Anonym skriver:
Jeg føler mig som en "dårlig" mor.. eller en som ikke gør det godt nok..
Igen idag kom dagplejen og spurgte om jeg måske ikke er konsekvent nok? Om hun har sutten i munden når hun kommer hjem? Om hun får sin vilje for meget? At hun skal "køre" med os og at vi skal huske hun selv skal begynde tage overtøj af osv osv.. Hun er 22 mdr.. er det bare mig som er alt for meget høne mor eller har jeg ret i at hun stadig er så lille og vi har rigelig tid........

Du skal ikke føle dig, som en dårlig mor
Op med humøret omkring det, i hvert fald...
Jeg er selv pædagog, og jeg går meget ind for børn selvhjulpenhed, da jeg synes det giver en god selvtillig, at prøve at gøre nogle ting selv.
Jeg har en datter på lidt over 1½ år (snart 19 mdr) Og hun hjælper selv til med, fx at tage tøj af og på - det er jo begrænset hvad de kan helt selv, også i 22mdrs-alderen, men hjælp hende med fx at åbne skoene, så kan hun måske selv tage dem af osv. osv. Min datter tager selv handsker, hue og støvler af (når jeg lige har hjulpet hende med at åbne dem lidt) Det er også en god idé, at have små gøremål de kan hjælpe med derhjemme. Herhjemme hjælper min datter med at dække bord og tømme opvaskemaskine, samt tømme vaskemaskinen for tøj.. Vi gør det i fællesskab, fx. tager hun tingene fra opvaskemaskinen og giver mig dem, og sås sætter jeg dem på plads
De små elsker at være med til det hele, og så længe man hjælper dem på vej, og de selv er interesseret, så er det jo den bedste læremåde
Hun smider også selv bleen i skraldespanden, og kravler op på toiletsædet osv. Der er mange små ting de kan være med til, og som gør dem til små selvsikre individer på den positive måde - bare det hele tiden er på deres eget initiativ.... 
Synes det er ok, at din DP-mor spørger indtil, hvad I gør derhjemme, og om du er konsekvent nok. Du kan jo bare sige til hende, at I gør det, som I synes føles rigtigt - for så er man jo aldrig helt galt på den 
Anmeld