Problembørn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. december 2012

Fru Hansen

altså. Jeg håber ikke at du trådstarter og andre i tråden tager mig ilde op nu
Vi har et barn med adhd i vores nærmeste familie.
Jeg holder meget af barnet og gør alt hvad jeg kan for at tage hensyn til de særlige behov barnet har.

Men HVER GANG de er her bliver noget ødelagt, "regler" brudt og vores egne børn har konfilkter med dette barn eller barnet starter lege der er uhensigtsmæssige som f.eks. at lege med tændstikker. Jeg taler ikke om regler om hvorvidt man må hoppe i sofaen. Men derimod regler f.eks. om man må hive katten i halen, tegne på væggen, bruge tandbørsterne i toilettet osv. Det der ødelægges kan være bagateller som et knækket stykke legetøj men også en stuedør med hul i, smadrede spejle osv
Vores egne børn er efterhånden så store at de er blevet bedre til at sige nej til f.eks. tændstik-lege eller til ikke at optrappe konflikter.

Og det er så her i det følgende at er jeg tror at jeg bliver upopulær herinde, men selv om jeg holder meget af barnet så er jeg også glad når de går.
Ingen elsker et barn som barnets egen moder. Jeg tror at lige så vel som jeg holder af barnet på godt og ondt så er det vigtigt at moderen også forstår jeg jeg ikkeholder lige så meget af barnet som hun selv gør. Og at jeg har lov til at blive lidt træt når f.eks er noget der ødelægges.
Jeg er altså ikke urimelig, jeg betaler troligt selv for alle skader, skælder ikke ud og alt muligt andet. Jeg tager det helt afslappet fordi barnet ikke mener det ondt.
Det ændrer dog ikke på at jeg er træt når de går hjem.

Og så en anden lille ting til trådstarter.
Når jeg har gæster så er det lang hen af vejen mine bordskik regler der gælder. Dog er alle regler lidt løsere når der er gæster (og jeg går ikke ind for "tvangsfodring"). De fleste børn kan altså godt finde ud af at der er forskellige regleri forskellige hjem.
Dog tror jeg atjeg selv og mine egne børn ville opleve det forvirrende hvis reglerne herhjemme skiftede hver gang der var gæster alt efter hvilke gæster der er denne uge.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2012

camilla10

Marita skriver:

Kristoffer blev 3 år i juli. Han ligner slet ikke sin storebror på 5, som er meget udadvendt og frembrusende. Kristoffer elsker at lege for sig selv og vil helst ikke forstyrres og slet ikke presses til noget.

I aften var jeg på besøg hos en veninde og havde vores tre børn med til aftensmad. Kristoffer fik en dårlig start, da der var nogle legesager som de store børn ikke ville dele med ham. Han begyndte derfor at græde og det gjorde han mere eller mindre resten af aftenen indtil vi kørte hjem 19.30. Kristoffer er meget stædig og kan ikke kapere, hvis noget foregår på andre måder end ham oprindeligt havde tænkt det.

Der var et par drenge på hans alder, som han blev uenig med, men da jeg var optaget med den store og den lille, ville moren til de andre drenge hjælpe Kristoffer. Han gik fuldstændig i selvsving. 

Det sidste der væltede hans lille korthus var, da min veninde sagde, at han ikke måtte få mere at drikke før han havde spist sin mad. Han græd og gemte sig bag sin stol. Jeg kender min dreng og ved, at han spiser meget lidt. Derfor blev jeg rigtig ked af det på hans vegne, men valgte ikke at tage den op med hende der.

Kristoffer ønsker ikke opmærksomhed. Det bedste man kan gøre er at lade ham være, især hvis man er en 'fremmed'. Han trækker håndbremsen i og den sidder utrolig godt fast og det gør det så meget værre, når andre prøver at snakke ham til fornuft. Jeg ved deres intentioner er gode, men det hjælper mig ikke. 

Vores børn har aldrig været store spisere, så da de siger tak for mad, giver vi dem lov til at bære deres tallerkener ud og gå et andet sted hen for at lege, så de ikke forstyrrer andre børn (hvis vi er hos venner). Så når værterne siger, at alle børn sidder til de er færdig med at spise, så føler jeg mig sat ud af spil som mor. Jeg kender mine børn bedst og kan ikke se, hvorfor deres regler skal gælde for mine børn. Jeg ved, vi er i deres hjem, men jeg kender mine drenge. De har absolut IKKE brug for dårlige oplevelser omkring spisning.

Andrias er 5 og er stort set altid i følelsernes vold. Han forstår ikke at reagere lige så stille. Vi kan ikke høre forskel på hans skrig, hvis han har brækket benet eller hvis hans legobil er faldet ned. Han bærer sine følelser på ærmet og man er aldrig i tvivl om, hvorvist han er glad/ked af det.

