Er her nogen herinde der har forstand på arv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2013

Anonym trådstarter

(august) skriver:

Hej

Mener at I (to børnebørn til afdøde) skal dele 25%.

Snak evt. med en advokat, de har styr på sådan noget, men det er jo også noget skifteretten laver for jer.

Ja det ved jeg godt at de gør, men det tager bare pokkers lang tid.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2013

(august)

Anonym skriver:

Ja det ved jeg godt at de gør, men det tager bare pokkers lang tid.

Det gør det, men er ret sikker på at i skal dele de 25 %. Mener tvangsarven er 50% af boet, som så skal deles mellem de to børn, og dvs. 25% til hvert barn, og da i er børnebørn, skal i jo så dele de 25%.

Siger igen snak med en advokat. Der findes gratis rådgivningscentre rundt om i landet som kan hjælpe med det.

Anmeld

18. januar 2013

Stumpen

Anonym skriver:

Jamen det jeg ikke forstår er bl.a. Skal vi så dele de 25% eller er det 25% hver?

I skal dele...

puha jeg tror ikke jeg ønskede at arve fra sådan en dame 

Anmeld

18. januar 2013

Anonym trådstarter

Stumpen skriver:

I skal dele...

puha jeg tror ikke jeg ønskede at arve fra sådan en dame 

Det gør jeg så. Hvis jeg kan blive gældsfri, samt forsøde mit og min søns liv bare en lille smule, så gør jeg det gerne for hendes penge. 

Synes trods alt at hun skylder mig et eller andet.

Anmeld

18. januar 2013

Smil

Profilbillede for Smil
Anonym skriver:

Ja. Hun har testementeret alt til hendes nulevende barn. -og samtidig oplyst at hendes afdøde barn ikke havde nogen livsarvinger, men vi er altså to børn af ham.

Der blev jeg lige forvirret igen - undskyld 

Det er da en mand, som er død ik? Manden har ikke nogen ægtefælle, men manden har to sønner, hvoraf den ene søn er død, men har efterladt sig to børn (dig og din søster/bror).

Såfremt dette er korrekt forstået, er 25% af hans ejndom/værdier tvangs arv, som han ikke kan råde over i form af et testamente. Disse 25% skal fordeles ligeligt mellen hans to sønner. Da den ene søn dog er død, vil denne søns arv tilfalde sønnes børn. Af dette beløb skal der betales boafgift på 15 %.

De resterende 75 % havde den nu afdøde mand ret til at råde over via et testamente, hvori han kunne bestemme hvem der skulle arve hvad.

I relation til "moren" - mener du da den afdøde mands mor? Såfremt hun har oprettet testamente, har hun kun haft mulighed for at disponere over de 75% af sine værdier/ejendom, idet 25 % altid vil være tvangsarv. Men hun må gerne bestemme, at de øvrige 75 % kun skal gå til hendes nulevende søn.

Jeg håber det giver en smule mening  

Anmeld

18. januar 2013

Stumpen

Anonym skriver:

Det gør jeg så. Hvis jeg kan blive gældsfri, samt forsøde mit og min søns liv bare en lille smule, så gør jeg det gerne for hendes penge. 

Synes trods alt at hun skylder mig et eller andet.

Ro på, jeg skriver det ikke for at være kritisk.. Jeg må vel gerne have en anden mening end dig og stadig tales pænt til 

Anmeld

18. januar 2013

Anonym trådstarter

(august) skriver:

Det gør det, men er ret sikker på at i skal dele de 25 %. Mener tvangsarven er 50% af boet, som så skal deles mellem de to børn, og dvs. 25% til hvert barn, og da i er børnebørn, skal i jo så dele de 25%.

Siger igen snak med en advokat. Der findes gratis rådgivningscentre rundt om i landet som kan hjælpe med det.

Jeg prøver osse at få fat i en advokat netop nu. Synes det er indviklet, og de fleste sider beskriver kun mht. hvis der har været en ægtefælde til afdøde.

Anmeld

18. januar 2013

Anonym trådstarter

Smil skriver:

Der blev jeg lige forvirret igen - undskyld 

Det er da en mand, som er død ik? Manden har ikke nogen ægtefælle, men manden har to sønner, hvoraf den ene søn er død, men har efterladt sig to børn (dig og din søster/bror).

Såfremt dette er korrekt forstået, er 25% af hans ejndom/værdier tvangs arv, som han ikke kan råde over i form af et testamente. Disse 25% skal fordeles ligeligt mellen hans to sønner. Da den ene søn dog er død, vil denne søns arv tilfalde sønnes børn. Af dette beløb skal der betales boafgift på 15 %.

De resterende 75 % havde den nu afdøde mand ret til at råde over via et testamente, hvori han kunne bestemme hvem der skulle arve hvad.

I relation til "moren" - mener du da den afdøde mands mor? Såfremt hun har oprettet testamente, har hun kun haft mulighed for at disponere over de 75% af sine værdier/ejendom, idet 25 % altid vil være tvangsarv. Men hun må gerne bestemme, at de øvrige 75 % kun skal gå til hendes nulevende søn.

Jeg håber det giver en smule mening  

Nej en kvinde er død. -Min "farmor". Jeg er barn af hendes afdøde søn.

Anmeld

18. januar 2013

Nemesis

Altså hvis du ikke selv er familie med den der er død, så har du som sådan ikke ret til at arve noget.

Hvis den person i skulle arve fx. jeres mor eller far er død og boede med en anden (ikke biologisk ) så skulle der allerede der have været skiftet i boet.

Hvis den person i skal arve er biologisk i familie med jer, så skal i IKKE regne med automatisk at høre fra skifteretten, da det kun er kontaktpersonen som bedemanden indberetter til skifteretten og det er den person som skifteretten henvender sig til der SELV skal kontakte evt. andre arvtagere.

selv hvis der foreligger et testamente så kontakter skifteretten ikke dem der skal arve som er nævnt i testamentet.

Så hvis du har nogen som helst tvivl om noget så kontakt selv skifteretten og hør ad hvordan det skal foregå.

Sisse

Anmeld

18. januar 2013

Smil

Profilbillede for Smil
Anonym skriver:

Nej en kvinde er død. -Min "farmor". Jeg er barn af hendes afdøde søn.

Okay, så er jeg med 

Men svaret er faktisk det samme. Tvangsarven på de 25% af hendes værdier/ejendom kan hun ikke bestemme over og de skal fordeles ligeligt mellem hendes 2 sønner - uanset at den ene søn måtte være død, idet hans børn altså dig og din bror/søster træder I hans sted.

Du skrev værdien var 600.000 kr. - 25 % heraf er 125.000. 

Heraf skal der betales boafgift på 15 %, hvilket udgør 18.750 kr. Dermed er der 106.250,00 kr. tilbage. Dette beløb skal fordeles mellem de to sønner, hvilket giver 53.125,00 til hver søn. Du skal jo dele pengene med din bror/søster og vil derfor arve omkring 26.562,00kr. 

Men der vil sikkert blive tale om et offentligt skifte, og så bliver det hele klaret derved. Jeg kan ikke lige huske om der er nogle andre afgifter på stående for - men nogenlunde sådan tror jeg det ender.. Men jeg svæger dog ikke  Husk at offentlig skifte sagtens kan tage et år eller mere.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.