ADHD ? Eller er han blot en dreng ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2013

morethanperfect

Nettemor skriver:

Har ikke læst hele tråden

Men som regel vil de ikke teste for ADHD før de er 5 år.

Men kan han koncentrere sig om at sidde og læse en bog? Hvordan er han i dagplejen og hvad siger hun der ?

Han kan ikke læse en bog desværre , for jeg syns det er så hyggeligt .

Han kan kun se tegnefilm han selv bestemmer , alt andet i fjernsynet hvor han skal sidde stille kan han slet ikke koncentrerer sig om ..

De siger han er meget hyperaktiv .. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2013

morethanperfect

grinny skriver:

Jeg har ikke selv børn med ADHD, men har en kæreste med ADHD og hvis jeg var dig ville jeg passe på med at tage til lægen og sige "jeg tror mit barn ADHD" - ikke for at skræmme dig, men det er tit at diagnosen bliver trukket ned over hovedet på folk og så starter medicineringen.

ADHD er ikke kun at de fare rundt, ADHD er mere at man ikke kan koncentrere sig om de samme ting i længere tid. Min kæreste f.eks. skal VIRKELIG bide sig selv i læben hvis vi skal se en film sammen, men computerspil kan fange ham. Hvis han sidder ved noget hvor han ikke skal bruge hjernen, så kan han ikke. Det samme er med uddannelser, han får aldrig en gymnasiel uddannelse fordi han kan ikke koncentrere sig om at skulle høre på en lærer, derimod er han god til erhvervsuddannelser, som f.eks. vvs, hvor han det meste af tiden laver noget. 

Selvfølgelig kan din søn have ADHD, men hvis jeg var dig ville jeg først og fremmest skrive ned om det er koncentrationen der "svigter", eller om det er en dreng der har krudt i numsen. Han ser fjernsyn siger du, er det alt fjernsyn han kan koncentrere sig om, eller er det noget bestemt?

Alle disse små ting ville jeg skrive ned og så vurdere og læse mig til, om det er det ene eller det andet 

Okay .

Ville også bare høre om det måske var optakt til det ...

Det er kun noget tegnefilm han selv vælger han vil se ..
Alt andet kan han slet ikke koncentrerer sig om ..

Anmeld

6. januar 2013

morethanperfect

Tulle28 skriver:

I mine ører lyder det helt normalt for en dreng i hans alder. Min datter havde også en periode, hvor hun stammede og gør det stadigvæk ind imellem, når hun bliver ivrig eller er træt. Og løber også altid rundt, hun går sjældent også selvom det hun skal have er 2 meter væk Tror bare der sker meget med dem i den alder. Jeg ville overhovedet ikke bekymre mig. Ikke endnu ihvertfald

Okay .. Tusind tak for svar 

Anmeld

6. januar 2013

morethanperfect

Månsson skriver:

Nej det lyder ikke som ADHD men som en dreng med krudt i røven og som trænger til nogle grænser omkring at nu sidder vi og spiser og det gør man ved bordet osv.. Det virker som helt alm. adfærd.. For at jeg ville tænke ADHD sku der nogle asociale aspekter ind, vrede og stort søvn behov samt større konsentrationsbesvær

Han er enormt kærlig , MEN når han blir vred bliver han rigtig vred !

Han har f.eks kradset en dreng fra DP til blods i hovedet .. Aner ik om det har noget med det at gøre 

Han vil tit , hvis de er i legestue , bare sidde i et hjørne for sig selv et stykke tid .. Og ja , han kan kun koncentrerer sig om at se tegnefilm f.eks hvis han selv vælger det .. 

Anmeld

6. januar 2013

grinny

morethanperfect skriver:

Okay .

Ville også bare høre om det måske var optakt til det ...

Det er kun noget tegnefilm han selv vælger han vil se ..
Alt andet kan han slet ikke koncentrerer sig om ..

Det kan også godt være optakt til ADHD  Det er jo mega svært at se forskel på energi og ADHD  

Men en læge kan igennem spørgsmål og test vurdere om der er tale om ADHD 

Anmeld

6. januar 2013

DitteFisk

morethanperfect skriver:

Ja nu stiller jer spørgsmålet herinde ..

Oscar , er MEGET oppe og køre , HELE tiden ..

Han sidder aldrig stille og roligt og leger ..

Hvis han venter på mad , eller venter på noget , eller keder sig , står han med hænderne og bevæger fingrerne på et bord .. Ved ik om i forstår det ..

Han går ikke når han skal noget , han LØBER ALTID ..
Hvis han bare skal ind i stuen ude fra køkkenet løber han også .. Tror det er en uge siden jeg sidst så ham gå ...

Han er begyndt at stamme .. Ved ik om det har noget med det at gøre ..

Han kan HØJEST , sidde og spise aftensmad i sin stol i 10 min. så vil han ned .. Så kan han løbe frem og tilbage inde i stuen og komme og få lidt mad engang i mellem , for han er egentlig ikke mæt .. Men han kan bare ikke sidde stille .. Når han endelig sidder i sin stol , sidder han og sparker med benene , vrider sig i stolen , og banker med hænderne eller fingrerne som før er nævnt ..

Han sover uroligt om natten .. Kan høre i babyalarmen at han ligger og tumler rundt ..

