Morale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. december 2012

Lunae

Det ses desværre ofte! Der er for mange huller i systemet, som gør det muligt for nogle mennesker at udnytte den velfærd, som er tiltænkt dem der har brug for det!

Herhjemme er vi begge studerende og har et barn. Vi har ALDRIG modtaget noget udover su + forsørgertillæg, som alle studerende med børn er berettiget til!

Nu er jeg gravid igen og hos lægen spurgte hun om vi havde brug for ekstra økonomisk støtte, for der var forskellige måder at få hjælp på! Øh nej, vi kan godt klare os selv og vi mangler intet!

Jeg ringede på et tidspunkt til kommunen for at få hjælp til fripladssøgning, hvor hende på kommunen forklarede mig hvordan det faktisk kunne betale sig for os at vi flyttede fra hinanden!

Ja har regnet på det og vi ville få flere penge, hvis jeg var enlig forsøger, men kunne ikke drømme om det - det ligger ikke til mig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Dinna88 skriver:

enig, enig Det er rigtig synd, at der er nogle der ikke lærer noget som helst hjemmefra, som så når at smadre deres økonomi inden de lærer. Og så er man jo stuck, hvis det er rigtig slemt 

Og selvom det ikke er rigtig slemt, kan det stadig tage mange år at betale en forbrugsgæld af, når man er studerende.

Anmeld

27. december 2012

Dinna88

PT skriver:

Og selvom det ikke er rigtig slemt, kan det stadig tage mange år at betale en forbrugsgæld af, når man er studerende.

Ja, for fanden! Man får jo knapt nok betalt renterne   

Det er faktisk lidt underligt, at MADLAVNING er en del af undervisningen, men økonomi er ikke? Altså, bare noget grundlæggende skemalægning osv. penges værdi i f.eks. samf eller mat? hm

Anmeld

27. december 2012

Anonym trådstarter

Dinna88 skriver:

Det er rigtig synd, at nogle prioriterer så forkert - men jeg tror altså, at det ofte bunder i totalt uvidenhed omkring budgetlægning og manglende forståelse for penge. Den der "NU har vi penge, så skal de bare brændes af!"-tendens kommer jo ofte fra dem der til daglig har meget lidt at gøre med. 

Og mange der ender i den situation, at de har lidt at gøre med, er der jo også fordi de selv har skræntet deres økonomi, ved ikke at være sat ind i det. Der er f.eks. den løsning at banken styrer ens budget for et vis antal kroner. Og det er jo godt for dem der ikke kan styre det, men man kan jo så også sige, at de derved ikke lærer at gøre det selv. 

Jeg synes det er rigtig synd, at der er så mange der ikke kan finde ud af, at styre deres egne penge. Det kan jo ske for alle at man ender på kontanthjælp, og derfor har nul og niks at gøre med. Men det gør det jo bare SÅ meget nemmere, at man kan håndtere den lille sum man nu har.

Synes måske bare ikke den slags burde beæønnes men nærmere få hjælp til at lære at styre det og ikke bare få, selv familien bliver brugt og hver gang det er jul og fødselsdag bliver ord som årets høst, dagens udbytte osv brugt, ingen respekt hun forlanger og kræver bare ind, og den slags mennesker er jo bla skyld i der sidder nogle familier der er blevet ramt, som måske ikke kan få hjælp

Anmeld

27. december 2012

Dinna88

Anonym skriver:

Synes måske bare ikke den slags burde beæønnes men nærmere få hjælp til at lære at styre det og ikke bare få, selv familien bliver brugt og hver gang det er jul og fødselsdag bliver ord som årets høst, dagens udbytte osv brugt, ingen respekt hun forlanger og kræver bare ind, og den slags mennesker er jo bla skyld i der sidder nogle familier der er blevet ramt, som måske ikke kan få hjælp

Ja, helt sikkert! Der er vi enige. Men det erjo bare ikke så nemt, at sætte sig ned og lære et voksent menneske al det det kræver, at lægge et budget. Og det er jo en ond cirkel, der nok bare bliver værre og værre for hvert år.

Anmeld

27. december 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Dinna88 skriver:

Ja, for fanden! Man får jo knapt nok betalt renterne   

Det er faktisk lidt underligt, at MADLAVNING er en del af undervisningen, men økonomi er ikke? Altså, bare noget grundlæggende skemalægning osv. penges værdi i f.eks. samf eller mat? hm

Jeg synes, det ville være et oplagt emne at undervise i i samfundsfag. Så kan man i samme omfang undervise i finanskrise og dens opståen og betydning for samfundet.

Anmeld

27. december 2012

Dinna88

PT skriver:

Jeg synes, det ville være et oplagt emne at undervise i i samfundsfag. Så kan man i samme omfang undervise i finanskrise og dens opståen og betydning for samfundet.

Det ville være smart - den eneste jeg husker fra min samfundsfagsundervisning på den privatskole jeg gik på var.......... Velfærd for høns! Fra den dag af, spiste jeg ikke burhønsæg

Anmeld

27. december 2012

M (:

PT skriver:

enig. Man burde nok se bag forbruget, og hvad der ligger til grund for det. At kommunen betaler hendes regninger er en her og nu løsning, som hun måske ikke forstår konsekvenserne ved, men de skal nok komme. Måske ikke i dag men så i morgen.

Jeg går ind for, at privatøkonomi skulle være et obligatorisk fag i 9. klasse, så den næste generation kan lære at styre deres penge, så den næste finanskrise bliver knap så stor som den, vi oplever i øjeblikket.

Enig! 

Anmeld

27. december 2012

PT

Profilbillede for PT
Dinna88 skriver:

Det ville være smart - den eneste jeg husker fra min samfundsfagsundervisning på den privatskole jeg gik på var.......... Velfærd for høns! Fra den dag af, spiste jeg ikke burhønsæg

Jeg kan ærlig talt intet huske fra mine samf timer i folkeskolen - men det er også 15 år siden, og jeg kan altså ikke huske alt

Anmeld

27. december 2012

Dinna88

PT skriver:

Jeg kan ærlig talt intet huske fra mine samf timer i folkeskolen - men det er også 15 år siden, og jeg kan altså ikke huske alt

Det er fordi du er gammel 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.