morethanperfect skriver:
Ja nu stiller jer spørgsmålet herinde ..
Oscar , er MEGET oppe og køre , HELE tiden ..
Han sidder aldrig stille og roligt og leger ..
Hvis han venter på mad , eller venter på noget , eller keder sig , står han med hænderne og bevæger fingrerne på et bord .. Ved ik om i forstår det ..
Han går ikke når han skal noget , han LØBER ALTID ..
Hvis han bare skal ind i stuen ude fra køkkenet løber han også .. Tror det er en uge siden jeg sidst så ham gå ...
Han er begyndt at stamme .. Ved ik om det har noget med det at gøre ..
Han kan HØJEST , sidde og spise aftensmad i sin stol i 10 min. så vil han ned .. Så kan han løbe frem og tilbage inde i stuen og komme og få lidt mad engang i mellem , for han er egentlig ikke mæt .. Men han kan bare ikke sidde stille .. Når han endelig sidder i sin stol , sidder han og sparker med benene , vrider sig i stolen , og banker med hænderne eller fingrerne som før er nævnt ..
Han sover uroligt om natten .. Kan høre i babyalarmen at han ligger og tumler rundt ..
Og han snakker RIGTIG meget , og rigtig hurtigt , nok også derfor han stammer det ved jeg ikke ..
Men jeg tænkte , skal jeg tage et smut forbi lægen med ham ?? Eller skal jeg bare lade det være ?? 
Nu ved jeg ikke præcis hvor gammel han er, men det kan være meget svært at bedømme, alt efter alder. Børn ER impulsstyrede.
Når det så er sagt så lyder det meget som min søn. Hans krop er altid i bevægelse og den konstante krops-uro satte tanker i gang hos både mig som mor og i børnehaven.
Derfor tog vi i fællesskab kontakt til børnefysio- og ergo-terapeuterne og tværfaglig team for at sætte dem ind i vores bekymringer. Dengang var min søn 3½. Der er lange ventetider hos fys og ergo, så det er med at tage kontakt tidligt.
Lang historie kort, så ville vi finde ud af om uroen kunne tænkes at være neurologisk eller fysiologisk. Altså om han måske havde svært ved at kapere sanseintryk i hjernen og derfor var urolig, eller om han havde svært ved at kapere sanseintryk i kroppen, og derfor var urolig.
Med nogle tænke-tests og fysiske tests hos fys og ergo og en analyse deraf fandt vi ud af at han har store sansemotoriske vanskeligheder (altså at det sidder i kroppen) Og grunden er, at han har meget lav muskelspænding/muskeltonus.
Kunne skrive meget om lav muskelspænding, men hovedsageligt er det kroppens grundspændning, og at kroppen ikke får nok impulser fra krop til hjerne til at holde sig i gang, med mindre barnet bevæger sig hele tiden. Ergo - han bevæger sig for ikke at 'falde sammen'.
Nå, men min dreng er nu 5 åg går til fys hver uge, for han har brug for massive sansemotorisk input til sin krop for at det kan blive bedre.
Undskyld det blev så langt. Vil bare sige, at det langt fra er sikkert at man har ADHD fordi man har en urolig krop (ADHD er en dysfunktion i hjernen) - derfor er det vigtigt at finde ud af hvor det kommer fra, og jeg er glad for at min dreng ikke bare blev stemplet som ADHD'er på trods af hans adfærd, men at det blev undersøgt på anden vis også (for vi VAR også omkring ADHD-emnet).
Mange knus