Og han snakker RIGTIG meget , og rigtig hurtigt , nok også derfor han stammer det ved jeg ikke ..

Men jeg tænkte , skal jeg tage et smut forbi lægen med ham ?? Eller skal jeg bare lade det være ?? 

Nu ved jeg ikke præcis hvor gammel han er, men det kan være meget svært at bedømme, alt efter alder. Børn ER impulsstyrede. 

Når det så er sagt så lyder det meget som min søn. Hans krop er altid i bevægelse og den konstante krops-uro satte tanker i gang hos både mig som mor og i børnehaven. 

Derfor tog vi i fællesskab kontakt til børnefysio- og ergo-terapeuterne og tværfaglig team for at sætte dem ind i vores bekymringer. Dengang var min søn 3½. Der er lange ventetider hos fys og ergo, så det er med at tage kontakt tidligt. 

Lang historie kort, så ville vi finde ud af om uroen kunne tænkes at være neurologisk eller fysiologisk. Altså om han måske havde svært ved at kapere sanseintryk i hjernen og derfor var urolig, eller om han havde svært ved at kapere sanseintryk i kroppen, og derfor var urolig. 

Med nogle tænke-tests og fysiske tests hos fys og ergo og en analyse deraf fandt vi ud af at han har store sansemotoriske vanskeligheder (altså at det sidder i kroppen) Og grunden er, at han har meget lav muskelspænding/muskeltonus. 

Kunne skrive meget om lav muskelspænding, men hovedsageligt er det kroppens grundspændning, og at kroppen ikke får nok impulser fra krop til hjerne til at holde sig i gang, med mindre barnet bevæger sig hele tiden. Ergo - han bevæger sig for ikke at 'falde sammen'. 

Nå, men min dreng er nu 5 åg går til fys hver uge, for han har brug for massive sansemotorisk input til sin krop for at det kan blive bedre. 

Undskyld det blev så langt. Vil bare sige, at det langt fra er sikkert at man har ADHD fordi man har en urolig krop (ADHD er en dysfunktion i hjernen) - derfor er det vigtigt at finde ud af hvor det kommer fra, og jeg er glad for at min dreng ikke bare blev stemplet som ADHD'er på trods af hans adfærd, men at det blev undersøgt på anden vis også (for vi VAR også omkring ADHD-emnet).

Mange knus 

Anmeld

6. januar 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Det er helt normalt for drenge, at have krudt i r.... Vi har både en pige og en dreng, og der ER bare forskel.

Jeg synes desværre der er kommet den tildens, at hvis man har en dreng som ikke kan sidde stille, så hører man ofte "han har da sikkert ADHD".

Jeg ville ikke være bekymret - nyd, at du har en dreng som ER dreng

Anmeld

6. januar 2013

L&V

morethanperfect skriver:

Han er enormt kærlig , MEN når han blir vred bliver han rigtig vred !

Han har f.eks kradset en dreng fra DP til blods i hovedet .. Aner ik om det har noget med det at gøre 

Han vil tit , hvis de er i legestue , bare sidde i et hjørne for sig selv et stykke tid .. Og ja , han kan kun koncentrerer sig om at se tegnefilm f.eks hvis han selv vælger det .. 

Jeg tror det er ganske normalt. Men det er jo svært at gi et kvalificeret bud på når man ikke har observeret ham.. Og uanset hvad er udredning heller ikke en mulighed med hans alder..

Jeg tror hvis det var mig ville jeg være mere fast og rutine præget og gøre meget ud af at fortælle hvad der skal ske og italesætte følelser osv så gør i i hvert fald jeres hvis der sku være en snert af noget

Anmeld

6. januar 2013

Lone Jakobsen

jeg giver flere af de andre ret i at din søn er lidt for lille til at vurdere om der er tale om adhd. mange 2 årige har krudt bagi, så selv om du gik til lægen med ham, er det nok tvivlsomt om de vil gøre noget.

jeg har selv en søn på 8, som altid har været meget rastløs og nærmest hyper aktiv. hans humør er aldrig okay, han er altid enten vred, ked af det eller meget glad (ved ikke om det giver mening) samtidig har han meget store problemer med at begå sig socialt. han har simpelthen ingen fornemmelse for hvordan hans adfærd påvirker andre.

her var det først da han var omkring 4 at børnehaven ville gå med til at søge hjælp til ham, og det er desværre først nu hvor han er 8 år, at han skal udredes for netop adhd.

så hvis jeg var dig ville jeg nok vælge at se tiden lidt an. selv om jeg godt forstår din bekymring.

Anmeld

6. januar 2013

morNov2010

morethanperfect skriver:

Nu skal jeg lige høre ..

Går på tæer ?? Det har Oscar nemlig også gjort altid .. 
Troede ikke det havde noget med det at gøre ?

Og nej , Oscar hører heller ikke ordentlig efter . Vi kan sige tingene RIGTIG mange gange til ham , før han lytter ..

Ja han gik konsekvent på tæer. Fik af vide da han var lille, at han var stresset, det er der nogen børn der er når de gør det.
Uanset hvad, så er mit bedste råd Struktur struktur struktur. Det er vejen frem uanset om han "fejler" noget eller ej.
Held og lykke med det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.