Jeg føler ikke, at vi får meget forståelse fra vores vennekreds og familie. Jeg begynder at få en fornemmelse af, at de er småtrætte af hans reaktioner. Når de kommenterer på hans skrig/råb for fjerde gang, har jeg lyst til at pakke sammen. Jeg tror ikke på, at det er noget Andrias gør med vilje. Når han prøver at holde det inde, ryster hele hans krop og hans læber sitrer i hans forsøg på at holde det inde. Han har altid været sådan, men nu begynder jeg virkelig at få et trist billede af, at folk begynder at synes han er en uopdraget hystade.

Jeg aner ikke, hvad jeg kan gøre. Jeg snakker med ham om, at nogle gange må man bare sige 'pyt', men hans reaktioner er så meget hurtigere end hans omtanke.

Med begge drenge gælder, at de fungerer virkelig godt i børnehaven. Vi har aldrig hørt om nogle episoder, selv om vi har spurgt ind til det.

Hvornår er børn problembørn/ uopdragne eller bare sensitive børn?

Er der andre derude med lignende historier med børn i aldersrummet 3-5?

...en mor, hvis hjerte græder for rummelighed og forståelse overfor 'anderledes' drenge

Skynd dig lidt at læse bogen "særligt sensitive børn", hvis du ikke allerede kender den. Det kan måske styrke dig i, at du håndterer dine børn rigtigt godt - og hjælpe dig med at håndtere omgivelserne, der ikke forstår dine børn.

Held og lykke med det

Anmeld

9. december 2012

Gardenia

Fru Hansen skriver:

Jeg holder meget af barnet og gør alt hvad jeg kan for at tage hensyn til de særlige behov barnet har.

Men HVER GANG de er her bliver noget ødelagt, "regler" brudt og vores egne børn har konfilkter med dette barn eller barnet starter lege der er uhensigtsmæssige som f.eks. at lege med tændstikker. Jeg taler ikke om regler om hvorvidt man må hoppe i sofaen. Men derimod regler f.eks. om man må hive katten i halen, tegne på væggen, bruge tandbørsterne i toilettet osv. Det der ødelægges kan være bagateller som et knækket stykke legetøj men også en stuedør med hul i, smadrede spejle osv
Vores egne børn er efterhånden så store at de er blevet bedre til at sige nej til f.eks. tændstik-lege eller til ikke at optrappe konflikter.

Og det er så her i det følgende at er jeg tror at jeg bliver upopulær herinde, men selv om jeg holder meget af barnet så er jeg også glad når de går.
Ingen elsker et barn som barnets egen moder. Jeg tror at lige så vel som jeg holder af barnet på godt og ondt så er det vigtigt at moderen også forstår jeg jeg ikkeholder lige så meget af barnet som hun selv gør. Og at jeg har lov til at blive lidt træt når f.eks er noget der ødelægges.
Jeg er altså ikke urimelig, jeg betaler troligt selv for alle skader, skælder ikke ud og alt muligt andet. Jeg tager det helt afslappet fordi barnet ikke mener det ondt.

Når jeg har gæster så er det lang hen af vejen mine bordskik regler der gælder. Dog er alle regler lidt løsere når der er gæster (og jeg går ikke ind for "tvangsfodring"). De fleste børn kan altså godt finde ud af at der er forskellige regleri forskellige hjem.
Dog tror jeg atjeg selv og mine egne børn ville opleve det forvirrende hvis reglerne herhjemme skiftede hver gang der var gæster alt efter hvilke gæster der er denne uge.

Du skulle bare vide hvad den holdning gør ved børn med adhd og deres familier. Du omtaler det som om det er viljen den er gal med.

Istedet skulle du sætte dig ned og overveje hvad det gør ved en familie at have en psykisk handicappet. Hvilke ofre man gør, hele familien, fra den mindste søster til bedsteforældrene. De hviskende ord og sårende blikke, den lille rysten på hovedet og det fordømmende blik "kan du da ikke lige tage at..."

Du skulle vende den rundt og takke din skaber for du ikke selv sidder med problemet. Og så ellers have rum nok til at forklare dine børn hvorfor der bliver reageret som der gør, hvilke konsekvenser det har for et andet menneske at skulle indrette sig selv, sit liv, sin væremåde efter en psykisk sygdom som ingen kan se og ingen kan gøre noget ved.

Og nej - bare fordi du siger "Holder da af ham.." så vil dit blik altid afsløre tanken inderst inde. For du aner slet ikke hvordan det er at være ham eller familien - og det interesserer dig åbenbart heller ikke en tøjt?

