Årh den opdragelse :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. januar 2013

Anonym trådstarter

Faith skriver:

Ej hun lyder da virkelig også som en pige der er fremme i skoene! Hun kan da masser af ting.

Og det der med at hun gerne vil op til dig. Det er åbenbart et behov hun har, og det ville jeg aldrig sige nej til. Hvis en af mine drenge kommer og vil op, så kommer de da op. Også selvom jeg er ved at lave mad, vaske op eller andet.

Den med sutten når i handler. Den er svær synes jeg. For hun er jo ikke så gammel endnu og finder garanteret stor tryghed i den sut. Vi er begyndt at sige til drengene at deres sutter skal ligge i bilen mens vi handler, simpelthen fordi vi synes det ser grimt ud at børn på 2½ render rundt med sut offentligt. Men din pige er jo stadig en lille en og kan have et stort behov for sin sut. Det tror jeg ikke jeg ville "kæmpe" ret meget for at ændre.

Ej du aner ikke hvor glad jeg er for at du skriver det!! TAK!
Jeg har selv haft det sådan at jeg føler mig "forkert" når jeg tager min datter op når hun hele tiden spørger.. men når jeg har set hvor ked hun bliver hvis jeg siger nej så har jeg bare forsat.. tænker også at det vel helt naturlig kommer at hun ikke vil jo ældre hun bliver?? 
Men ja jeg synes jo også selv hun er en kvik og dygtig lille pige.. og helt ærlig hun er ingen gang to endnu.. har det selv sådan at når hun er næsten 2,5 år så må vi begynde at være mere konsekvente med sutten og begynde toilet træne osv.. men lige nu synes jeg altså stadig hun er lille og ja hun har virkelig behov for sin sut! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2013

Anonym trådstarter

Mamalou skriver:

Du skal lade være med at tage de ting jeres dagplejemoder siger som et angreb, men som råd og vejledning. Spørg indtil hvis du ikke forstår, hvorfor hun spørger som hun gør og spørg om hun er bekymret i forhold til, at din datter ikke er aldersvarende. Jeres dagplejemoder har sikkert ikke sagt det for at gør dig fortræd

Vh. Louise

Nej det ved jeg også! Og sagde hun også til mig idag.. men altså det er fordi vi taler om det flere gange om måneden.. og jeg er snart træt af det! Det er fordi hun mener min datter "køre rundt" med os.. at hun prøver os af og der er hun meget konsekvent.. hvor jeg tænker arh men come on.. hun er jo ikke en lille djævel og jeg har meget mere forståelse for de ting.. Plus at jeg synes det ok hun bruger sutten når hun er ked/utryg.. og hun kommer op når hun spørger.. 

Anmeld

9. januar 2013

Anonym trådstarter

Fenja09 skriver:

Altså at du står med din datter i armene når du henter hende fra dp er for mig en helt naturlig reaktion når man ser sit barn efter mange timers adskillelse. Det vi også her, både manden og jeg.

Og ja, her får vores datter også sutten når vi kører fra dp og hjem, hun er så træt, ligesom du også skriver din datter er. Hvis vi skal ud at handle så tager jeg sutten i lommen og håber på, at hun vil undvære den imens, men ellers så får hun sgi sutten. Hvis jeg var dig ville jeg når hun har den alder hun har prøve at aflede hendes opmærkesomhed - det samme som når du laver mad. Ikke at jeg siger, at du ALDRIG skal tage hende op når du laver mad, men prøv om du ikke kan gøre hende opmærksom på noget andet.

Når jeg laver aftensmad herhjemme, så er det farmands opgave at holde hende beskæftiget, så ser de tegnefilm eller læser i en af hendes bøger - og jo hun kommer da ud til mig, men så får hun lov at sidde med en gryde og ske og så laver hun en masse larm  Og det gælder selvfølgelig den anden vej, hvis det er far der laver mad. Jeg vil helst ikke have hende i køkkenet når der laves varm mad.

Men udfra det du skriver synes jeg kun at du lyder som alle andre forældre - og ja, jeg ville måske lige tage "kampen" lidt op så du ikke skal gå og bære på hende, men det er nok også det.

Det er som nemt at sige de ting der burde ændres og så også få det gjort ( teori og praksis), man skal også have overskuddet som forældre ellers er det nytteløst.

Tusind tak for dine gode svar! 
Jeg gør præcis som dig! Altså tager sutten i lommen og giver så hvis hun bliver ked.. plus jeg prøver at aflede når hun bare KUN vil mig når jeg laver mad.. Vi har et kæmpe køkken så hun kan sagtens sidde og lege med noget uden at være tæt på mad/gryder osv.. men nogle dage er hun bare træt og meget mor glad.. og det synes jeg egentlig er i orden!! 
Men følte mig bare lidt ramt idag.. for det var som om jeg blev angrebet på ting som jeg virkelig selv tænker på/over og har vendt og drejet.. 

