Er her nogen herinde der har forstand på arv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2013

Smil

Profilbillede for Smil
Smil skriver:

Okay, så er jeg med 

Men svaret er faktisk det samme. Tvangsarven på de 25% af hendes værdier/ejendom kan hun ikke bestemme over og de skal fordeles ligeligt mellem hendes 2 sønner - uanset at den ene søn måtte være død, idet hans børn altså dig og din bror/søster træder I hans sted.

Du skrev værdien var 600.000 kr. - 25 % heraf er 125.000. 

Heraf skal der betales boafgift på 15 %, hvilket udgør 18.750 kr. Dermed er der 106.250,00 kr. tilbage. Dette beløb skal fordeles mellem de to sønner, hvilket giver 53.125,00 til hver søn. Du skal jo dele pengene med din bror/søster og vil derfor arve omkring 26.562,00kr. 

Men der vil sikkert blive tale om et offentligt skifte, og så bliver det hele klaret derved. Jeg kan ikke lige huske om der er nogle andre afgifter på stående for - men nogenlunde sådan tror jeg det ender.. Men jeg svæger dog ikke  Husk at offentlig skifte sagtens kan tage et år eller mere.. 

Men hellere gør som Sisse siger og selv kontakt skifteretten.. Kender ikke så meget til, hvordan det rent praktisk foregår 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2013

Stumpen

Smil skriver:

Okay, så er jeg med 

Men svaret er faktisk det samme. Tvangsarven på de 25% af hendes værdier/ejendom kan hun ikke bestemme over og de skal fordeles ligeligt mellem hendes 2 sønner - uanset at den ene søn måtte være død, idet hans børn altså dig og din bror/søster træder I hans sted.

Heraf skal der betales boafgift på 15 %, hvilket udgør 18.750 kr. Dermed er der 106.250,00 kr. tilbage. Dette beløb skal fordeles mellem de to sønner, hvilket giver 53.125,00 til hver søn. Du skal jo dele pengene med din bror/søster og vil derfor arve omkring 26.562,00kr. 

Men der vil sikkert blive tale om et offentligt skifte, og så bliver det hele klaret derved. Jeg kan ikke lige huske om der er nogle andre afgifter på stående for - men nogenlunde sådan tror jeg det ender.. Men jeg svæger dog ikke  Husk at offentlig skifte sagtens kan tage et år eller mere.. 

vil det sige at det nulevende bror/barn får 53000 + de resterende 75% som afdøde måske har testementeret til ham?

Anmeld

18. januar 2013

Anonym trådstarter

Smil skriver:

Okay, så er jeg med 

Ah. 25% af 600.000 er 150.000. og skal livsarvinger ikke kun betale boafgift, af det beløb der er over 264.000 ?

Anmeld

18. januar 2013

Smil

Profilbillede for Smil
Anonym skriver:

Ah. 25% af 600.000 er 150.000. og skal livsarvinger ikke kun betale boafgift, af det beløb der er over 264.000 ?

Ej undskyld - ved ikke lige hvorfor jeg regnede videre med 125.000 kr. - det er selvfølgelig 150.000 kr..

Jo det er også rigtgt  forhold til, at der kun skal betales boafgift af det beløb, der er over de 264.000 kr. - men er lidt i tvivl om, hvornår de 15 % sådan rent praktisk betales i forhold til,at I alle sammen er samme type arvinger.. Det er lidt svært at forklare

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.