Niqab forbud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2012

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Enig. Det må høre ind under det enkelte individs personlige frihed hvordan man vælger at klæde sig.

Til dels enig, personligt går jeg ind for at love skal gælde alle, derfor bør der ikke være undtagelser. Egentlig er forbudet fjollet, på den måde at man skal kunne identificeres iflg loven, dermen har skolen i samme forbud forbudt elefanthuer. Man kan jo egentlig godt (hvis man sætter det lidt på sidsen) sige at elefanthue og niqab er det samme, selvom det ene har kulturelle/reliøse grundlag er det vel maskering.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2012

Stivdie

Anonym skriver:

Vi lige for en god ordens skyld sige, at det her er ikke et forsøg på at skabe endnu en udlændinge debat. - vælger dog alligevel at være anonym, da erfaring siger mig at ord let kan misforståes og fortolkes. Men håber nu stadig på en god debat!

Jeg har nu observeret at flere og flere i Århus begynder at gå med Niqab, der er flere på min skole der har taget det på i løbet af dette år, og nu har en anden skole i Århus valdt at forbyde niqaben pr. 1 januar 2013. Vi har haft flere debatter i klasseforum omkring niqaben og hvordan det er at have medstuderende der er "usynlige". Personligt synes jeg det er problematisk, og har selv rigtig svært ved samarbejde i grupper med en person jeg ikke kan kommunikere 100% med.

Hvad er jeres holdning? er det i orden at en offentlig institution vælger at lave sådan forbud? bør det laves alle vejne, eller bør folk helt selv bestemme hvordan de vil gå klædt??

Som udgangspunkt synes jeg at folk må gå klædt præcis som de lyster!
Når det er sagt har jeg et problem med niqab, simpelthen fordi det i min verden tæller som maskering, hvilket er ulovligt i offentligt rum. Du må heller ikke gå ud at handle med elefanthue på eller tørklæde viklet for nederste del af ansigtet...
Jeg har det dog helt fint med dem der dækker hår og hals helt til, så kun ansigtet er synligt :-) Synes tit at tørklæderne er utroligt flotte :-)

Anmeld

17. december 2012

Fenja09

I bund grund mener jeg, at vedkommende selv vælger hvordan h*n går klædt, men kan sagtens forstå at det må være lidt af en udfordring kun at kunne se øjnene når man skal samarbejde. Tror mange opfatter god kommunikation med kropssprog og mimik og det er i dette tilfælde næsten umuligt at aflæse. Men igen, så er det frihedsberøvende ikke at kunne gå klædt som man ønsker.

/Fenja

Anmeld

17. december 2012

Dinna88

Jeg ville nu bare respektere at nogle bærer dem.

Dog har jeg det super svært ved mangel på øjenkontakt. Jeg er i læsegruppe med en pige der er mega akavet socialt, og hun kan SLET ikke have øjenkontakt. Ikke en gang et splitsekund. Og det er SÅ svært at snakke med hende, synes jeg. Der mangler virkelig noget af kommunikationen! Men - nu har vi gået det eet semester, og det bliver bedre og nemmere helt tiden. Man vænner sig gradvist til det.

Så for mig - absolut intet problem, men det vil kræve tilpasning

Anmeld

17. december 2012

modesty

Anonym skriver:

Til dels enig, personligt går jeg ind for at love skal gælde alle, derfor bør der ikke være undtagelser. Egentlig er forbudet fjollet, på den måde at man skal kunne identificeres iflg loven, dermen har skolen i samme forbud forbudt elefanthuer. Man kan jo egentlig godt (hvis man sætter det lidt på sidsen) sige at elefanthue og niqab er det samme, selvom det ene har kulturelle/reliøse grundlag er det vel maskering.

Jeg er også imod "lømmel-loven" om maskeringsforbud.

