Må bankfolk rode i alles økonomi ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2012

Anonym trådstarter

Sujan skriver:

Kun hvis du selv giver samtykke kan de få oplysninger fra en anden bank. Ellers ikke.

Men din bank kan kræve din årsopgørelse m.m. hvor gæld og så videre står.

Men nej de kan ikke på nogen måde få oplysninger fra andre banker. Det ville være ulovligt.

Hvorfor spørger du?

Jeg kender en som ville kunne se ud over det ulovlige i at undersøge noget omkring min og min kærestes økonomi. Tror desværre vedkommende vill ty til alle midler og tro sig sikker på aldrig at blive opdaget. Derfor er jeg meget nysgerrig i at vide om det ville kunne lade sig gøre, selvom det er ulovligt. Aner intet om bankers systemer osv, men hvis man arbejder med at vurdere ejendomme for en bank, har man så ikke mulighed for at tjekke alle solgte ejendommes sager? Og den vej fra kunne få oplysninger om købere og dermed adgang til okonomien?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2012

Anonym trådstarter

Sujan skriver:

De må ikke oplyse uden kundens samtykke. Og du kan få en straf for at udgive dig for at være en anden end du er. Og de fleste samtaler bliver optaget.
Så nej man kan ikke bare ringe og spørge.

Det er betryggende at vide! I den her forbindelse må man kunne se ud over det ulovlige, da vedkommende ville bruge alle kneb. Så at det er ulovligt gør ikke nogen forskel, men hvis det kan lade sig gøre, så ville jeg høre om vi så nogensinde vil kunne finde ud af om det er blevet gjort mod os.

Anmeld

18. november 2012

FruStolpe

Nu aner jeg ikke noget om hvordan bankernes interne system er.

Men jeg synes godt nok at den her "sag" lyder en del lunken, og jeg ville da med det samme kontakte min bank med mine bekymringer hvis det var et spørgsmål om sikkerheden ang ens konti.

Er sikker på at din banks rådgivere kan give dit konkret svar på om dine bekymringer holder vand. De er jo heller ikke interesseret i at der er brud på deres sikkerhed.

MVH

Anmeld

18. november 2012

Sujan

Anonym skriver:

Jeg kender en som ville kunne se ud over det ulovlige i at undersøge noget omkring min og min kærestes økonomi. Tror desværre vedkommende vill ty til alle midler og tro sig sikker på aldrig at blive opdaget. Derfor er jeg meget nysgerrig i at vide om det ville kunne lade sig gøre, selvom det er ulovligt. Aner intet om bankers systemer osv, men hvis man arbejder med at vurdere ejendomme for en bank, har man så ikke mulighed for at tjekke alle solgte ejendommes sager? Og den vej fra kunne få oplysninger om købere og dermed adgang til okonomien?

Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed hvordan det foregår.

Men jeg har været ansat i en bank... Dem der vurderede ejendomme for os havde ikke noget at gøre med kundernes oplysninger. Der skulle jeg som bank ansat starte en sag op i systemet og "låse" op for at de kunne skrive vurdering m.m. og "låse"igen bagefter.

Så vil ikke mene det er så nemt.

Tænker også hvad personen kunne bruge disse.oplysninger til

Siger ikke at det ikke kan lade sig gøre.. men burde ikke være så nemt.

Anmeld

18. november 2012

Anonym trådstarter

FruStolpe skriver:

Nu aner jeg ikke noget om hvordan bankernes interne system er.

Men jeg synes godt nok at den her "sag" lyder en del lunken, og jeg ville da med det samme kontakte min bank med mine bekymringer hvis det var et spørgsmål om sikkerheden ang ens konti.

Er sikker på at din banks rådgivere kan give dit konkret svar på om dine bekymringer holder vand. De er jo heller ikke interesseret i at der er brud på deres sikkerhed.

MVH

Du har ret i at vi nok hellere må kontakte vores bank, vi er dog først lige blevet oplyst om at muligheden foreligger, i dag. Så venter med spænding på at kunne ringe i morgen og forhøre mig. 

Ja det er en speget sag og jeg håber virkelig ikke det er sandt. Men kunne stadig have mine bange anelser om at det på en eller anden måde kan lade sig gøre, hvis man er snu og modig nok.

Anmeld

18. november 2012

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Det lyder dejligt

Du lyder som om du ved noget om det her emne, så jeg forsøger mig lige med et spørgsmål mere:

Hvis den ene arbejder med at vurdere ejendomme og har adgang til oplysninger om ejendomme der er til salg eller er blevet købt, kan man så den vej fra, gå ind og se begge køberes økonomi?

Altså hvis du skal låne penge til et hus, kan de først godkende når de kender din økonomi, og hvis din økonomi stemmer overens med deres krav. Men det kan de kun mit dit samtykke, altså du skal underskrive nogle papire.

Nægter du, kan du ikke få lov at låne til et hus. Medmindre det er i din egen bank, for der må de godt bare gå ind og tjekke din økonomi inden du låner.

Anmeld

18. november 2012

FruStolpe

Anonym skriver:

Du har ret i at vi nok hellere må kontakte vores bank, vi er dog først lige blevet oplyst om at muligheden foreligger, i dag. Så venter med spænding på at kunne ringe i morgen og forhøre mig. 

Ja det er en speget sag og jeg håber virkelig ikke det er sandt. Men kunne stadig have mine bange anelser om at det på en eller anden måde kan lade sig gøre, hvis man er snu og modig nok.

Nu ved jeg ikke hvordan det foregår i andre banker, men jeg havde bestemt ikke ventet med at ringe.

Jeg havde ringet med det samme..

Anmeld

18. november 2012

Anonym trådstarter

Sujan skriver:

Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed hvordan det foregår.

Men jeg har været ansat i en bank... Dem der vurderede ejendomme for os havde ikke noget at gøre med kundernes oplysninger. Der skulle jeg som bank ansat starte en sag op i systemet og "låse" op for at de kunne skrive vurdering m.m. og "låse"igen bagefter.

Så vil ikke mene det er så nemt.

Tænker også hvad personen kunne bruge disse.oplysninger til

Siger ikke at det ikke kan lade sig gøre.. men burde ikke være så nemt.

Kan godt fornemme at det ikke lige er så nemt, hvilket jeg er glad for at høre. 

Men rart at høre at det alligevel er et ret sikkert system så selvom man har adgang til mange ting, så kan man ikke rode i andres økonomi

Anmeld

18. november 2012

Dustmuz

Anonym skriver:

Som en anden skriver.. det er meget svært..

dem som vurdere et hus, skal jo ikke have indsigt i købers/sælgers økonomi for at vurdere et hus..

men ja, kontakt din bank og snak med dem om det.. de kan give dig konkrete svar

Anmeld

18. november 2012

Dustmuz

FruStolpe skriver:

Nu ved jeg ikke hvordan det foregår i andre banker, men jeg havde bestemt ikke ventet med at ringe.

Jeg havde ringet med det samme..

Det er lidt svært og ringe til en bank søndag hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.