lillepuller skriver:
Jeg er mor til første barn og vi som forældre er så forvirrende for hvordan vi skal opdrage vores 2 årige søn 
Vi gør alt for at tale pænt og opdrage ham godt men han bestemmer utrolig meget over os ? Er det normalt i den alder?
Hva gør vi forkert og hvad skal vi gør for at ikke være onde forældre ?
Hvornår kan man sende ham i skammekrogen?
Nu har jeg selv en lille niece og hun griner af ALT hvad man siger til hende, og man siger NEJ!, det må du ikke! osv osv, hun tager det simpelthen ikke alvorligt selv man fjerner hende fra de ting hun vil pille ved og hvad ved jeg - og det er endda selvom mor og far siger nej. Hun ved jo at hun bare får et nej, en løftet finger og så er hun på rov igen, det er blevet en leg for hende

Her syntes jeg netop at time-out er en god ide, vil ikke bruge ordet skammekrog. Børnene skal jo ikke skamme sig, men de skal tænke over at det må de ikke når andre siger nej, de skal have grænser og nogle skal have hårdere grænser end andre.
Jeg mener at man giver sit barn en advarsel (= en chance for at være "ordentligt" en sidste gang helt af sig selv) og bliver den ikke overholdt så hedder det 1 minuts time-out for hvert fyldte år hos barnet (børn forstår meget mere end man lige tror).
Er barnet 5 år så er det 5 min i time-out (hvilket betyder ingen tv og andet sjov) og bagefter skal man spørge barnet om det ved hvad det gjorde forkert - altså man skal snakke med sit barn så det forstår konsekvenserne af at lave ulykker. Man skal selvfølgelig snakke pænt og være nede på barnets niveau, men hvis man altid bare render og siger nej, så tror jeg virkelig at man kan rende i noget tid.
Så én advarsel og så en tur i time-out i 2 min fordi han er 2 år - bagefter snakker du så med ham om den ballade han har lavet og siger på en pæn måde at det må man ikke og så spørg om han forstår det - så giver i et kram og alt er godt igen 
Anmeld