Tilknytningsfasen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2013

Fenja09

AnnaKJ skriver:

Inspireret af tråden om at starte tidligt i dp

Jeg kom til at tænke på det med, at der er en fase i små børns liv, hvor de er "bange" for fremmede og meget knyttede til sin primærepersoner (er det ikke tilknytningsfasen?).

Er det muligt at den kan ligge tidligere for nogle børn?

For Carolina har fra hun var 3 mdr +/- været "bange" for andre end min mand og jeg. Det er først nu hvor hun er 6 mdr, at hun er begyndt at åbne op for andre og vil være i hænder på andre uden at blive ulykkelig.
Hun er altid stoppet med at græde så snart hun er kommet over til os igen (dog med en foretrækning af mig), og så har hun været glad igen.

Jeg tænker bare om hun måske er kommet igennem den fase?

Jeg har godt hørt om "fasen", men vi har aldrig oplevet det eller lagt mærke til det. Vores datter har altid været meget åben og glad for andre mennesker. Hun har efter hun er blevet ældre haft en fortrukne forældre, nogle gange er det far og andre gange er det mor. Og nu hvor hun har rundet de 16 måneder har hun folk hun kender, men som ikke er "gode nok" og andre som hun ikke kan undvære når de først er i rummet.

Personligt tror jeg ikke, at man skal ligge alt for meget i det - så længe dit barn trives og har det godt, synes jeg ikke du skal tænke mere over det.

/Fenja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2013

raca

mange børn begynder og lide af spebrations angst omkring 8 mdr.  der hvor de så småt begynder og skelde dem selv fra moren, intil da antager mange pykologer at de er i en symbiose med moren hvor de ikke skildre melle hende og dem selv, men antager de er en enhed.

når de tidligere siger, så er det overlevelse og tyghed.

og nej det har IMO intet med tilvænding og hvad forældrene tror.. men at børn er virkelig forskellige nogle reagere ikke på fremmede og andre reagere virkelig voldsomt. det har intet med hvordan forældrene hår hånteret barnet..

jeg har set det nu 2 gange ved nr 4 i en søskende flok hvor alle de andre nemt kunne holdes og dikkes og hvad ved jeg.. men nr 4 skreg helt vildt...

Anmeld

5. januar 2013

morethanperfect

Noel har ikke været sådan ... Endnu ..

Men Oscar var det mellem 3-4 mdr..

Anmeld

6. januar 2013

Bare mig..

AnnaKJ skriver:

Er heller ikke nervøs - for mener da ikke at hun er bagud
Men normalt ligger den fase (ifølge psykologer) omkring 6-7 mdrs alderen - og så tænkte jeg bare om det kunne lade sig gøre at barnet havde denne fase tidligere?

Den fase kan bestemt ligge før! Lige som det ikke er sikkert, at alle faser er der, eller er lige nemme at se ved det enkelte barn.

Anmeld

6. januar 2013

Frøken J.

AnnaKJ skriver:

Er heller ikke nervøs - for mener da ikke at hun er bagud
Men normalt ligger den fase (ifølge psykologer) omkring 6-7 mdrs alderen - og så tænkte jeg bare om det kunne lade sig gøre at barnet havde denne fase tidligere?

Ja, det kan den godt. Det var de mere oldschool psykologer, som havde en meget fastlåst faseinddeling - Nu om stunder er man mere opmærksom på, at børn er forskellige og udvikling er forskellige, så der kan typisk ses nogle hovedtræk fx i løbet af det første år, men man kan ikke som et færdigt skema sige, at tingene sker her og der. Det er noget mere flydende

Anmeld

6. januar 2013

Muhmi

AnnaKJ skriver:

Inspireret af tråden om at starte tidligt i dp

Jeg kom til at tænke på det med, at der er en fase i små børns liv, hvor de er "bange" for fremmede og meget knyttede til sin primærepersoner (er det ikke tilknytningsfasen?).

Er det muligt at den kan ligge tidligere for nogle børn?

For Carolina har fra hun var 3 mdr +/- været "bange" for andre end min mand og jeg. Det er først nu hvor hun er 6 mdr, at hun er begyndt at åbne op for andre og vil være i hænder på andre uden at blive ulykkelig.
Hun er altid stoppet med at græde så snart hun er kommet over til os igen (dog med en foretrækning af mig), og så har hun været glad igen.

Jeg tænker bare om hun måske er kommet igennem den fase?

Silas har ALTID været meget åben overfor folk.. Indtil han sådan er begyndt at komme mere og mere ud og at folk tror de bare kan gå hen og tage et barn op som ikke har set dem før... Det har gjort ham utryg og genert og det irriterer mig at folk ikke kan lade være med at tage min unge op før han har set dem an for jeg er 100% overbevist om at det er grunden til at han er blevet genert nu, det har han nemlig ALDRIG været før, tværdigmod, jo flere han kunne sidde hos, jo bedre..

Anmeld

6. januar 2013

Clisolka

AnnaKJ skriver:

Tror det er det psykologi-halløj der stiger mig til hovedet
Ihhh altså! Man læser jo så meget og så bliver man jo helt nervøs

Ak jeg tror bestemt ikke du skal være nervøs Børn er jo forskellige 

Jeg kan huske at jeg blev nervøs over at læse om den fase, men den kom hun ikke igennem  

Anmeld

6. januar 2013

Clisolka

Månsson skriver:

Der er de jo os ultra bevidste Vi har problemer med at få laura til at lade være med at gå hen til fremmede

Uh den var straks værre 

Anmeld

6. januar 2013

Tulle28

Min datter er 4 mdr. og har fra fødslen været OK med at sidde hos fremmede. Men den sidste måneds tid har hun nogen gange stukket i et skrig, hvis andre end mig og farmand har siddet med hende. Måske hænger det sammen med at de er blevet mere bevidste? Er ihverttfald sikker på at det er heeeelt normalt

Anmeld

6. januar 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Min dreng har været bange for fremmede i flere omgange. Da han var mindre omkring de 2 måneder, og igen omkring de 8 måneder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.