Min søn på 12 år skal på overlevelsestur med hans klasse, men han har ikke lyst til at komme med.
De skal cykle 25 km hver vej og der kører jeg ham, da han ikke er tryg ved at cykle...men han har ikke lyst til at tage med.
Jeg ved at jeg kan tvinge ham og bare sige han skal...men hvad mener I..skal han tvinges eller bestemme selv?
Knus Eva..
Jeg synes, du skal opmuntre ham, så han ikke mærker din usikkerhed omkring turen. Da du allerede fra starten af siger, at han ikke skal cykle med i fællesskab med vennerne, bliver han allerede der mærket som en out-sider fra den gruppe, medmindre det er pga. manglende motorik, så er det selvfølgelig forståeligt.
Men det sætter allerede en markant stemning mod ham fra de andre i klassen. Noget a la "nåeeeee han tror nok han er noget" og "han gider bare ikke" og især denne her "det er snyd hvorfor skal vi...."
Måske trives han slet ikke i klassen, måske er han kropslig svag og ikke på niveau med sine venner, og så skal han da netop igang med at komme med til noget hygge og andet samme med klassen, så det spiller for ham.
Så mit svar vil også være her
JA HAN SKAL MED bare vent, han vil være glad for det bagefter, da han får fællesoplevelser med de andre.
Men find ud af, om han overhovedet trives i klassen også - spørg ind til årsagen - tit er det meget nemmere når man snakker om tingene i en tryg atmosfære, hvor det bare er jer to, der er fortrolige

Og nu kan jeg se, at du har lagt et svar ind, mens jeg sad og skrev - så der kommer lige dette her tilrettet. Du har ret, man skal ikke tvinge børn til noget, som de i bund og grund ikke har lyst til, hvis der er en fornuftig forklaring, hvilket der jo reelt var, og som I fik løst.

Annelise
Anmeld