Tvang eller ej....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2009

prettybutterfly

Jeg ville HELT KLART lade ham blive hjemme HVIS det altså er et reelt problem!!!!
Jeg var selv på en lignende tur omkring samme alder og det var forfærdeligt. Jeg husker bare at vi cyklede super hurtigt, og jeg havde svart ved at følge med i forvejen. Og så har jeg også astma og havde svært ved at trække vejret. Derudover begyndte min næse at løbe helt vildt. Men fordi alle kørte sååå stærkt(syntes jeg), så havde jeg ikke engang tid til at stoppe for at pudse næse eller evt. tage min astma medicin. Endte med jeg tudbrødelse og alle syntes jeg var mærkelig og jeg fik et akavet forhold til nogle en en tid efterfølgende. Det var en forfærdelig oplevelse, ikke at kunne følge med, og ikke at kunne ordne det nødvendige som ex bare at pudse næse fordi alle kørte så stærkt. Jeg ville KLART lade ham blive hjemme, for hvis det bliver en elendig tur kan det få konsekvenser for hans selvværd og den måde de andre ser ham. Lige meget om han ik kan tale med ang. turen i 2 dage. Derefter er alt om den alligevel glemt.

Skriv endeligt hvad det ender med!!!!

Knus Mona

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2009

Sweet1978

Jeg synes det er vigtigt børnene også er en del af det sociale liv der hører til skolen, så ja han skal med.

Havde faktisk lige diskussionen med min eksmand, i sidste uge, om et eftermiddagsarrangement i sfo, det var en dag jeg skulle hente og skrev derfor at han skulle sige til Nadia at hun bare skulle tage ned bussen så hentede jeg hende i parken som man skulle. Det kom der en lang sms diskussion ud af for iflg. ham havde hun ikke lyst og det burde vi acceptere og jeg mente ikke hun tog skade af et lille kærligt skub i den rigtigt retning (skal her lige tilføjes at skolen observerer hende fordi hun iflg. dem har sociale problemmer). Det endte så med at regne den fredag så jeg lod hende slippe alligevel, men mener godt man må puffe sine børn lidt engang imellem.

Anmeld

16. juni 2009

BinaMor

ka-ri-na skriver:

jeg har stemt ja... men det kommer igen lidt an på hvor "bange" han er for denne tur og det kan du trods alt bedst selv fornemme... 

prøv evt. at tale med ham omkring hvad grunden er til at han ikke vil med... måske er det noget simpelt i kan finde ud af sammen... og du kan jo sige til ham at i kan aftale han tager een dag af gangen og ellers henter du ham...

det ville nemli også være synd hvis han får en dårlig oplevelse.... og på den anden side er det også synd at gå glip af det der måske kunne være en masse gode oplevelser...

helt enig

Anmeld

16. juni 2009

Christinahr

hvorfor vil han ikke med? hvis han reelt ikke vil, skal han slippe - men forstår ikke han ikke vil med sammen med kammeraterne

Anmeld

16. juni 2009

Honningblomst

Tusind tak for alle Jeres svar...jeg har ikke rigtig kunne få et svar ud af ham, andet end han bare ikke havde lyst. Syntes det har været svært at presse ham til at sige hvad, når nu han ikke kunne eller ville.
Jeg har tænkt det var pga det faktum at han ikke kunne cykle med og måske syntes det var pinligt og han mistede ansigt.
Men det hele løste måske sig selv da han kom hjem i dag.....hans lærer havde talt med ham en til en og det viste sig at han ikke havde aftalt at sove med nogen og at han var for genert til at spørge...jeg vidste slet ikke de selv skulle stå for at finde steder at sove og synes måske det kan stille nogle børn i situationer som ikke er så rare. Men han tager med, men KUN hvis han kan sove sammen med sine venner, så nu håber jeg der er plads i det telt...
Men min søn er glad nu og glæder sig..
Havde han stået fast, trods lidt pres og løsninger fra min side, så var han blevet hjemme, tror ikke på der kommer noget godt ud af at tvinge børn til noget, som skal være rart...det hele skal være rart i forbindelse med sådanne ture og aktiviteter..
Knus og tak for alle svar..

Anmeld

16. juni 2009

Skimmelramt og mor

Min søn på 12 år skal på overlevelsestur med hans klasse, men han har ikke lyst til at komme med.
De skal cykle 25 km hver vej og der kører jeg ham, da han ikke er tryg ved at cykle...men han har ikke lyst til at tage med.
Jeg ved at jeg kan tvinge ham og bare sige han skal...men hvad mener I..skal han tvinges eller bestemme selv?
Knus Eva..

Jeg synes, du skal opmuntre ham, så han ikke mærker din usikkerhed omkring turen. Da du allerede fra starten af siger, at han ikke skal cykle med i fællesskab med vennerne, bliver han allerede der mærket som en out-sider fra den gruppe, medmindre det er pga. manglende motorik, så er det selvfølgelig forståeligt.

Men det sætter allerede en markant stemning mod ham fra de andre i klassen. Noget a la "nåeeeee han tror nok han er noget" og "han gider bare ikke" og især denne her "det er snyd hvorfor skal vi...."

Måske trives han slet ikke i klassen, måske er han kropslig svag og ikke på niveau med sine venner, og så skal han da netop igang med at komme med til noget hygge og andet samme med klassen, så det spiller for ham.