Anmeld

9. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Jeg synes det du siger er ganske forståeligt og helt fair. Og  for at du tør sige det 

Jeg har så meget indsigt at jeg sagtens kan se at man også kan blive "træt" af at være sammen med min søn  

Anmeld

9. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Gardenia skriver:

Du skulle bare vide hvad den holdning gør ved børn med adhd og deres familier. Du omtaler det som om det er viljen den er gal med.

Istedet skulle du sætte dig ned og overveje hvad det gør ved en familie at have en psykisk handicappet. Hvilke ofre man gør, hele familien, fra den mindste søster til bedsteforældrene. De hviskende ord og sårende blikke, den lille rysten på hovedet og det fordømmende blik "kan du da ikke lige tage at..."

Du skulle vende den rundt og takke din skaber for du ikke selv sidder med problemet. Og så ellers have rum nok til at forklare dine børn hvorfor der bliver reageret som der gør, hvilke konsekvenser det har for et andet menneske at skulle indrette sig selv, sit liv, sin væremåde efter en psykisk sygdom som ingen kan se og ingen kan gøre noget ved.

Og nej - bare fordi du siger "Holder da af ham.." så vil dit blik altid afsløre tanken inderst inde. For du aner slet ikke hvordan det er at være ham eller familien - og det interesserer dig åbenbart heller ikke en tøjt?

Jeg synes faktisk det lyder som om at netop personen som har skrevet det omtalte indlæg ER meget rummelig.

Jeg tror måske du læser lidt imellem linierne, i stedet for at læse hvad der står. 

Anmeld

9. december 2012

Fru Hansen

Gardenia skriver:

Ej altså. Jeg tror at du har læst mit indlæg med de helt gale briller på
Jeg forsøger at fortælle trådstarter at hun er moderen til sit barn og dermed den der elsker barnet mest. Hun kan ikke forvente at andre forstår til fulde hvad hun står med. Det betyder ikke, at andre ikke kan holde af barnet eller forsøge at forstå. Men blot at de andre måske ser gennem andre briller end moderen.

Jeg hverken rynker på næsen, sender blikke eller noget som helst andet. Men jeg står da bestemt heller ikke og klapper i mine hænder når mit lille familiemedlem har kørt en vogn ind i min dør og ødelagt den. Eller når der er sparket en bold på min rude som smadrer. Eller når jeg for 117 gang skal have blikkenslager fordi der er blevet forsøgt at skylle alverdens ting ud i toilettet.

Men nu du er i gang så fortæl mig lige hvad der er det mest rigtige at føle hvis jeg ikke må være træt når mit hjem eller ejendele gang på gang bliver ødelagt??

Bemærk jo lige at jeg ikke har skrevet at jeg ikke vil se denne familie. Jeg vil meget gerne se dem alle, gerne oftere end nu.

Tak for din bog-anbefaling den har jeg endnu til gode at læse

Jeg vil anbefale dig ikke at læse mellem linierne. Du kan da ikke vide om jeg selv har et barn med andre udfordringer end lige det debatten handler om. Du kan da ikke vide hvad mine børn lærer af mig om dette adhd-barn. Du kan ikke vide hvad jeg selv har i min rygsæk af viden og erfaring.
Ja, jeg skriver at jeg holder af barnet.  Det er måske fordi du bruger andre ord at det falder dig i øjnene. Jeg bruger ordet elsker om min mand og børn og ordet holde af om andre.  
Ja. Jeg ved naturligvis ikke hvordan det er at være lige netop det barn eller den familie, eftersom det ikke er lige den problematik jeg selv har inde på livet. Men derfor har jeg da stadig en positiv interesse i dem  - det ene udelukker vel ikke det andet.

Anmeld

9. december 2012

Fru Hansen

Rikke, Liam & Linus skriver:

Jeg synes det du siger er ganske forståeligt og helt fair. Og  for at du tør sige det 

Jeg har så meget indsigt at jeg sagtens kan se at man også kan blive "træt" af at være sammen med min søn  

Tak fordi du forstod hvad jeg mente på en positiv måde.

Min egen datter er hørehæmmet. Hun har tendens til at råbe og bliver hurtigt træt når der er mange mennesker fordi hun skal koncentrere sig om at følge med. Hun kan også virke uopdragen på andre fordi hun "ikke hører efter".

