astma-spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. november 2012

Sitrani

tweety2060 skriver:

Mon ikke det er astmatisk bronkitis som rigtig mange børn har som små?? Det lyder sådanne. Ofte er det først om aftenen\ natten at de hoster, for de slapper de af. Men at hoste så meget om natten påvirker søvnen....
Medicinen virker ved at løsne slim som sidder i luftvejene og få musklerne til at slappe af. Mener at der kan "komme skader på luftevejene" hvis det ikke behandles....
Den blå medicin har "kun" den bivirkning at de bliver hyperaktiv og øget hjertebanken.
DEn forebyggende skal kun tages 2 gange om dagen!! Men normalt er det et sammenspil melldm de 2 mediciner der giver det bedste resultat. Men nogle har kun brug for den blå..
Jeg ville give det, men det min mening

Ok., tak for svar!

Jeg vil også prøve medicine for at se, om ikke hun kan undgå at hoste om natten, for det er jo bedst at sove igennem for de små...

Hun ahr fået recept på noget der vidst hedder flexocide eller sådan noget.... og der står at det er til forebyggelse af astma, og skal gives 2 gange om dagen.... hun får kun ekstrem hoste når hun er faldet i søvn.... så tror umiddelbart ikke vi har brug for den der blå én, som er til anfald, mener jeg... men nu må vi se...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2012

Sitrani

Ønskeønskeønskebarn skriver:

Jeg havde det på helt samme måde og vi har heller ikke de bedste oplevelser med læger, men jeg vidste også eller syntes også at det var synd for min dreng at vågne på den måde hver nat. Vores læge samt sygehuset siger at man ikke kalder det astma før de er to til tre år, og så er det længe at skulle have det sådan. flexotide er forbyggende, i nogle tilfælde udskriver de den der hedder aerobek(staves) og den er ikke god til så små børn siger sygehus og apotek til os derfor fik vi flexotide i stedet for.

jeg er helt sikker på du vælger den løsning/beslutning der er bedst for jeres lille familie:-)

håber det løser sig bedst muligt for jer

kram

ok... hvis nu det er astmatisk bronkitits, så vokser hun jo fra det, som andre børn... men hvis hun stadig har det når blir over 2 år, så er det kronisk eller hvad..?

og tak....

Anmeld

29. november 2012

Sitrani

serinasmor skriver:

har hun en dukke eller en bamse??

jeg ville starte med at vise masken til barnet .. og vise på dig hvordan den kommer til at sidde over næse og mund .. så ville jeg sætte mig på gulvet i skrædderstilling med barnet på skødet... lade barnet hjælpe med at give dukken/bamsen medicin (uden at trykke på knappen) og så er det barnets tur (her kan det godt være du skal være lidt bestemt) .. sæt masken over barnets næse og mund.. tryk på knappen .. træk vejret sammen med barnet og tæl evt langsomt til 10 (eller med vejrtrækninger)... hvis du skal gøre det igen kan du overveje om dukken/bamsen skal have medicin igen .. gentag .. når det er slut har serina altid fået lov at være den der satte prop på og hun har hjulpet med at lægge den på plads ..

ok... var også sådan jeg havde tænkt det... hun har en kanin (bamse) som hun sover med... den kunne agere prøve-kanin

grød din datter meget..? jeg går ud fra der skal lidt tvang til...

skal man kun tælle til ti, og så er det overstået.....? altså gange 2..

Anmeld

29. november 2012

Ønskeønskeønskebarn

STN skriver:

ok... hvis nu det er astmatisk bronkitits, så vokser hun jo fra det, som andre børn... men hvis hun stadig har det når blir over 2 år, så er det kronisk eller hvad..?

og tak....