Anmeld

17. december 2012

Hulubulu86

Wimmie skriver:

Nemlig - det burde da handle om folks færdigheder og kompetencer - ikke hvad de har på. Alle har ret til en uddannelse - synd hvis nogen ikke kan få det pga. hvordan de går klædt 

Helt enig. Det eneste sted jeg lidt kan forstå den slags regler er i forbindelse med folk der arbejder med små børn da mimik er så vigtig for barnets udvikling også i en domstol hvor man bør være neutral

Anmeld

17. december 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har det svært med lige netop niqab. Man må formode, at uddannelsen skal bruges til noget, og det er ekstremt begrænset, hvilke jobs, man kan udføre med et helt tildækket ansigt. Jeg er ikke sikker på, at man gør nogen en tjeneste ved at lade dem tilhylle sig på den måde på deres uddannelsessted for så siden at lade dem møde en virkelighed, hvor det ekskluderer dem fraarbejdsmarkedet. 

Anmeld

17. december 2012

Anonym trådstarter

Dinna88 skriver:

Jeg ville nu bare respektere at nogle bærer dem.

Dog har jeg det super svært ved mangel på øjenkontakt. Jeg er i læsegruppe med en pige der er mega akavet socialt, og hun kan SLET ikke have øjenkontakt. Ikke en gang et splitsekund. Og det er SÅ svært at snakke med hende, synes jeg. Der mangler virkelig noget af kommunikationen! Men - nu har vi gået det eet semester, og det bliver bedre og nemmere helt tiden. Man vænner sig gradvist til det.

Så for mig - absolut intet problem, men det vil kræve tilpasning

Det er nemlig rigtig svært. Jeg ved at forbudet også grunder i bl.a. eksamens situationer hvor man skal vise legimentation, og der kan jo opstå problemer ved total tildækkelse, ligesom man realt (ikke at jeg tror det ville ske) Kan snydes ved eksamener, ved det forkerte møder op.
Der hvor mit største problem bliver, er at (vil nødigt udstille nogle, så satser på det ikker går over grænsen) mange af disse piger, i hvert fald dem jeg har oplevet ikke ønsker at samarbejde i grupper, eller tiltales/tiltale med/af mænd, hvilket i sig selv giver nogle problemer i et klasseforum.
Modsat kan man også ved forbud gøre at disse piger dropper uddannelsen, hvilket jo heller ikke er godt.

Anmeld

17. december 2012

L&V

mariamiss6 skriver:

For min skyld må folk gerne have deres lange kjole og tørklæde på. 

Men en niqap synes jeg er at gå for langt. 

I øvrigt er det slet og ret faktisk ulovligt i Danmark at dække sit ansigt påd en måde, da det kan bruges som maskering under kriminelle handlinger......

maskehuer hos voksne er også ulovligt, netop fordi de går ind under maskering. 

I min verden dækker niqap og maskehuer lige meget, sådan da, og niqapens ansigtstildækning bør være lige så ulovlig som maskehuerne....

Der har endda været tale om at de helt store hættetrøjer, hvor hætten konsekvent dækker næsten hele hovedet og ansigtet under almindelig færden på gader og stræder, går ind under loven om forbud mod maskering. 

Så i bund og grund ER niqapen ulovlig i DK, og jeg synes også det er okay den ulovliggøres på en skole. 

Så må denne muslimske kvinde i skoletiden nøjes med den lange kjole, og et tørklæde som dækker hendes hår. 

Et tørklæde går i min verden ind under almindelig hovedbeklædning, og det må være op til folk selv om de vil gemme deres hår under hatte, huer, eller tørklæder. så længe ansigtet er synligt, sådan at man bedre kan læse mimik.

Helt enig med dig

Anmeld

17. december 2012

Hulubulu86

Jeg bor forresten i et land hvor jeg dagligt ser og snakker med helt tilklædte damer (synlige øjne og hænder) og jeg har ingen problemer med at kommunikere med dem. Man kan vænne sig til meget og øjnene er noget af det vigtigste i et ansigt for mig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.