Årh den opdragelse :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.321 visninger
29 svar
0 synes godt om
9. januar 2013

Anonym trådstarter

Jeg føler mig som en "dårlig" mor.. eller en som ikke gør det godt nok.. 
Igen idag kom dagplejen og spurgte om jeg måske ikke er konsekvent nok? Om hun har sutten i munden når hun kommer hjem? Om hun får sin vilje for meget? At hun skal "køre" med os og at vi skal huske hun selv skal begynde tage overtøj af osv osv.. Hun er 22 mdr.. er det bare mig som er alt for meget høne mor eller har jeg ret i at hun stadig er så lille og vi har rigelig tid........  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2013

Muhmi

Det er jo individuelt hvad de små kan/vil.. Så kan ikke forstå at de har så travlt?

Men kan hun det som hun "bør" når hun er 22 mdr.?

Anmeld

9. januar 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Igen idag kom dagplejen og spurgte om jeg måske ikke er konsekvent nok? Om hun har sutten i munden når hun kommer hjem? Om hun får sin vilje for meget? At hun skal "køre" med os og at vi skal huske hun selv skal begynde tage overtøj af osv osv.. Hun er 22 mdr.. er det bare mig som er alt for meget høne mor eller har jeg ret i at hun stadig er så lille og vi har rigelig tid........  

Du er ikke en dårlig mor fordi du måske pylrer lidt for meget om din datter, men det er rigtig nok at de skal selv begynde at gøre tingene, hvor det for os forældre er lidt nemmere at vi gør det for dem.

Min datter er 16 måneder og jeg prøver at være konsekvent, men nogle gange falder det da helt til jorden - tror alle har prøvet det. Om du er konsekvent kan jeg ikke vide, da jeg ikke kender dig og du heller intet skriver om det i dit indlæg.

Er sikker på at du gør det godt nok, der er bare så mange måder at gøre tingene på og der ikke nogen facitliste, man kan kun tage imod gode råd og gøre hvad man selv synes er bedst.

/Fenja

Anmeld

9. januar 2013

birthee

Muhmi skriver:

Det er jo individuelt hvad de små kan/vil.. Så kan ikke forstå at de har så travlt?

Bliver nødt til lige at høre hvad de skal kunne når de er 22 mdr?

Anmeld

9. januar 2013

Anonym trådstarter

Muhmi skriver:

Hvad skal man kunne? Er der sådan en tjekliste ? 
Hun er riglig kvik pige.. men meget følsom..
Men hun kravlede som 7 mdr. gik som 1 år.. kan over 130 ord.. snakker i sætninger og kan tælle til 10.. hun kan selv tage jakke af og hue og åbne velcro i sko.. hun spiser med ske og gaffel og ja hvad kan jeg ellers sige..... 

Anmeld

9. januar 2013

DitteFisk

For det første er der ingen småbørn der bevidst kan 'køre rundt' med deres forældre. Og for det andet er der intet galt i at hjælpe hende med tøjet endnu Nogle gange er det bare ikke dén kamp man skal tage og nogle gange slet ikke henne i dagplejen.

Jeg ville personligt selvfølgelig tænke over hendes udmeldelse og overveje om der kan være noget om det, men ellers svare hende med, at i vælger de kampe med hende, som i finder mest vigtige - der er ingen grund til at gøre for mange ting til konflikter

Anmeld

9. januar 2013

B&J

det er jo sååå forskelligt hvad børn kan når de er 22mdr og børne skal jo også selv have lyst til at gøre det... daniel kan feks ikke selv tage flyverdragt på inu og han bliver snart 3 men han hjælper så meget han kan og prøver..... det vigtigste er de prøver og man stille og roligt lære sine børn det altså syntes din dp mor har lidt for travlt især med tøjet

Anmeld

9. januar 2013

Aagaard

Anonym skriver:

Åh det er svært at sige om du er for meget høne mor. Lidt hønemor er godt, men for meget hæmmer jo barnet.

