ONKC skriver:
Hej alle baby brugere.
Som nogen måske ved, så er jeg far til en herlig dreng på snart et år. Jeg bor alene med ham, da hans mor (og min kæreste) tabte kampen mod kræften i juni måned. Tiden derefter har været utrolig svær, ikke kun for mig, men også for ham. Hvor meget han selv har opfattet og kan huske, har jeg ikke rigtig nogen idé om. Han startede i vuggestue i sommerferien, da jeg skulle i skole igen til august. Han har aldrig været super let at aflevere, han græd, men det plejede at holde op 5 minutter efter. Det gør det ikke længere. Han græder og græder, smider sig på gulvet og slår hovedet ind i alt han kan komme i nærheden af. Han græder til han kaster op, og han er flere gange holdt op med at trække vejret. Han hverken spiser eller sover i vuggestuen længere. Han sidder i et hjørne, græder og skriger hvis en pædagog nærmer sig ham. Det sker en sjælden gang, at han holder pause fra gråden og sidder og leger lidt for sig selv..
Han har altid været en utrolig glad dreng, og det er han også herhjemme. Han græder dog når han skal sove, og det er altså ikke af hysteri, og det ender derfor storset altid med, at han sover inde hos mig.
Når pædagogerne fortæller, hvordan han er i vuggestuen kan jeg slet ikke kende ham. Herhjemme er han jo glad, smiler, griner, leger, tumler, spiser og pludre/snakker i et væk.
Han udvikler sig med lynets hast i øjeblikket. Han er begyndt at gå, tænder på vej og siger et par ord.
I sidste uge blev han passet af sine bedsteforældre i et par timer, og der græd han også, dog ”kun” den første time..
Da han var 9 måneder tog jeg til læge for at få ham tjekket. Hverken øre eller øjne fejlede noget, og lægen mente at det var separationsangst- fasen, han var inde i, men det er jo et godt stykke tid siden nu..
Er jeg blind og overser noget? Hvad gør jeg forkert, og hvordan tackler jeg det her bedst?
Jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt..
Først lad mig vise min dybe sympati for din situation. Det må være umenneskeligt, kan slet ikke sætte mig ind i jeres sorg.
Har han været afsted til en børnepsykolog? Ikke så meget samtale, mere for at du fik værktøjer til at håndtere den efterreaktion der vil komme. Du ville også få noget sikkerhed for det er en naturlig proces han skal igennem og at der er en slags rygstøtte til dig.
Har du overvejet om en vuggestue er for meget for ham? Jeg tror jeg ville ringe ned på pladsansviningen og forhøre om kommunen har dagplejere til mere følsomme eller direkte sensitive børn. Ikke fordi han er sensitiv, men der er en anden rutine og meget mere ro i sådan en konstruktion.
Sådan helt ærlig og med min forholdsvist ringe kendskab til psykologi, så giver det ad meget god mening at han har opfanget at der er sket, et eller andet? Frøken J læser psykologi, jeg ved ikke om hun ville have noget imod at svare dig på tanker omkring det?
Til sidst så skal du have et stort kram. Det er lidt af en bedrift du har gang i, det skal du være rigtigt stolt af.