemme fra os hvor vi afleverer alt det tøj vi får med på samvær, men hvor moderen ikke kan huske hvad hun har sendt med og derfor tror vi med vilje tilbageholder noget tøj. Men hvad kan en rimelig løsning på sådan en tøjsituation så være hvis alle parter skal være tilfredse?

Anmeld

25. januar 2013

baby012

Anonym skriver:

Tak for dit råd.

Jeg tror børnebidraget dækker udgifter i det hele taget og ikke kun tøj. 

De dækker kun tøj (officielt)

det er derfor du intet andet end tøj skal give med under samvær.. 

Anmeld

25. januar 2013

baby012

Anonym skriver:

Kan fortælle en modsat historie hjemme fra os hvor vi afleverer alt det tøj vi får med på samvær, men hvor moderen ikke kan huske hvad hun har sendt med og derfor tror vi med vilje tilbageholder noget tøj. Men hvad kan en rimelig løsning på sådan en tøjsituation så være hvis alle parter skal være tilfredse?

Tage billed af tøjet når der afleveres  

Anmeld

25. januar 2013

Bonna

Jeg har lagt tøj til min datters far, for jeg fik ALDRIG noget retur, så en dag da jeg hentede min datter efter samvær gik jeg i kommoden, hentede min datters tøj og lagde så noget han kunne bruge fremover.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.