Prøv at læs hvad jeg skriver og lad være med at finde på....alt du skriver stemmer på ingen måde overens med virkeligheden...og mener du virkelig at børn på den måde ekskluderer hinanden eller har du egne praksis erfaringer for det er bestemt ikke mine erfaringer det du beskriver.
Min søn trives og bliver ikke set ned på fordi han er utryg ved at cykle, jeg fortæller ham ikke at han ikke skal cykle de 25 km, det er bare ikke noget han er istand til, præcis som andre feks ikke kan løbe langt, er god til at læse osv.
Jeg fornemmer og oplever at de i min søns klasse anerkender og rummer hinanden..de er sådan nogle skønne unger..og han er en del af en gruppe af de stærke drenge, hvis man kan sige det sådan...men de har overnatningsdage med hinanden osv..store knægte.
Jeg havde frygtet han selv syntes det var øv, men som beskrevet oppe over, så var det jo ikke det.
Nå, men altså...som skrevet før så var jeg selv hjemme fra ture indtil 8 klasse og havde det helt fint med det...og jeg tror ikke på at tvang skal være grundlaget for en god oplevelse...
Mne nu skal han med....og dejligt for ham at han fik sat ord på sine bekymringer...
Knus Eva...som er lidt...hmm..rystet over hvad du kunne få ord af et simpelt spørgsmål..som skal jeg tvinge eller anerkende...
Kære Eva
Jeg har ikke fundet på, jeg har læst hvad du skriver. Jeg siger jo netop, at når du kører ham istedet for at de skal cykle, kunne det være et problem. Børn kan være ganske grusomme mod hinanden.
Nu kender jeg jo hverken dig, dit barn eller den skole, og derfor kunne der jo være andre ting, som du måske ikke var opmærksom på. Der var jo blandt andet lige den unge dreng på 12 år i Holbæk, som hængte sig. Ikke at jeg drager parallel til overlevelsesturen - jeg siger bare, at hvis man ikke snakker ind til tingene og får løst det, kan det blive til noget uoverskueligt for barnet.
Jeg synes også at 25 km på cykel hver vej er langt - alt for langt - og når du nu selv skriver, at han motorisk ikke er på alderssvarende niveau hvad angår cykel, så er det forståeligt. Og jeg skriver jo også, at der kunne være andre årsager til, hvorfor han ikke ville være med.
Det skrevne ord kan være en finurlig ting, jeg kan have noget andet i tankerne, end du opfatter, og det jeg reelt blot mente var, at han ikke skulle gå glip af en sjov oplevelse sammen med vennerne.
Det er super at de har et godt sammenhold i klassen, og det er også super at læreren spurgte ind til årsagen. Og endnu bedre at der formodentlig også er andre forældre, som har haft samme holdning, at de 2x25 km var for meget og man derfor har valgt toget.
Beklager at du har fået mine tanker galt i halsen - de var velmenende.
Annelise

ps. hvis du kigger på mit første indlæg, havde jeg faktisk modificeret det, mens du går ind og svarer på det. Tvang lyder så voldsomt, selvom det reelt er det man som forældre nogen gange gør.