Hvad er jeres bedste opskrift på ris'a'lamande??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.618 visninger
32 svar
1 synes godt om
16. december 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Overskriften siger selv sig 

Jeg skal lave ris'a'lamande til juleaften hvor vi skal have det som dessert. Vi bliver 7 personer i det hele. 

Del gerne din bedste opskrift 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2

Er der slet ikke nogen der gerne deler ud af sin opskrift?

Anmeld

17. december 2012

M (:

Omsorgsgiver skriver:

Overskriften siger selv sig 

Jeg skal lave ris'a'lamande til juleaften hvor vi skal have det som dessert. Vi bliver 7 personer i det hele. 

Del gerne din bedste opskrift 

Delte gerne, men herhjemme er det manden, der laver ris a la mande, så må spørge ham i aften, når han kommer hjem! 

Anmeld

17. december 2012

henh01

jeg følger lige med - i år skal jeg stå for den for første gang

Anmeld

17. december 2012

Gardenia

Jeg koger risengrød med en flækket vaniliestang i. Ingen salt. Og husk at gemme vaniliekorn (En lille skål med sukker, et par teske-fulde. Brug en teske til at skrabe korn ud af stangen og få det hakket godt med sukkeret. Så kan det stå og trække natten over og du får ikke vanilie-klumper dagen efter)

Så stiller jeg det i køleskabet så det er helt koldt, helst natten over.

Så tager jeg fløde (2.5 dl til 1 liter mælk) vaniliekorn, et par te-skeer sukker og pisker til flødeskum. Jeg tager 100 g. mandler, i en skål med kogende vand et par minutter, så de kan smuttes og hakkes (Pas på med blender, jeg kan fortælle det bare bliver en klump) og vendes i flødeskum.

Til sidst rører jeg det kolde risengrød i flødeskummet - jeg bruger el-piskeren. Og voila! Ris'ala'mande  

Anmeld

17. december 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Gardenia skriver:

Jeg koger risengrød med en flækket vaniliestang i. Ingen salt. Og husk at gemme vaniliekorn (En lille skål med sukker, et par teske-fulde. Brug en teske til at skrabe korn ud af stangen og få det hakket godt med sukkeret. Så kan det stå og trække natten over og du får ikke vanilie-klumper dagen efter)

Så stiller jeg det i køleskabet så det er helt koldt, helst natten over.

Så tager jeg fløde (2.5 dl til 1 liter mælk) vaniliekorn, et par te-skeer sukker og pisker til flødeskum. Jeg tager 100 g. mandler, i en skål med kogende vand et par minutter, så de kan smuttes og hakkes (Pas på med blender, jeg kan fortælle det bare bliver en klump) og vendes i flødeskum.

Til sidst rører jeg det kolde risengrød i flødeskummet - jeg bruger el-piskeren. Og voila! Ris'ala'mande  

Laver du risengrød af 1 liter mælk?? Og sætter du også vaniliekornene som er blandet sammen med sukker i køleskab??

Og tak for at du ville dele opskriften  

Men er opskriften nok til 7 personer??

Anmeld

18. december 2012

Peanut

1000 gram risengrød (lavet af 1 liter sødmælk)

125 gram mandler

5 spsk sukker

korn af 2,5 vanillestænger

7,5 dl piskefløde

Kog risengrøden 2 dage før ris alamenden skal laves, bare som der står på posen.

Dagen før ris alamenden skal bruges, laves den.

Smut og hak mandlerne, kom dem i risengrøden. Kom sukker i. Kom kornene fra vanillestængerne i og bland godt med en ske.

Pisk fløden - ikke for stiv - og vend den forsigtigt i risengrøden.

Dækkes over og sættes i køleskab til dagen efter hvor den skal bruges.

Den er vi i hvert fald vilde med i min familie 

Der er nogle der koger vanillestængerne sammen med risengrøden, men det bryder jeg mig ikke om. Synes det bliver for sødt på en eller anden måde 

Anmeld

18. december 2012

Peanut

Peanut skriver:

125 gram mandler

5 spsk sukker

7,5 dl piskefløde

Kog risengrøden 2 dage før ris alamenden skal laves, bare som der står på posen.

Smut og hak mandlerne, kom dem i risengrøden. Kom sukker i. Kom kornene fra vanillestængerne i og bland godt med en ske.

Der er nogle der koger vanillestængerne sammen med risengrøden, men det bryder jeg mig ikke om. Synes det bliver for sødt på en eller anden måde 

Burde være nok til 10 personer her, men der skal jo heller ikke være for lidt 

Anmeld

18. december 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Peanut skriver:

125 gram mandler

5 spsk sukker

7,5 dl piskefløde

1000 gram risengrød  Mener du ikke 100 gram? 

Men tak for din opskrift. Det bliver nok den jeg laver 

Anmeld

18. december 2012

Kamulla

risengrød blandet med råcreme.. mmmmmmmm

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.