Du siger at i har masser af tid, og det tager omkring 4-10X så langtid at lade barnet tage sit eget tøj på som det ville gøre at give ham/hende tøjet på selv. Det kan sagtens gøres til en go ting at tage tøj på selv. Måske i skal hjælpes ad?
Hvis dit barn ser disney Junior og kender special agent OSO, så se om du kan lave " 3 lette trin"

Men syntes egentlig ikke at du skal lade din måde at være mor/forældre på styres af hvad DP mener. Hvis du er af den overbevisning at hun stadig er så lille at det ikke vil give mening for hverken jer eller hende - så hold dig/jer til det.

Anmeld

9. januar 2013

Faith

Det er jo en vurderingssag. Hvis i mener i har tid nok, så er det vel sådan det er. Det er jo jeres barn.

Mine drenge er lige blevet 2½ og vi gør rigtig meget for at forberede dem til snarlig børnehavestart. De tager selv tøj på (i det omfang de gider. Vi presser dem ikke), hvilket ofte resulterer i trøjen omvendt på, 2 forskellige sokker osv. De er flere gange kommet i dp med to forskellige strømper på. De tager selv overtøj og støvler af, hvilket er en kæmpe sejr for dem når det lykkes.

Sutterne forsøger vi at begrænse til om natten. Men dermed ikke sagt at de ikke får dem hvis de en dag har behov for det. Hvis de er trætte eller kede af det får de dem selvfølgelig.

De hjælper med at dække bord og bærer selv deres service ud i køkkenet. De hælder selv daftevand op og skærer deres mad ud (med hjælp fra os). Og de siger tak for mad når de går fra bordet.

Alt sammen for at ruste dem til børnehaven hvor der stilles nogle større krav til dem end i dp. Synes det er rart at sende et par drenge i børnehave som godt kan nogle ting selv. Tror det vil gøre det nemmere for dem.

Men det er jo en vurdering i som forældre skal lave. I kender jo jeres barn bedst.

Anmeld

9. januar 2013

Anonym trådstarter

Fenja09 skriver:

Du er ikke en dårlig mor fordi du måske pylrer lidt for meget om din datter, men det er rigtig nok at de skal selv begynde at gøre tingene, hvor det for os forældre er lidt nemmere at vi gør det for dem.

Min datter er 16 måneder og jeg prøver at være konsekvent, men nogle gange falder det da helt til jorden - tror alle har prøvet det. Om du er konsekvent kan jeg ikke vide, da jeg ikke kender dig og du heller intet skriver om det i dit indlæg.

Er sikker på at du gør det godt nok, der er bare så mange måder at gøre tingene på og der ikke nogen facitliste, man kan kun tage imod gode råd og gøre hvad man selv synes er bedst.

/Fenja

Tusind tak for svar! 
Nej jeg skriver ikke meget om det.. 
men dagplejen synes jeg står for meget med hende i armene.. men altså det jo fordi jeg ikke har set min datter i 8 timer og vi begge lige vil sige hej.. men hun går da selvfølgelig selv ind om morgenen og ud af døren når vi skal hjem osv.. 
Men efter vores snak tænkte jeg at nu måtte jeg hellere gøre så hun ikke fik sutten.. i netto blev hun helt vild over hun ikke måtte få den.. kastede sig ned og var dybt ulykkelig.. Tænkte til sidst at det var mega pinlig og hun fik sutten.. men hun var også stjerne træt og har 2 tænder på vej som bare "trækker tænder ud" 
Når jeg laver mad om aftenen vil hun tit op i armene.. gør jeg som regel.. så sidder hun lige et-to minutter også vil hun ned igen og løber ind og leger eller ind til far osv.. men siger jeg nej til hende "mor laver lige mad" så bliver hun MEGA ked!!  så har undladt "tage" kampen for hun vil bare lige op kort jo.. men altså hun er jo ved at være to år og bliver tungere og tungere.. så ved ikke om jeg skal stå fast?? 
For nogle uger siden ville hun altid op når vi gik ude og handle eller lignende.. det var simpelthen så tungt svært når man skal betale ved kassen osv.. men nu har jeg de sidste mange gange sagt "ej du skal ikke op nu, men vi kan holde i hånden".. og det er hun blevet dygtig til! Nu siger hun selv "Hold hånden" når hun bliver lidt "utryg" når vi er ude og det kun en sjælden gang hun så VIL op... men årh jeg kan ikke finde ud af om det er mig der er gal på den eller.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.