Tilknytningsfasen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.024 visninger
29 svar
0 synes godt om
5. januar 2013

AnnaK89

Inspireret af tråden om at starte tidligt i dp

Jeg kom til at tænke på det med, at der er en fase i små børns liv, hvor de er "bange" for fremmede og meget knyttede til sin primærepersoner (er det ikke tilknytningsfasen?).

Er det muligt at den kan ligge tidligere for nogle børn?

For Carolina har fra hun var 3 mdr +/- været "bange" for andre end min mand og jeg. Det er først nu hvor hun er 6 mdr, at hun er begyndt at åbne op for andre og vil være i hænder på andre uden at blive ulykkelig.
Hun er altid stoppet med at græde så snart hun er kommet over til os igen (dog med en foretrækning af mig), og så har hun været glad igen.

Jeg tænker bare om hun måske er kommet igennem den fase?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2013

Bare mig..

Ingen børn er ens og derfor er disse forskellige faser blot en slags finger regel.. Nogle børn er også mere generte end andre og generelt bare mere trykhedsnarkomaner. Det er helt normalt at der er forskel på hvornår disse faster starter og slutter. 

Det er lige som nogle børn lærer at kravle flere mdr før anere ;-)

Nu kender jeg selvfølgelig ikke dit barn, men det skal selvfølgelig ikke være alt for mange mdr eller senere, år bagud. Men tror bestemt ikke du skal være nervøs. 

Anmeld

5. januar 2013

L&V

AnnaKJ skriver:

Inspireret af tråden om at starte tidligt i dp

Jeg kom til at tænke på det med, at der er en fase i små børns liv, hvor de er "bange" for fremmede og meget knyttede til sin primærepersoner (er det ikke tilknytningsfasen?).

Er det muligt at den kan ligge tidligere for nogle børn?

For Carolina har fra hun var 3 mdr +/- været "bange" for andre end min mand og jeg. Det er først nu hvor hun er 6 mdr, at hun er begyndt at åbne op for andre og vil være i hænder på andre uden at blive ulykkelig.
Hun er altid stoppet med at græde så snart hun er kommet over til os igen (dog med en foretrækning af mig), og så har hun været glad igen.

Jeg tænker bare om hun måske er kommet igennem den fase?

Laura har aldrig været igennem den face.. Jeg tror det er en af de ting lige som med tigerspring, hvis man tror på de reagere på det så gør de os det. Ser det som meget normalt at de finder trøst og helst vil være ved deres forældre så mere i det tror jeg ikke der er

Anmeld

5. januar 2013

AnnaK89

MGN~NGM<3 skriver:

Ingen børn er ens og derfor er disse forskellige faser blot en slags finger regel.. Nogle børn er også mere generte end andre og generelt bare mere trykhedsnarkomaner. Det er helt normalt at der er forskel på hvornår disse faster starter og slutter. 

Det er lige som nogle børn lærer at kravle flere mdr før anere ;-)

Nu kender jeg selvfølgelig ikke dit barn, men det skal selvfølgelig ikke være alt for mange mdr eller senere, år bagud. Men tror bestemt ikke du skal være nervøs. 

Er heller ikke nervøs - for mener da ikke at hun er bagud
Men normalt ligger den fase (ifølge psykologer) omkring 6-7 mdrs alderen - og så tænkte jeg bare om det kunne lade sig gøre at barnet havde denne fase tidligere?

Anmeld

5. januar 2013

AnnaK89

Månsson skriver:

Laura har aldrig været igennem den face.. Jeg tror det er en af de ting lige som med tigerspring, hvis man tror på de reagere på det så gør de os det. Ser det som meget normalt at de finder trøst og helst vil være ved deres forældre så mere i det tror jeg ikke der er

Måske du har ret
Men tænkte bare på de psykologer der siger at denne fase ligger omkring 6-7 mdrs alderen
Så kunne det nemlig godt være at denne fase alligevel kunne komme tidligere i barnets liv?

Anmeld

5. januar 2013

Clisolka

Månsson skriver:

Vi har heller ikke haft den fase med Isabella på 2 år 

Nu er hun til gengæld begyndt at være lidt genert, når hun møder nogle hun ikke har set før 

Anmeld

5. januar 2013

L&V

AnnaKJ skriver:

Måske du har ret
Men tænkte bare på de psykologer der siger at denne fase ligger omkring 6-7 mdrs alderen
Så kunne det nemlig godt være at denne fase alligevel kunne komme tidligere i barnets liv?

Tror det er et af de der lidt "moderne" fænomener og ikke noget der ligger dybere teori i som sådan.. Tænker lidt sådan noget vores børn psykologer osv, ikke at underkende dem men jeg tror ik man ska gå så meget op i det, men se på barnet og hvis det reagere på de ting så er det jo bare sådan uanset alder så det tror jeg sagtens det kan

Anmeld

5. januar 2013

AnnaK89

Babymor2010 skriver:

Nu er hun til gengæld begyndt at være lidt genert, når hun møder nogle hun ikke har set før 

Tror det er det psykologi-halløj der stiger mig til hovedet
Ihhh altså! Man læser jo så meget og så bliver man jo helt nervøs

Anmeld

5. januar 2013

Rikke _ Mor til Ida <3

Alle børn er jo forskellige, så det tror jeg sagtens kunne være!  Ida på knap 1 år er stadig ikke bange for nogen.

Anmeld

5. januar 2013

L&V

Babymor2010 skriver:

Der er de jo os ultra bevidste Vi har problemer med at få laura til at lade være med at gå hen til fremmede

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.