Anmeld

9. januar 2013

Mamalou

Anonym skriver:

Nej det ved jeg også! Og sagde hun også til mig idag.. men altså det er fordi vi taler om det flere gange om måneden.. og jeg er snart træt af det! Det er fordi hun mener min datter "køre rundt" med os.. at hun prøver os af og der er hun meget konsekvent.. hvor jeg tænker arh men come on.. hun er jo ikke en lille djævel og jeg har meget mere forståelse for de ting.. Plus at jeg synes det ok hun bruger sutten når hun er ked/utryg.. og hun kommer op når hun spørger.. 

Hvis det var "min" dagplejemor, så ville jeg bede hende om en lidt længere snak - og ikke bare i døren - og få snakket igennem. Jeg ville fortælle hende, at det går mig på at det gentagende gange bliver nævnt og jeg ville have rene linjer. Lige nu forstyr det dig og gør dig usikker, selvom du virker velovervejet i de ting du gør. Sådan skal det ikke være  

Anmeld

9. januar 2013

Faith

Anonym skriver:

Ej du aner ikke hvor glad jeg er for at du skriver det!! TAK!
Jeg har selv haft det sådan at jeg føler mig "forkert" når jeg tager min datter op når hun hele tiden spørger.. men når jeg har set hvor ked hun bliver hvis jeg siger nej så har jeg bare forsat.. tænker også at det vel helt naturlig kommer at hun ikke vil jo ældre hun bliver?? 
Men ja jeg synes jo også selv hun er en kvik og dygtig lille pige.. og helt ærlig hun er ingen gang to endnu.. har det selv sådan at når hun er næsten 2,5 år så må vi begynde at være mere konsekvente med sutten og begynde toilet træne osv.. men lige nu synes jeg altså stadig hun er lille og ja hun har virkelig behov for sin sut! 

Hvis jeg var dig ville jeg fortsætte præcis som du gør nu. Er sikker på i vil kunne mærke når hun er klar til at der skal ske forandringer. Vi har aldrig presset vores drenge til noget de ikke var klar til. Det er kommet fuldstændig af sig selv. Jeg kunne aldrig drømme om at sætte grænser for kys og kram! Det lyder i min verden meget forkert.

Synes din datter lyder fuldstændig alderssvarende, og du lyder til at være en meget kærlig mor. Synes ikke du skal ændre på noget som helst

Anmeld

9. januar 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg gør præcis som dig! Altså tager sutten i lommen og giver så hvis hun bliver ked.. plus jeg prøver at aflede når hun bare KUN vil mig når jeg laver mad.. Vi har et kæmpe køkken så hun kan sagtens sidde og lege med noget uden at være tæt på mad/gryder osv.. men nogle dage er hun bare træt og meget mor glad.. og det synes jeg egentlig er i orden!! 
Men følte mig bare lidt ramt idag.. for det var som om jeg blev angrebet på ting som jeg virkelig selv tænker på/over og har vendt og drejet.. 

Hvis jeg var dig ville jeg bede om en samtale. Jeg ville ikke tage den i døren.

Jeg synes det er nogle underlige udmeldinger. Der mangler nogle pædagogiske overvejelser? Er hun bekymret for at hun ikke er alderssvarende? I hvilke situationer ser hun at jeres datter "kører" rundt med jer? Hvordan er hendes hverdag hos dp? Er det kun overtøjet der er "problemet". For det er der mange børn der måske godt kan, men ikke synes det er det sjoveste i verden. Og man skal jo ikke presse, men motivere.

Anmeld

9. januar 2013

Taco78

Profilbillede for Taco78

Jeg føler mig som en "dårlig" mor.. eller en som ikke gør det godt nok.. 
Igen idag kom dagplejen og spurgte om jeg måske ikke er konsekvent nok? Om hun har sutten i munden når hun kommer hjem? Om hun får sin vilje for meget? At hun skal "køre" med os og at vi skal huske hun selv skal begynde tage overtøj af osv osv.. Hun er 22 mdr.. er det bare mig som er alt for meget høne mor eller har jeg ret i at hun stadig er så lille og vi har rigelig tid........  

Jeg tænker på, hvorfor spørger hun om det?? Altså hvad er det hun ser/oplever i dagplejen?

At din datter har svært ved at vil bestemme alt selv?? At hun ikke kan/vil tage tøj på selv?? At hun vil have sutten hele tiden??

Som udgangspunkt vil jeg sige, at hver gang man gør noget for sit/et barn, som det kunne have gjort selv, så bremser man det i sin udvikling. Når det så er sagt, så skal man bestemt vælge sine kampe med omhu og måske ikke insistere på, at barnet f.eks. selv skal tage jakke og sko på en sen eftermiddag, hvis barnet er træt - så er det bedere at gøre det om morgenen, hvor barnet er frisk og veludhvilet.