Selv om jeg forventer at min omgangskreds har forståelse for dette så kan jeg da bestemt godt se det anstrengende i at hun ikke kan høre når vi er ude hos andre og der kaldes til bords eller bliver fortalt noget. Eller når hun råber midt i maden, fordi alt der bliver hørt i hendes ører er summen af alle stemmer.
Hun skærmer sig selv ved til at lukke lidt af og hører ikke altid når der bliver kaldt på hende. Nogle gange skal vi gå helt hen og røre ved hende når vi vil sige noget. Det er en af de ting jeg selv kan være lidt træt af en gang i mellem. Det er da upraktisk at jeg ikke kan kalde på hende ude fra køkkenet når hun er i rummet lige ved siden af

Anmeld

9. december 2012

Fru Hansen

Fru Hansen skriver:

Ej altså. Jeg tror at du har læst mit indlæg med de helt gale briller på
Jeg forsøger at fortælle trådstarter at hun er moderen til sit barn og dermed den der elsker barnet mest. Hun kan ikke forvente at andre forstår til fulde hvad hun står med. Det betyder ikke, at andre ikke kan holde af barnet eller forsøge at forstå. Men blot at de andre måske ser gennem andre briller end moderen.

Jeg hverken rynker på næsen, sender blikke eller noget som helst andet. Men jeg står da bestemt heller ikke og klapper i mine hænder når mit lille familiemedlem har kørt en vogn ind i min dør og ødelagt den. Eller når der er sparket en bold på min rude som smadrer. Eller når jeg for 117 gang skal have blikkenslager fordi der er blevet forsøgt at skylle alverdens ting ud i toilettet.

Men nu du er i gang så fortæl mig lige hvad der er det mest rigtige at føle hvis jeg ikke må være træt når mit hjem eller ejendele gang på gang bliver ødelagt??

Bemærk jo lige at jeg ikke har skrevet at jeg ikke vil se denne familie. Jeg vil meget gerne se dem alle, gerne oftere end nu.

Tak for din bog-anbefaling den har jeg endnu til gode at læse

Jeg vil anbefale dig ikke at læse mellem linierne. Du kan da ikke vide om jeg selv har et barn med andre udfordringer end lige det debatten handler om. Du kan da ikke vide hvad mine børn lærer af mig om dette adhd-barn. Du kan ikke vide hvad jeg selv har i min rygsæk af viden og erfaring.
Ja, jeg skriver at jeg holder af barnet.  Det er måske fordi du bruger andre ord at det falder dig i øjnene. Jeg bruger ordet elsker om min mand og børn og ordet holde af om andre.  
Ja. Jeg ved naturligvis ikke hvordan det er at være lige netop det barn eller den familie, eftersom det ikke er lige den problematik jeg selv har inde på livet. Men derfor har jeg da stadig en positiv interesse i dem  - det ene udelukker vel ikke det andet.

HOV

Jeg kan ikke længere rette i mit indlæg, derfor vælger jeg lige at tilføje noget i stedet.

Det var jo ikke dig der anbefalede den bog om sensitive børn. Jeg beklager at jeg lige fik skrevet at det var dig.
Jeg vil dog gerne læse bogen alligevel uanset hvem der anbefalede den

Anmeld

9. december 2012

Maja88

jeg ville nok også høre børnehaven ad igen... for eller lyder det til jeres børn reagerer på et eller andet hjemme hos jer..ja børn kan blive generte og kede af det i andres selsskab,men for mig lyder det bare underligt at der ingenting er i børnehaven men kun når i er selv.. er ikke for at lyde fordømmende eller noget,men er der sket noget.. skilsmisse??. tager du kampen for lidt op for at please dem?? andet?? 

tænker bare hvis mit barn reagerer på at jeg tager hendes tøj j på.. så rummer jeg det, men fortæller samtidig at gjort er gjort og så kan hun gøre det i morgen

Anmeld

10. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Fru Hansen skriver:

Tak fordi du forstod hvad jeg mente på en positiv måde.

Min egen datter er hørehæmmet. Hun har tendens til at råbe og bliver hurtigt træt når der er mange mennesker fordi hun skal koncentrere sig om at følge med. Hun kan også virke uopdragen på andre fordi hun "ikke hører efter".

Selv om jeg forventer at min omgangskreds har forståelse for dette så kan jeg da bestemt godt se det anstrengende i at hun ikke kan høre når vi er ude hos andre og der kaldes til bords eller bliver fortalt noget. Eller når hun råber midt i maden, fordi alt der bliver hørt i hendes ører er summen af alle stemmer.
Hun skærmer sig selv ved til at lukke lidt af og hører ikke altid når der bliver kaldt på hende. Nogle gange skal vi gå helt hen og røre ved hende når vi vil sige noget. Det er en af de ting jeg selv kan være lidt træt af en gang i mellem. Det er da upraktisk at jeg ikke kan kalde på hende ude fra køkkenet når hun er i rummet lige ved siden af

Så har du/I jo også jeres ting at slås med. Held og lykke med hende 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.