Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:
Tror i på mayaerne som mener at en anden planet som er større end jorden rammer jorden den 21. December? Og alle dør?
Nej, det gør jeg ikke. Jeg er historiker, og der er intet som helst, der tyder på, at mayaerne selv mente at jorden ville gå under, når deres lange kalender udløber. De seriøse forskere mener, at den blot erstattes af en ny lang kalender - præcis som vores udløber d. 31.12 hvert eneste år, og vi starter en ny op d. 1.1.
Det er ikke sandt at mayaerne har forudsagt noget om en planet, der rammer jorden - eller noget som helst andet. De har ikke skildret noget dommedagsscenarie af nogen art ifm. d. 21.12.12. Alle ideer om jordens undergang er skabt i nyere tid - den om sammenstød med en planet er så vidt jeg husker udviklet i 1950'erne-1960'erne.
Udover at mayaerne ikke selv har videregivet noget dommedagsscenarie, så har de faktisk lavet forudsigelser, der rækker længere frem i tiden end d. 21.12.12 - hvilket ikke giver mening, hvis de selv mente, at jorden ville gå under på den dato.
ISON er en komet, der til november læste år vil passere forbi jorden omkåring 65 mio. km afstand. Den er interessant fordi vi får mulighed for at følge den og evt. se den med det blotte øje - ikke fordi der er nogen trussel om at den rammer jorden.
Så nej, jeg tror ikke, at jorden går under på fredag. Der er intet videnskabeligt eller historisk evidens for, at det skulle ske. Ovennævnte glemmer mange af dommedagsprofeterne at nævne, men det er selvfølgelig heller ikke så spændende som teorien om verdens undergang. Jeg synes bare det er synd, at der rent faktisk er nogen, der bliver rigtig skræmt af det.
Anmeld