Og så er du naturligvis ikke en dårlig mor!!

/ Taco78 

Anmeld

9. januar 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Er glad for at du kan bruge mine "råd", det er jo bare hvad jeg selv gør - aner ikke om det er "korrekt", men det fungere fint for os og det er vel det vigtigste.

Ja, vores køkken er lille, trods det at vi har et stort hus hehe men synes det lyder fornuftigt at prøve på at fravænne hende at ville op når du f.eks laver mad. De skal selvfølgelig have lov til at blive holdt, krammet, kysset osv også på tidspunkter, hvor dagplejemoren stejler. Det bestemmer vi heldigvis selv!

Du skriver også at " det synes du egentlig er helt i orden" og det er bare det aller vigtigste - at du føler du gør det bedste for dit barn, dig selv og jeres familie. Så må du snakke med dp´en og evt spørge om dit barn er bagud med nogle ting, for ellers kan jeg virkelig ikke se, hvad det skulle gøre hende, at du tager hende op eller giver hende sutten i Netto!

Vær åben for hvad dp´en siger, men lyt til dit hjerte

Anmeld

9. januar 2013

MosterA

Anonym skriver:

Igen idag kom dagplejen og spurgte om jeg måske ikke er konsekvent nok? Om hun har sutten i munden når hun kommer hjem? Om hun får sin vilje for meget? At hun skal "køre" med os og at vi skal huske hun selv skal begynde tage overtøj af osv osv.. Hun er 22 mdr.. er det bare mig som er alt for meget høne mor eller har jeg ret i at hun stadig er så lille og vi har rigelig tid........  

Jeg kan godt forstå du har det svært ved at få sådanne udmeldinger af din dagpleje. Det er aldrig sjovt når man som forældre får "kritik" af sn måde at håndtere sit barn på, for det er det dyrebarste man har.

Når det så er sagt, er jeg sikker på, at hun har en god grund til at spørge om de ting hun gør. Det kunne jo være at hun oplevede at din datter gerne ville have sutten mange gang i løbet af dagen og tror at det kunne være fordi hun har den meget hjemme.

At hun sætter tvivl ved om I sætter grænser hjemme kan måske også være med baggund i det hun ser i hverdagen. Om det så er, at hun, hver gang der bliver stillet krav til hende/ikke får sin vilje, lægger sig ned og bliver hidsig eller hvad det er det ved jo kun din dp.

Med hensyn til at stille krav så er min indstilling at man meget tidligt kan stille krav til børn - DER PASSER TIL DERES ALDRE! Har slev en søn på 16 mdr. og jeg ser det som min fornemste opgave at gøre ham så selvstændig at han ikke behøver mig og det gør jeg ikke ved at jeg gør alt for ham.

Med hensyn til når du laver mad så havde vi det samme problem. Vi har så invisteret i en skammel med to trin fra Ikea. Den fandt han hurtigt ud af at komme op og ned af så nu har vi ingen problemer. Han ville bare se hvad vi lavede oppe ved bordet. 

Håber du tager en snak med din dp så du får noget klarhed og ikke længere er bekymret.

Anmeld

13. januar 2013

Sitrani

Anonym skriver:

Du skal ikke føle dig, som en dårlig mor Op med humøret omkring det, i hvert fald...

Jeg er selv pædagog, og jeg går meget ind for børn selvhjulpenhed, da jeg synes det giver en god selvtillig, at prøve at gøre nogle ting selv.

Jeg har en datter på lidt over 1½ år (snart 19 mdr) Og hun hjælper selv til med, fx at tage tøj af og på - det er jo begrænset hvad de kan helt selv, også i 22mdrs-alderen, men hjælp hende med fx at åbne skoene, så kan hun måske selv tage dem af osv. osv. Min datter tager selv handsker, hue og støvler af (når jeg lige har hjulpet hende med at åbne dem lidt) Det er også en god idé, at have små gøremål de kan hjælpe med derhjemme. Herhjemme hjælper min datter med at dække bord og tømme opvaskemaskine, samt tømme vaskemaskinen for tøj.. Vi gør det i fællesskab, fx. tager hun tingene fra opvaskemaskinen og giver mig dem, og sås sætter jeg dem på plads De små elsker at være med til det hele, og så længe man hjælper dem på vej, og de selv er interesseret, så er det jo den bedste læremåde Hun smider også selv bleen i skraldespanden, og kravler op på toiletsædet osv. Der er mange små ting de kan være med til, og som gør dem til små selvsikre individer på den positive måde - bare det hele tiden er på deres eget initiativ....

Synes det er ok, at din DP-mor spørger indtil, hvad I gør derhjemme, og om du er konsekvent nok. Du kan jo bare sige til hende, at I gør det, som I synes føles rigtigt - for så er man jo aldrig helt galt på den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.