Hvad er jeres bedste opskrift på ris'a'lamande??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Kamulla skriver:

risengrød blandet med råcreme.. mmmmmmmm

Okay  Det har jeg ikke hørt om før 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2012

Muhmi

Hehe ville gerne dele en opskrift... Men jeg laver det altid på slum... Altså sådan, lidt af dit, lidt af dat... Primært altid sådan jeg laver mad Smager en masse gange og når jeg synes konsistensen og smagen er i vinkel, ja så er den færdig Men det betyder så at min ris ala mande, eller andet mad, ofte aldrig smager helt ens

Men dog vil jeg klart anbefale dig at bruge rigtig vanilie, som i vaniliestænger.. Det bliver bare SÅ meget bedre på den måde

Anmeld

18. december 2012

Moo

Normalt siger man at der skal halvt så meget fløde i som der er kommet mælk i. Personligt synes jeg at det er lige i overkanten.

Jeg ville under ingen omstændigheder putte 7,5 dl. fløde i risengrød af 1 liter mælk - men du kan jo smage dig frem efterhånden.

Og jeg putter altså altid vanillestængerne med når jeg koger risengrøden - det giver mere smag.

Anmeld

18. december 2012

Kamulla

Omsorgsgiver skriver:

Okay  Det har jeg ikke hørt om før 

det laver min mor.. jeg er ikke vild med den traditionelle ris´a´lamande.. det smager MOMS 

Anmeld

18. december 2012

B&J

altså når vi laver det  er det ca til 5-7 personer ang hvor meget folk spiser men

2L sødmælk

4dl ris

så står man der er røre i 100år føler man hihihi den må jo ikke brande på

når den tykner lidt tager jeg 2 vanilie stænker (1vaniliestang per L) flækker dem tager indholdet ud i en tsk sukker ca. og moser det mellem korne, og putter det i risengrøden + stængerne

når det er færdigt får det lov at stå og blive koldt også ind i køleskabet, til næste dag hvor jeg tager stængerne op

piser fløden

vender det i risengrøden, + hakket mander efter hvor meget man kan lig dem, men ca 100-150g og lidt mandelessens det kan vi godt lig... også ind i køleskabet til det skal spises..

også server vi en hjemmelavet jordbær sovs til

Anmeld

18. december 2012

Valle81

Omsorgsgiver skriver:

Overskriften siger selv sig 

Jeg skal lave ris'a'lamande til juleaften hvor vi skal have det som dessert. Vi bliver 7 personer i det hele. 

Del gerne din bedste opskrift 

Jeg vil sige, at en bedste opskrift er den fra pamagrødris. Følg den slavisk, det eneste anderledes er, at du skal købe vanilliestænger flække dem og tage kornene ud. Smide korn og stænger i mens det koger pg køler af.

Når du skal have flødeskummen i, tager du stængerne op og smider ud.

Det smager himmelsk.

Et godt tip er, at du endelig ikke må koge risengrøden for stiv, så er det svært at få fløden mellem risene, og så bliver det let klumpet. Når du skal have flødeskummen i, så slå det ind mellem risene med et piskeris.

Christina

Anmeld

18. december 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Muhmi skriver:

Hehe ville gerne dele en opskrift... Men jeg laver det altid på slum... Altså sådan, lidt af dit, lidt af dat... Primært altid sådan jeg laver mad Smager en masse gange og når jeg synes konsistensen og smagen er i vinkel, ja så er den færdig Men det betyder så at min ris ala mande, eller andet mad, ofte aldrig smager helt ens

Men dog vil jeg klart anbefale dig at bruge rigtig vanilie, som i vaniliestænger.. Det bliver bare SÅ meget bedre på den måde

Den med vanilliestænger vil jeg helt klart bruge da jeg ofte har hørt at det giver et meget bedre resultat end bare det sædvanlige vanilliesukker 

Anmeld

18. december 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Kamulla skriver:

det laver min mor.. jeg er ikke vild med den traditionelle ris´a´lamande.. det smager MOMS 

Det lyder nu også meget lækkert men tror jeg holder mig til den traditionelle 

Anmeld

18. december 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Valle81 skriver:

Jeg vil sige, at en bedste opskrift er den fra pamagrødris. Følg den slavisk, det eneste anderledes er, at du skal købe vanilliestænger flække dem og tage kornene ud. Smide korn og stænger i mens det koger pg køler af.

Det smager himmelsk.

Et godt tip er, at du endelig ikke må koge risengrøden for stiv, så er det svært at få fløden mellem risene, og så bliver det let klumpet. Når du skal have flødeskummen i, så slå det ind mellem risene med et piskeris.

Christina

Tak for tippet  Vil jeg helt klart huske 

Anmeld

18. december 2012

Stumpen

Valle81 skriver:

Det smager himmelsk.

Christina

Jeg lavede det den anden dag, men lavede netop fejlen med at koge grøden for tyk.. Tænkte at det var smartest, når der nu skulle fløde i, men jeg blev klogere 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.