Altså så vidt jeg har forstået kan alle få astmatisk bronkitis i perioder, altså en forbigående tilstand i luftveje, særlig ved vejrskift og forkølelse... Astma er en kronisk tilstand som kan dianogstiseres efter en hvis rum tid. De små har så sensitive luftveje så tror det er derforulkenes astmatisk bronkitis har de brug for hjælp til luftvejene indtil tilstanden bedres... Sådan har vi forstået på vores læge og sygehus. Herhjemme er det ikke tale om bronkitis udgaven, "kun" det at han er i risiko for udvikling af astma og det er det medicinen skal hjælpe med ikke sker

Anmeld

29. november 2012

serinasmor

STN skriver:

ok... var også sådan jeg havde tænkt det... hun har en kanin (bamse) som hun sover med... den kunne agere prøve-kanin

grød din datter meget..? jeg går ud fra der skal lidt tvang til...

skal man kun tælle til ti, og så er det overstået.....? altså gange 2..

hun græder i perioder .. når hun blev træt af at det var HVER aften .. men hun er også glad for at prøve nye ting og ikke altid glad for gentagelser når hun er træt ..

det er værst når hun er for træt ..

og 10 er fordi de skal trække vejret 10 gange i masken pr pust .. så var det bare nemmere at tælle med højt roligt og lmonotont ..

Anmeld

29. november 2012

Ønskeønskeønskebarn

Ønskeønskeønskebarn skriver:

Altså så vidt jeg har forstået kan alle få astmatisk bronkitis i perioder, altså en forbigående tilstand i luftveje, særlig ved vejrskift og forkølelse... Astma er en kronisk tilstand som kan dianogstiseres efter en hvis rum tid. De små har så sensitive luftveje så tror det er derforulkenes astmatisk bronkitis har de brug for hjælp til luftvejene indtil tilstanden bedres... Sådan har vi forstået på vores læge og sygehus. Herhjemme er det ikke tale om bronkitis udgaven, "kun" det at han er i risiko for udvikling af astma og det er det medicinen skal hjælpe med ikke sker

Og selv tak sørme

Anmeld

29. november 2012

Sitrani

serinasmor skriver:

hun græder i perioder .. når hun blev træt af at det var HVER aften .. men hun er også glad for at prøve nye ting og ikke altid glad for gentagelser når hun er træt ..

det er værst når hun er for træt ..

og 10 er fordi de skal trække vejret 10 gange i masken pr pust .. så var det bare nemmere at tælle med højt roligt og lmonotont ..

ok.. min datter skal indhalere medicinen hver dag, da det er den forebyggende.... Vi må bare prøve... hun har et hidsigt temperament, så tror vi får os en kamp... men sådan er det jo bare....

Anmeld

29. november 2012

serinasmor

STN skriver:

og tak....

Nej det er ikke kronisk bare fordi de fylder 2 år ... Vi har erfaret at vi kan trappe lige så stille ned på medicin men hvis vi gør det hurtigt var det ikke sikkert hun var helt klar til et stort spring ... det er dog slet ikke det samme som at vi ikke er medicinfri til maj ,, hvilket vi regner med (måske før) .... men vi kan kun tage ét pust fra ad gangen og så vente til en rum tid - og på at hun ikke er forkølet ...og så tage en mere .. mener der stod at de fleste børn vokser fra det inden de bliver 4 .. nogle før .. nogle lidt senere og nogle få udvikler astma

Anmeld

29. november 2012

serinasmor

STN skriver:

ok.. min datter skal indhalere medicinen hver dag, da det er den forebyggende.... Vi må bare prøve... hun har et hidsigt temperament, så tror vi får os en kamp... men sådan er det jo bare....

det skal serina også .. men det er kun i perioder det er med gråd

for tiden er der ingen problemer

Anmeld

29. november 2012

Mor til Frederic og Freya

STN skriver:

ok... altså min datter har ingen vejtrækningsproblemer overhovedet, hun hoster bare..... kan det så stadig være astma...?

Tror nok der står "Til forebyggelse af astma" , så det er nok ikke den, der kun varer i 4 timer efter indtagelse....

Hvad hedder det i har fået?

airomir - ventoline - bricanyl er inhalationsmidler med kort virknings tid

Hvis det er forebyggende vil den være orange eller brun og hedde; singulair - spirocort - flixotide. Og de indeholder binyrebarkhormon.

Du vil finde flere svar på deres hjemmeside; http://www.boernogastma.dk/content/symptomer-p%C3%A5-astma-hos-sm%C3%A5b%C3%B8rn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.