Så mit svar vil også være her JA HAN SKAL MED bare vent, han vil være glad for det bagefter, da han får fællesoplevelser med de andre.

Men find ud af, om han overhovedet trives i klassen også - spørg ind til årsagen - tit er det meget nemmere når man snakker om tingene i en tryg atmosfære, hvor det bare er jer to, der er fortrolige

Og nu kan jeg se, at du har lagt et svar ind, mens jeg sad og skrev - så der kommer lige dette her tilrettet. Du har ret, man skal ikke tvinge børn til noget, som de i bund og grund ikke har lyst til, hvis der er en fornuftig forklaring, hvilket der jo reelt var, og som I fik løst.

Annelise

Anmeld

16. juni 2009

Pia.

Du kender næsten mit svar... jeg siger nej du skal IKKE tvinge ham afsted... - Jeppe er en dreng lige som dig og mig Eva så han ved godt selv hvad han siger fra over for... jeg ville lytte til ham...

Ja turen bliver sikkert sjov HVIS han tager med, men halvdelen af denne tur er jo på cykel og allerede der har Jeppe ikke lyst og overskud til at være en del af det - så jeg syntes helt klart han selv skal vælge... - Han ved godt hvad han går glip af, han er jo en stor dreng...

Knus Pia, som håber I finder den rigtige løsning for jer begge to...

Anmeld

16. juni 2009

Pia.

Eva skriver:

Tusind tak for alle Jeres svar...jeg har ikke rigtig kunne få et svar ud af ham, andet end han bare ikke havde lyst. Syntes det har været svært at presse ham til at sige hvad, når nu han ikke kunne eller ville.
Jeg har tænkt det var pga det faktum at han ikke kunne cykle med og måske syntes det var pinligt og han mistede ansigt.
Men det hele løste måske sig selv da han kom hjem i dag.....hans lærer havde talt med ham en til en og det viste sig at han ikke havde aftalt at sove med nogen og at han var for genert til at spørge...jeg vidste slet ikke de selv skulle stå for at finde steder at sove og synes måske det kan stille nogle børn i situationer som ikke er så rare. Men han tager med, men KUN hvis han kan sove sammen med sine venner, så nu håber jeg der er plads i det telt...
Men min søn er glad nu og glæder sig..
Havde han stået fast, trods lidt pres og løsninger fra min side, så var han blevet hjemme, tror ikke på der kommer noget godt ud af at tvinge børn til noget, som skal være rart...det hele skal være rart i forbindelse med sådanne ture og aktiviteter..
Knus og tak for alle svar..

Det havde jeg ikke lige læst... Godt I fandt ud af det...

Anmeld

16. juni 2009

Honningblomst

Skimmelramt og mor skriver:

Jeg synes, du skal opmuntre ham, så han ikke mærker din usikkerhed omkring turen. Da du allerede fra starten af siger, at han ikke skal cykle med i fællesskab med vennerne, bliver han allerede der mærket som en out-sider fra den gruppe.

Hvis det er pga. manglende motorik, så er det selvfølgelig forståeligt, men det sætter allerede en markant stemning mod ham fra de andre i klassen. Noget a la "nåeeeee han tror nok han er noget" og "han gider bare ikke" og især denne her "det er snyd hvorfor skal vi...."

Måske trives han slet ikke i klassen, måske er han kropslig svag og ikke på niveau med sine venner, og så skal han da netop igang med at komme med til noget hygge og andet samme med klassen, så det spiller for ham.

Så mit svar vil også være her JA HAN SKAL TVINGES MED bare vent, han vil være glad for det bagefter, da han får fællesoplevelser med de andre.

Men find ud af, om han overhovedet trives i klassen også

Annelise

Prøv at læs hvad jeg skriver og lad være med at finde på....alt du skriver stemmer på ingen måde overens med virkeligheden...og mener du virkelig at børn på den måde ekskluderer hinanden eller har du egne praksis erfaringer for det er bestemt ikke mine erfaringer det du beskriver.
Min søn trives og bliver ikke set ned på fordi han er utryg ved at cykle, jeg fortæller ham ikke at han ikke skal cykle de 25 km, det er bare ikke noget han er istand til, præcis som andre feks ikke kan løbe langt, er god til at læse osv.
Jeg fornemmer og oplever at de i min søns klasse anerkender og rummer hinanden..de er sådan nogle skønne unger..og han er en del af en gruppe af de stærke drenge, hvis man kan sige det sådan...men de har overnatningsdage med hinanden osv..store knægte.
Jeg havde frygtet han selv syntes det var øv, men som beskrevet oppe over, så var det jo ikke det.

Nå, men altså...som skrevet før så var jeg selv hjemme fra ture indtil 8 klasse og havde det helt fint med det...og jeg tror ikke på at tvang skal være grundlaget for en god oplevelse...

Mne nu skal han med....og dejligt for ham at han fik sat ord på sine bekymringer...

Knus Eva...som er lidt...hmm..rystet over hvad du kunne få ord af et simpelt spørgsmål..som skal jeg tvinge eller anerkende...

Anmeld

16. juni 2009

Heidi.

Jeg ville ALDRIG nogensinde tvinge mine børn til noget de ikke har lyst til... Jeg kan huske at jeg som barn skulle deltage i ting jeg bestemt ikke havde lyst til.. Og det var ikke sjovt..
Jeg mener ikke du skal tvinge ham..

Knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.